Jump to content

Friluftsliv


Kebab
 Share

Recommended Posts

Efter ett gäng härliga marscher i lumpen har jag nu på senare dag blivit riktigt taggad på att börja vandra lite. Har pratat så mycket med en vän om detta att det har baktänt; nu har HAN fått för sig att vi ska gå upp för Kebnekaise i sommar. :rolleyes: Nåja, får se hur det blir med den saken. Får börja i lite mindre skala.

Konstigt egentligen, när jag bodde på landet tog jag mig sällan ut i naturen. Men det är verkligen något jag saknar nu, finns få saker som slår en förmiddag i skogen! (w00t)

Köpte mig ett par bra kängor på mellandagsrean, men nu känner jag att jag behöver slittåliga byxor och en bra Gore-tex-jacka. Antar att chansen på att hitta folk som har koll på sådant på det här forumet är ganska liten, men säg gärna till ifall ni har några tips!

Edit: Jag ska även tillägga att trots att jag gillar att reta norrlänningar så är det mer eller mindre en dröm för mig att åka uppåt i landet och kolla ut över vidderna. En skotertur måste vara hur kul och fint som helst. :wub:

Är friluftslivet något som intresserar er? Vad har ni för erfarenheter och historier att berätta om det?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett gäng härliga marscher i lumpen har jag nu på senare dag blivit riktigt taggad på att börja vandra lite. Har pratat så mycket med en vän om detta att det har baktänt; nu har HAN fått för sig att vi ska gå upp för Kebnekaise i sommar. :rolleyes: Nåja, får se hur det blir med den saken. Får börja i lite mindre skala.

Konstigt egentligen, när jag bodde på landet tog jag mig sällan ut i naturen. Men det är verkligen något jag saknar nu, finns få saker som slår en förmiddag i skogen! (w00t)

Köpte mig ett par bra kängor på mellandagsrean, men nu känner jag att jag behöver slittåliga byxor och en bra Gore-tex-jacka. Antar att chansen på att hitta folk som har koll på sådant på det här forumet är ganska liten, men säg gärna till ifall ni har några tips!

Edit: Jag ska även tillägga att trots att jag gillar att reta norrlänningar så är det mer eller mindre en dröm för mig att åka uppåt i landet och kolla ut över vidderna. En skotertur måste vara hur kul och fint som helst. :wub:

Är friluftslivet något som intresserar er? Vad har ni för erfarenheter och historier att berätta om det?

Yes, väldigt intresserad och drömer ofta om tidlösa vandringar till fjälls! Dock inget som jag gör då jag inte har någon att vandra med :(. Kebne är också något jag vill bestiga!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min familjs sommarstuga ligger mitt ute i buschen, så jag har mer eller mindre växt upp i skogen under somrarna. Är dock ingen skogsmulle precis, men en promenad längst en skogsväg djupt inne i Tiveden en solig sommardag är en av de mest njutningsbara stunder man kan ha. Att höra vinden som blåser genom skogen och känna de där speciella dofterna av skog skapar en atmosfär som verkligen får än att känna sig lugn inombords. Tiden liksom stannar och alla problem i världen är som bortblåsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar frilufsliv, vara och vandrade upp i fjällen med far min för två år. Inget går upp emot att känna luft i håret och titta ut över vyerna och se en flock av rådjur hundra meter bort eller när en ren hoppar ut 5 meter framför en.

Vi gick från Ljugris till Helgas>Sylarna>Gåsen och tillbaka till Ljugris.

Det bästa med att gå på en led och inte ute i bushen är att det finns stugor längst vägen som man övernatta i. Blir i avskräckt av namnet stugor, Sylarna är som ett hotell.

Här är en bild när jag var där, rätt jobbiga berg..

dsc02237cm.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har, sedan jag var 11, varje sommar vandrat i fjällen med far min. Ofta har det varit någon av mina farbröder med också, eller familjevänner. Till och med EuN hakade på ett år :yes: Fast vi vandrar för att fiska, bara att vandra ändå ser jag mindre nöje med. Fjällöring och -röding är inte att leka med :wub:

Brukar oftast handla om Funäsdalen-, Ljungdalenområdet (finns utmärkt på Grumpys karta :) ) och jag njuter rätt hårt av att se solen gå ner över en fjällsjö med Helags i bakgrunden. Tältande och tillredande av mat på gasolkök tillför mycket, även det.

Skoteråkning är en annan femma. Att ta en dagstur några mil på skotern en solig vinterdag med kaffetermosen packad är en upplevelse alla borde testa åtminstone. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan varje sommar har jag vandrat i de norska fjällen. I år blev det några mindre turer då jag var uppe med ett gäng kompisar som inte har någon fjällvana. Men sommaren innan gick jag och mina kusiner på en riktigt mastodonttur på flera dagar, vilket jag tror det kommer bli mer av i framtiden. Det roligaste är att bestiga toppar, utsikten över dal- och fjordlandskapet är helt fantastiskt plus att man hela tiden har ett mål som får en att fortsätta kämpa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...