Jump to content

Äntligen en ny dator!


eXotic
 Share

Recommended Posts

Jag har länge gått och funderat på att köpa mig en ny, stationär, dator, men känt att det var onödigt då jag har en som fungerar helt okej till det jag vill. Men nu har min gamla trotjänare till laptop just lagt av, och laptopen jag sitter på just nu har en defekt fläkt vilket gör att den stängs av titt som tätt, så då känner jag att det är på tiden att skaffa sig den där stationära.

Jag känner att jag inte direkt har några jättekrav, min laptop som just dog var över fyra år gammal och klarade av att utföra allt jag krävde av den.

Jag spelar väldigt sällan nya spel på PC, utan de skaffar jag på konsol. Så den behöver inte vara någon leet gaming-dator.

Jag utför en del saker i photoshop, men aldrig så seriösa saker att den förra datorn inte klarade av det. (Förutom en gång när jag gjorde en ritning som var stort som ett A4, då tog det lite tid för den att göra förändringar.)

Annars så surfar jag mest, är inloggad på msn, redigerar hemsidor, lyssnar på Spotify och sådana saker.

Inte speciellt mycket krävande saker alltså.

Äsch, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva här, jag vill gärna ha Windows 7. Men jag tror nästan jag skaffar det på egen hand.

Min budget är.. Uhm.. Låt oss gå upp emot 10 000 till en början, men helst så billigt som möjligt kontra bra grejer i datorn. Ni förstår nog vad jag menar.

Behöver ni mer info så är det bara att hojta till, jag går nog ingenstans idag.

Edit: Just jävlar, jag kommer behöva skärm och tangentbord också. Fast tangentbord kanske jag fixar vid sidan av så det behöver ni inte bry er om. Skärmen däremot kan jag kanske behöva lite hjälp med. :)

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Kan (vill) du vänta till början av januari? Intel släpper nytt då. Till ungefär samma priser som deras nuvarande grejer, fast mycket bättre prestanda. De har kallat den nya processorarkitekturen, som det så vackert heter, för sin mest revolutionerande lansering någonsin (tas med en nypa salt). Både Intels och särskilt AMD:s nuvarande utbud har funnits ute ett bra tag.

2. Inga nya spel, vad innebär det? Det finns inbyggda grafikkretsar som klarar äldre spel (särskilt de som Intel lanserar i januari) sen så finns det grafikkort från 500-1 000 kr till 5 000-6 000 kr. Lite mer specificerat där gärna.

3. Skärm, har du några särskilda krav där? Stora skillnader i pris och prestanda. Är du van med relativt billiga laptops (läs: ej Apple) behöver du inte lägga ut så mycket pengar.

4. Vem ska bygga ihop den, du/kompis eller butiken?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Kan (vill) du vänta till början av januari? Intel släpper nytt då. Till ungefär samma priser som deras nuvarande grejer, fast mycket bättre prestanda. De har kallat den nya processorarkitekturen, som det så vackert heter, för sin mest revolutionerande lansering någonsin (tas med en nypa salt). Både Intels och särskilt AMD:s nuvarande utbud har funnits ute ett bra tag.

2. Inga nya spel, vad innebär det? Det finns inbyggda grafikkretsar som klarar äldre spel (särskilt de som Intel lanserar i januari) sen så finns det grafikkort från 500-1 000 kr till 5 000-6 000 kr. Lite mer specificerat där gärna.

3. Skärm, har du några särskilda krav där? Stora skillnader i pris och prestanda. Är du van med relativt billiga laptops (läs: ej Apple) behöver du inte lägga ut så mycket pengar.

4. Vem ska bygga ihop den, du/kompis eller butiken?

1. Jag vill gärna vänta, men vet inte hur länge jag kan hålla mig lugn och sansad med en dator som ständigt stänger av sig. :P

Uhm, jag har ju bara suttit några timmar vid den här datorn och än så länge har den inte levt rövare med mig. Men jag använde den ett tag i somras och då höll jag på att bli tokig. Så det kanske är bäst att köpa nu, men å andra sidan så är ju början av januari inte långt borta. Svårt val.

2. Jag spelar inga spel alls på dator, det nyaste var minecraft vilket ju inte direkt är jättekrävande. Annars brukar jag bara spela gamla spel för nostalgins skull. Men jag kom just på att jag vill ju kunna spela Diablo III när det kommer ut! Jag vet inte om det finns några systemkrav till det, ska se om jag kanske kan hitta något.

Så det kan du väl sikta in dig på inom spelväg, Diablo III. Annars kommer det förmodligen inte bli så mycket mer nya spel på den datorn, utan bara gamla spel som jag spelade när jag var yngre. För nostalgins skull som sagt.

3. Njae, jag är inte så bevandrad inom skärmar. Jag vill helst ha en runt 22" eller så, för det har jag haft i skolan ända sedan gymnasiet och det känns sjukt nice att ha lite yta på skrivbordet. Så det vore inte fel.

4. Det spelar ingen större roll känner jag, men eftersom jag är lat så får du gärna slänga in att butiken bygger. Annars så struntar du i det och så bygger jag. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Förstår det, damp-datorer driver mig till vansinne.

2. Diablo III ska kunna klaras av med relativt enkla medel. Lade nedan till ett HD5830 som det var kampanj på, absolut inte ett kort man skulle välja om det fortfarande var fullpris - men till detta pris finemang. Vill du ha lite högre prestanda ska du gå på Nvidia GTX 460 1GB (Gigabyte med dubbla fläktar) eller AMD HD6850 (samma där, Gigabyte med dubbla fläktar). Alternativt AMD HD6870 om du vill ha ännu mer flås. HD5830 är alltså utgående, men det klarar alla spel. Presterar precis under GTX 460/HD6850. HD6850 är oftast (har inte för någon statistik) någon pytteliten procent bättre än GTX 460, HD6850 drar betydligt mindre ström än GTX 460.

3. 24" får du nedan, wiie! Knappt någon prisskillnad mot 22".

4. Lathet och lathet, det kostar ju 800 spänn på Inet. :D

post-848-062511800 1292351967.png

Så det är bara att ställa frågor om du har några.

Redigerad av Curly
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Förstår det, damp-datorer driver mig till vansinne.

2. Diablo III ska kunna klaras av med relativt enkla medel. Lade nedan till ett HD5830 som det var kampanj på, absolut inte ett kort man skulle välja om det fortfarande var fullpris - men till detta pris finemang. Vill du ha lite högre prestanda ska du gå på Nvidia GTX 460 1GB (Gigabyte med dubbla fläktar) eller AMD HD6850 (samma där, Gigabyte med dubbla fläktar). Alternativt AMD HD6870 om du vill ha ännu mer flås. HD5830 är alltså utgående, men det klarar alla spel. Presterar precis under GTX 460/HD6850. HD6850 är oftast (har inte för någon statistik) någon pytteliten procent bättre än GTX 460, HD6850 drar betydligt mindre ström än GTX 460.

3. 24" får du nedan, wiie! Knappt någon prisskillnad mot 22".

4. Lathet och lathet, det kostar ju 800 spänn på Inet. :D

Så det är bara att ställa frågor om du har några.

Inte illa, en får tacka så hjärtligt för din otroligt snabba och precisa hjälp. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan för övrigt rekommendera den där skärmen något otroligt mycket!

Fick en av mina föräldrar och jäklar vad jag är nöjd!

Vad bra, då fick man bekräftat än en gång att Curly vet vad han gör. :P

Förövrigt så har jag använt datorn hela kvällen utan att den trilskats något. Fortsätter den såhär så klarar jag av att vänta till januari. Vi får se, det är upp till datorbevis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra, då fick man bekräftat än en gång att Curly vet vad han gör. :P

Alla medlemmar som skriver positiva saker om mina datorpaket är.. jag. :shifty:

För svenskar innebär det att Sandy Bridge ser dagens ljus onsdagen den 5 januari 19:00. Säljstarten dröjer dock till den 9 januari, den dag då mässan avslutas.

- http://www.sweclockers.com/nyhet/13223-officiellt-intel-sandy-bridge-den-5-januari

Så du vet vilket datum som gäller.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla medlemmar som skriver positiva saker om mina datorpaket är.. jag. :shifty:

- http://www.sweclockers.com/nyhet/13223-officiellt-intel-sandy-bridge-den-5-januari

Så du vet vilket datum som gäller.

Åh, bra. Det är ju faktiskt inte så lång tid, så jag orkar nog vänta.

Men hur ska jag göra då? Köpa samma dator som du plockat ihop, fast billigare antar jag. Eller ska man plocka ihop en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur ska jag göra då? Köpa samma dator som du plockat ihop, fast billigare antar jag. Eller ska man plocka ihop en ny?

Tyvärr brukar prissänkningarna efter nylanseringar inte ske över en natt, det kan ta ett bra tag. Om priserna på det nya är enligt den information som läckt ut rekommenderar jag det nya. Vi får se priser (och prestanda, viss risk för hype) den femte eller nioende, lämpligast att fatta beslutet då. :)

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr brukar prissänkningarna efter nylanseringar inte ske över en natt, det kan ta ett bra tag. Om priserna på det nya är enligt den information som läckt ut rekommenderar jag det nya. Vi får se priser (och prestanda, viss risk för hype) den femte eller nioende, lämpligast att fatta beslutet då. :)

Aha okej, men då säger vi så så länge. Så bumpar jag tråden när det är go time så att säga. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Bumpar tråden jag istället och uppdaterar läget lite smått. NDA för Sandy Bridge har hävts, således är processorerna papperslanserade.

35049_1196608_0.png

i5 2500K och i7 2600K ("Sandy Bridge") klår i flera fall sin sexkärniga storebror i7 980X ("Gulftown"), som kostar ungefär 9 000 kr. i5 2500K ska enligt Anandtech kosta $216, i5 2500 (ej "K", ej överklockningsbar) ska kosta $11 mindre. Överklockningspotentialen är enorm (kanske inte intresserar dig, men ändå :P) för K-varianterna, Anandtech skrämde upp 2600K till 4,4GHz från 3,4GHz med originalkylaren, som är helt värdelös.

Enligt gamla uppgifter är säljstarten 9 januari, men eftersom NDA hävdes tidigare än den skulle kan ju också säljstarten tidigareläggas ett par dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar tråden jag istället och uppdaterar läget lite smått. NDA för Sandy Bridge har hävts, således är processorerna papperslanserade.

i5 2500K och i7 2600K ("Sandy Bridge") klår i flera fall sin sexkärniga storebror i7 980X ("Gulftown"), som kostar ungefär 9 000 kr. i5 2500K ska enligt Anandtech kosta $216, i5 2500 (ej "K", ej överklockningsbar) ska kosta $11 mindre. Överklockningspotentialen är enorm (kanske inte intresserar dig, men ändå :P) för K-varianterna, Anandtech skrämde upp 2600K till 4,4GHz från 3,4GHz med originalkylaren, som är helt värdelös.

Enligt gamla uppgifter är säljstarten 9 januari, men eftersom NDA hävdes tidigare än den skulle kan ju också säljstarten tidigareläggas ett par dagar.

Oj, häftigt!

Njae, det är lite si och så med överklockning. Det skadar ju inte om den jag till slut skaffar har bra överklockningspotential, men den ska å andra sidan inte vara en sådan som måste klockas för att den ska bli användbar, om du förstår hur jag tänker. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, det är lite si och så med överklockning. Det skadar ju inte om den jag till slut skaffar har bra överklockningspotential, men den ska å andra sidan inte vara en sådan som måste klockas för att den ska bli användbar, om du förstår hur jag tänker. :D

Förstår precis hur du tänker. Som tur är behöver man inte alls överklocka de Sandiga Broarna för att de ska vara användbara, de är bland de snabbaste processorerna på marknaden - både i jämförelse stock mot stock och OC mot OC.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår precis hur du tänker. Som tur är behöver man inte alls överklocka de Sandiga Broarna för att de ska vara användbara, de är bland de snabbaste processorerna på marknaden - både i jämförelse stock mot stock och OC mot OC.

Okej, men det låter ju riktigt bra.

Så.. Det som vi kan göra nu är bara att vänta och se när säljstarten drar igång?

någon som vet vad emuleringsprogram är?? :)

Jo, det har nog de flesta här koll på. Men den här tråden handlar inte om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så.. Det som vi kan göra nu är bara att vänta och se när säljstarten drar igång?

Indeed.

Enda som jag ser är negativt med de billigare är att dom inte har hyperthreding(?) men annars presterar de som gudar

Vad jag förstår ska det också vara mycket lätt att överklocka, du gör det i windows.

Ja, avsaknaden av hajper-thrädding är nackedelen. 2600K dominerar så fort programvaran kan dra nytta av fler trådar.

Multipelöverklockning är barnsligt lätt. Har inte läst något om överklockning i Windows-miljö, men även UEFI (det som ersätter BIOS) lär vara mycket enkelt att förstå sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De Sandiga Broarna är här!!! w00t w00t wtf!!! osv. ^_^

Du gör som du vill om du vill ta HD6850 eller GTX 460. De presterar ungefär likadant (parentes eftersom du egentligen inte är intresserad: båda överklockar högt som satan - men HD6850 ligger lite i sin egen liga. Siten Tweaktown skrämde upp sin över 1GHz-gränsen från 775MHz, det är extremt).

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...