Jump to content

Switch/Splitter/Whatever


eXotic
 Share

Recommended Posts

Hejsan, nu vill jag ha hjälp igen. :P

Jag har en nätverkskabel som går från routern i datorrummet och in i mitt rum. Men nu är det så att våran router har gett upp vad gäller att leverera trådlöst nätverk ordentligt, och eftersom jag har två spelmonster i rummet som båda kräver uppkoppling av högsta kvalitet så skär det sig lite med bara en nätverkskabel i rummet. Hittills har jag klarat mig rätt bra eftersom PSN varit nere och PS3:an mest fått samla damm, men nu är ju PSN uppe igen vilket gör att jag använder både dator och PS3. PSN har inte ens varit igång i ett dygn och jag är redan trött på att flytta kabeln mellan dator och PS3. :P

Så jag tänkte splitta den kabeln jag har så att båda apparaterna får tillgång till en stabil uppkoppling. Jag funderade först på en vanlig splitter, men ändrade mig när jag läste att bara den ena av kablarna man kopplar in kommer få bra hastighet på andra sidan splittern och att den andra kabeln får sämre hastighet.

Om någon känner till något om splitters och kan förklara om det stämmer eller inte så vore det nice.

Annars funderar jag på en switch, men jag är osäker på hur den fungerar. Fungerar en switch tillsammans med en router? I det här fallet blir det ju modem -> router -> switch -> dator/PS3. Jag har fått för mig att det måste komma direkt från modemet till switchern, men jag vet inte varför.

Så, det jag tänkte är följande:

Om någon kan förklara om en splitter verkligen är att lita på, för om en sådan fungerar felfritt så vore en sådan det klart bästa alternativet i och med att den inte drar någon el eller något sådant. Den bara sitter där mellan kablarna och känner sig belåten med livet.

Om en splitter inte är ett bra alternativ så vore det fint om någon kunde berätta om en switch fungerar på det sättet som jag kommer koppla. Jag försökte läsa på Inets produktbeskrivningar, men det står bara att switchern är så bra och man kan koppla in det ena med det andra. Allt står utom just förhållandet mellan en switch och en router, det som jag är osäker på.

Annars om någon har något annat förslag så är det bara att ösa på med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte dra två separata, parallella kablar från routern? Hundra spänn, problem solved?

För att jag inte vill ha kablar liggande på golvet genom halva huset. Den förra kabeln borrade vi via vinden, men det är ett sådant jäkla jobb så det är bra mycket smidigare att använda den redan befintliga kabeln.

Gizze: Okej, det är bara att köpa vad som helst egentligen alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att jag inte vill ha kablar liggande på golvet genom halva huset. Den förra kabeln borrade vi via vinden, men det är ett sådant jäkla jobb så det är bra mycket smidigare att använda den redan befintliga kabeln.

Gizze: Okej, det är bara att köpa vad som helst egentligen alltså?

Vad som helst borde duga, vill man vara framtidssäker kan du köpa en som klarar gigabit, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66740 som verkar vara populärast på prisjakt under 500kr

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Enligt sweclockers så ska två splitters inte vara några problem. En vid routern och en innan PC/PS3

PC och PS3 -> Splitter -> Kabel -> Splitter -> Router

Det där förstår jag inte riktigt. Varför två splitters?

Köp en ny router? Fördelen med trådlöst väger upp en lite högre kostnad än en splitter. Du kan ju fortfarande ha kabeln i datorn alt. ps3 om du är orolig för dålig signal.

Jag har vridit och vänt på det där, det jag inte riktigt hänger med i är varför jag både ska köpa ny router och sedan ändå ha kabel till dator och ps3. Då finns ju inget trådlöst kvar att använda mer än mobilen och PSP. Vilket är en raritet.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag köpt en router för att utöka den du redan har. Då kan du använda den som switch samtidigt som den skickar ut trådlöst från ditt rum. Routers med 802.11b/g kan du få tag på för runt 100-300 kr och starkare signal tror jag inte du behöver från ditt rum. Skönt med laptop och psp.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där förstår jag inte riktigt. Varför två splitters?

Jag har vridit och vänt på det där, det jag inte riktigt hänger med i är varför jag både ska köpa ny router och sedan ändå ha kabel till dator och ps3. Då finns ju inget trådlöst kvar att använda mer än mobilen och PSP. Vilket är en raritet.

du var så mån om att ha 100% uppkoppling, antar att du haft ett måndagsexemplar av din router, för du kan ha det lika bra trådlöst om du har en bra router.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Personligen skulle jag köpt en router för att utöka den du redan har. Då kan du använda den som switch samtidigt som den skickar ut trådlöst från ditt rum. Routers med 802.11b/g kan du få tag på för runt 100-300 kr och starkare signal tror jag inte du behöver från ditt rum. Skönt med laptop och psp.

Saken är den att jag inte behöver något trådlöst. Routern vi har har inte pajat helt och hållet vad gäller det trådlösa, det går att surfa och lyssna på spotify ganska smärtfritt. Det den inte klarar av är när man ska spela och tanka saker.

Sedan är det precis som jag säger, när jag kopplat in min PS3 så även den är kablad så har jag ingenting mer trådlöst som jag använder. Möjligtvis när jag ibland lyssnar på spotify via mobilen här hemma (Vilket som ni säkert förstår är sällan.) och det går helt smärtfritt att göra.

Router kostar visserligen inte mycket, men en switch är ännu lite billigare. Så egentligen spelar det ju ingen större roll om jag köper en router eller en switch, men som sagt. Switch är aningen billigare än en ny router. Jag antar att kombinationen modem -> router -> router -> dator/PS3 fungerar ifall det blir den varianten.

du var så mån om att ha 100% uppkoppling, antar att du haft ett måndagsexemplar av din router, för du kan ha det lika bra trådlöst om du har en bra router.

Det trådlösa fungerade felfritt med både dator och konsol ända fram till för någon månad sedan då det en kväll klappade ihop totalt när jag spelade bc2 med grabbarna. När jag sedan fick igång det så var det trådlösa sig inte likt. Så jag bara antar att det var någonting som pajade eller något, och det är därför som det trådlösa inte presterar lika bra som det trådade gör. Men jag är medveten om att det kan göra det, för det gjorde det som sagt innan.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En nätverkskabel har 4 par trådar/sladdar i sig (8st trådar totalt). Dock används normalt bara 2 par vilket lämnar 2 till som ligger och skräpar helt i onödan. Sätter man en splitter i båda ändarna (eller ja, finns nog olika sorters splittrar) så används alla fyra paren

Dock så verkar det inte helt problemfritt, köp en switch och undvik potentiella problem

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning, någon skrev det där på sweclockers.

Hmm, splitters var ju lite dyra faktiskt.

Det finns för 99 kronor på Kjell & Co.

En nätverkskabel har 4 par trådar/sladdar i sig (8st trådar totalt). Dock används normalt bara 2 par vilket lämnar 2 till som ligger och skräpar helt i onödan. Sätter man en splitter i båda ändarna (eller ja, finns nog olika sorters splittrar) så används alla fyra paren

Dock så verkar det inte helt problemfritt, köp en switch och undvik potentiella problem

Mjo, det där läste jag också, jag läste också att det kunde vara lite problematiskt. Det är synd för det hade varit det absolut billigaste alternativet.

Nu är bara frågan om man vågar köpa en D-Link-switch, eller om jag ska satsa på en netgear. På Inet är det nästan bara D-Link som haft några recensioner och de flesta är bra, men jag har aldrig haft någon lycka med deras routrar.

Nåväl, vi får se hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns för 99 kronor på Kjell & Co.

Mjo, det där läste jag också, jag läste också att det kunde vara lite problematiskt. Det är synd för det hade varit det absolut billigaste alternativet.

Nu är bara frågan om man vågar köpa en D-Link-switch, eller om jag ska satsa på en netgear. På Inet är det nästan bara D-Link som haft några recensioner och de flesta är bra, men jag har aldrig haft någon lycka med deras routrar.

Nåväl, vi får se hur det blir.

Vad jag har hört så är dlink katastrof när det gäller hemma-routrar men helt ok på allt annat.

Prisjakt har en kategori för switchar, kolla runt där

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört så är dlink katastrof när det gäller hemma-routrar men helt ok på allt annat.

Prisjakt har en kategori för switchar, kolla runt där

Mjo, det verkar logiskt, jag har en liten USB-trådlöst-Internet-sticka och den har fungerat felfritt. Kanske att man vågar satsa på en D-Linkare.

Tack för all hjälp i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...