Jump to content

The Sims Medieval


Umberto
 Share

Recommended Posts

*Startar upp*

Hjälpmeny - hjälpmeny - hjälpmeny - ooh, jag får designa min egen monark! - hjälpmeny - hjälpmeny - Jaha... Vad gör jag nu då?

*Klick, klick*

... Nä. Tröttnade direkt när jag vandrade runt i slottet och inte förstod någonting. Tummen upp att EA är nytänkande, men hela Sims-konceptet har jag tröttnat på sedan länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gah, hur samlar man trä?!

Jag gick till skogen, dödade en häxa, brottades med en björn, stack handen i ett hål, men trä hittade jag inte :P

Alltså välj "Vägen mot skogen" eller vad det heter flytta markören mot skogen klicka så ska det stå "Samla trä" så går han ut dit och samlar tar kanske 1-2 spel timmar(1-2 IRL min). Så ska det sen finnas i din katalog :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Konstigt hackiga animationer för papegojan och tentakeln som kom fram ur marken. :ermm:

Annars tycker jag att grundspelet bestod av upprepningar och var alldeles på tok för hjärndött. Är det bara jag, eller är inte det största problemet med både detta spelet men även dom vanliga Sims-spelen just att dom är point and clicks som helt saknar utmaningar? Varenda quest i Medieval bestod ju främst i att klicka på olika delar av staden och välja ett alternativ. Klicka på skogen > hugg ved osv. Man behövde inte ens zooma in för att faktiskt se vad man höll på med - det löste sig självt.

När ens egna fantasi börjar ta slut och man inser spelets många begränsningar så tröttnar man eftersom det inte är mer än ett point and click. Ett point and click utan story, utmaningar eller någonting alls som får en att hålla intresset igång. Dock verkar många tycka precis tvärt emot när det kommer till vanliga Sims - har läst att många inbitna simsfans beklagat sig över att spelet och dess expansionspaket börjar få mer och mer syften och tydliga riktlinjer. Själv tröttnar jag på sandboxiga spel rätt fort, jag spelar dom intensivt under en kort period men sedan känner man snabbt att man gjort allt. Tycker husbyggandet är rätt roligt i vanliga Sims dock, skulle gärna se att det kom tillbaka i Medieval. Då hade jag nog spelat det i mer än några dagar innan jag blivit försatt i tristess.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt hackiga animationer för papegojan och tentakeln som kom fram ur marken. :ermm:

Annars tycker jag att grundspelet bestod av upprepningar och var alldeles på tok för hjärndött. Är det bara jag, eller är inte det största problemet med både detta spelet men även dom vanliga Sims-spelen just att dom är point and clicks som helt saknar utmaningar? Varenda quest i Medieval bestod ju främst i att klicka på olika delar av staden och välja ett alternativ. Klicka på skogen > hugg ved osv. Man behövde inte ens zooma in för att faktiskt se vad man höll på med - det löste sig självt.

När ens egna fantasi börjar ta slut och man inser spelets många begränsningar så tröttnar man eftersom det inte är mer än ett point and click. Ett point and click utan story, utmaningar eller någonting alls som får en att hålla intresset igång. Dock verkar många tycka precis tvärt emot när det kommer till vanliga Sims - har läst att många inbitna simsfans beklagat sig över att spelet och dess expansionspaket börjar få mer och mer syften och tydliga riktlinjer. Själv tröttnar jag på sandboxiga spel rätt fort, jag spelar dom intensivt under en kort period men sedan känner man snabbt att man gjort allt. Tycker husbyggandet är rätt roligt i vanliga Sims dock, skulle gärna se att det kom tillbaka i Medieval. Då hade jag nog spelat det i mer än några dagar innan jag blivit försatt i tristess.

Du har absolut rätt om Medieval. Uppdragen var ultralinjära och repetitiva och saknade all utmaning. Gå hit, gå dit, samla det, tala med den... Enda skälen till att det har fått så bra betyg som det faktiskt fått är att det är ganska välanimerat och detaljrikt. Det du skriver om "vanliga" Sims vet jag dock inte om jag kan hålla med dig om. Visst, det saknar direkta utmaningar och mål men det är ju samtidigt lite det som är charmen med det. Till skillnad från Medieval är det är öppet och fritt och man kan själv sätta upp sina mål.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Fick ett sug efter att spela detta igen.

Jag ominstallerade hela spelet och patchade det till 2.0.3, men när jag sedan skulle börja spela så fastnade jag på laddningsskärmen till CAS. (Skulle skapa en monark)

Jag hade igång spelet medan jag glodde på tv och 25 minuter senare så laddade spelet fortfarande CAS. Googlade problemet och fler verkar ha det efter patch 1.3.3.

Ominstallerade spelet igen och patchade det till 1.2.3 istället. Kunde skapa en monark utan problem, men varje gång jag klickar på simmens avatar (för att kameran skall flytta sig till simmen) så krashar spelet tillbaka till skrivbordet med "the sims medieval har slutat fungera" som ända förklaring.

Om jag spelar det UTAN någon patch så är flera quests buggade så att dom inte går att slutföra. Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett sug efter att spela detta igen.

Jag ominstallerade hela spelet och patchade det till 2.0.3, men när jag sedan skulle börja spela så fastnade jag på laddningsskärmen till CAS. (Skulle skapa en monark)

Jag hade igång spelet medan jag glodde på tv och 25 minuter senare så laddade spelet fortfarande CAS. Googlade problemet och fler verkar ha det efter patch 1.3.3.

Ominstallerade spelet igen och patchade det till 1.2.3 istället. Kunde skapa en monark utan problem, men varje gång jag klickar på simmens avatar (för att kameran skall flytta sig till simmen) så krashar spelet tillbaka till skrivbordet med "the sims medieval har slutat fungera" som ända förklaring.

Om jag spelar det UTAN någon patch så är flera quests buggade så att dom inte går att slutföra. Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Samma sak hände mig när jag skulle spela förr, trodde det berodde på min dator...

Du kan ju alltid prova att installera expansionen som kom nyligen, då får man väl den senaste versionen av spelet som kanske fungerar bättre.

Om du skulle hitta en lösning så vill jag veta mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak hände mig när jag skulle spela förr, trodde det berodde på min dator...

Du kan ju alltid prova att installera expansionen som kom nyligen, då får man väl den senaste versionen av spelet som kanske fungerar bättre.

Om du skulle hitta en lösning så vill jag veta mer. :)

Känns lite omständigt att behöva kirra ett expansion bara för att få grundspelet att funka, ändå överväger jag det. :D Om du har problem med att CAS inte laddar ordentligt så kör utan patch 1.3 för alla verkar vara överens om att det är den patchen som knullar spelet.

Förövrigt är jag mäktigt trött på EA, Maxis och Sims. Så äckligt buggiga spel, och dom har nog aldrig lyckats bajsa ur sig en ända patch som enbart har lagat utan att förstöra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde det. Jag installerade expansionspaketet! Spelet funkar igen! Har spelat i flera timmar utan krashar eller större buggar, woh!

Kan förövrigt meddelade att "Pirates and Nobles" tycks vara extremt innehållslöst, då det ända jag funnit från det är några nya klädesplagg samt ett fåtal quests som går ut på att jiddra med pirater eller "gillet". (Installerade det på svenska, lol) Dessutom så skall man i vissa "plikter" interagera med pirater. Som trollkarl fick jag en uppgift som gick ut på att "förhäxa en pirat". (Fantasilöst!)

Ända som verkar skilja piraterna och "gillet" från övriga personer är deras utstyrsel. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde det. Jag installerade expansionspaketet! Spelet funkar igen! Har spelat i flera timmar utan krashar eller större buggar, woh!

Kan förövrigt meddelade att "Pirates and Nobles" tycks vara extremt innehållslöst, då det ända jag funnit från det är några nya klädesplagg samt ett fåtal quests som går ut på att jiddra med pirater eller "gillet". (Installerade det på svenska, lol) Dessutom så skall man i vissa "plikter" interagera med pirater. Som trollkarl fick jag en uppgift som gick ut på att "förhäxa en pirat". (Fantasilöst!)

Ända som verkar skilja piraterna och "gillet" från övriga personer är deras utstyrsel. :ermm:

Härligt! Kanske blir att installera imorgon då. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har spelat en hel del Pirates and Nobles nu, och jag förstår verkligen ingenting om vad som är nytt?

Kungariket är precis likadant utformat som i grundspelet. Dvs ser alla byggnader likadana ut och landskapet är detsamma. Det finns heller inga nya byggnader, jag förväntade mig att det skulle finnas någon slags piratbyggnad med en pirathjälte i. Samma med noblessidan, jag antog att det skulle vara någon hjälte att spela som.

Nu har jag ju inte läst något om spelet innan, så mina förväntningar baserades enbart på titeln och trailern. Det som är mest noterbart är att det finns lite nya klädesplagg att välja emellan, samt någon frisyr. Dock känns det helt värdelöst då majoriteten av klädesplaggen är i ett tydligt piratstuk, och kan man inte göra en pirathjälte så känns det mycket out of character.

Det finns några nya quests att välja emellan. Alla quests tycks baseras kring piraterna och "gillet". Det tycks alltid stå att man i quests måste välja sida. Jag har aldrig orkat läsa igenom questloggarna så ingående, och har därav aldrig tydligt märkt när det är dags att välja sida. Beroende på vilken sida man väljer så kan man slutligen få "fördelar" i form av handel mellan en utav två olika städer (som inte går att besöka). Det hela verkar kretsa kring handelsmannen i kungariket, eftersom jag inte sett någon annan möjlighet till att handla med andra städer annars.

Handelsmannen är förövrigt den hjälte som jag förstått mig på minst. Man går till byn och köper något random och säljer det sedan vidare i marknadsståndet eller via båt. I utbyte får man pengar eller någon annan pryl att sälja för pengar. Eftersom man inte kan bygga sina egna hus utan enbart inreda dom så känns det inte speciellt motiverande att tjäna pengar.

Det finns några nya traits. En (positiv) pirattrait som gör att simmen "känner sig som en landskrabba av att spendera för mycket tid på land". I mitt tyckte låter det inte så positivt, har dock inte provat den då den känns överflödig och inte passar in så väl på någon hjälte i mitt kungarike. Har även sett någon negativ som tydligen gör ens sim till "gillets" fiende, och därav skall man tydligen bli förföljd av nobles eller något. Så fattade jag det som utifrån den krassligt översatta beskrivningen. Har inte provat den traiten heller.

Sedan finns en förhörsstol och olika sorters papegojor (och lite andra fåglar) att ha som husdjur. Förhörsstolen tycks enbart komma till användning under quests som begär att den används. Har inte funnit någon funktion för den utöver det. Papegojorna är ett objekt i ens katalog som man mer eller mindre kan summona. Sedan kan man klicka på papegojan och välja olika alternativ, typ få den att attackera en annan sim eller hitta skatter.

Jag tror faktiskt att spelet hade varit roligare om det var MER sandboxigt. Eftersom man ständigt måste hålla koll på quests, humörmätarna och ens "plikter" så får man alldeles för lite tid över för att faktiskt ha roligt och rollspela. Att finna tid till att socialisera med andra simmar och gå på "äventyr" är svårt. Questen är obelönande då man enbart får pengar eller levlar upp sin hjälte. När man levlar upp sin hjälte så får man tillgång till nya saker, som trollkarl kan man t.e.x. göra nya brygder. Men då man aldrig har tid över till att sysselsätta sig med sånt så blir det aldrig direkt roligt. Dock fanns ju det problemet redan i grundspelet, så det är ju inget nytt.

Samtidigt är questen tråkiga då det inte finns något utmanande i dom. Ett hjärndött point and click utan någon tanke eller strategi bakom varje klick man gör. Istället så ligger utmaningen i att ha TID att göra dom, då man ständigt måste rusa tillbaka till sitt hem för att äta och sova samt göra sina trista plikter. Hade gärna sett ett sandboxläge där man fritt får spela hur man vill, istället för att tvingas påbörja ett quest varje gång man vill lola runt lite.

Så förutom att flera buggar försvann i och med Pirates and Nobles så verkar expansionen tämligen poänglös.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det verkar vara rätt innehållslöst. Kollade på EA:s hemsida och hittade det här:

A New Kingdom Ambition – Can you end the war between Tredony and Aarbyville?

New Quests that follow an epic story arc

New Signature Objects – The Interrogation Chair and pet falcons and parrots

New Traits

Over 140 Pirate and Nobility themed objects

New pirate and noble outfits and hats

Treasure Hunting, complete with maps, shovels, rare treasure and some surprising dangers

Det enda som verkar lite intressant är ju den nya ambitionen och treasure hunting. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...