Jump to content

iPhone OS vs. Android


The Dude
 Share

Recommended Posts

Jag är på väg att köpa en ny telefon som för första gången ska vara en smartphone.

Design och techspecs med mera går att läsa sig till, men hur är egentligen användbarheten och andra kvaliteter som är svårare att sätta fingret på, på nyaste luren av exempelvis HTC jämfört med iPhone 4?

Har redan sen iPhone lanserades känt att det är något för mig, men jag tycker priset är för högt och gillar verkligen inte att binda upp mig på en avbetalningsplan. Kommer jag ångra mig om jag kör HTC tror ni?

Mitt viktigaste önskemål är att den ska the shizzle att surfa med.

Behöver vägledning i detta svåra val!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som sagt en iPhone och jag älskar den. Användarvänligheten är topp. När jag jämför med mina vänner med HTC känns det inte riktigt rätt, men alla tycker olika.

Du som har en Mac vet hur naturligt det känns med Apple direkt från start. Det var så jag kände med iPhone OS. Allt var bara så självklart. Android är mer saker att fixa och lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En viktig grej med smartphones är alla apps man kan använda. Och där är iPhone mycket bättre än Andriod, det beror på att man inte kan köpa apps i Sverige, de apps som är gratis kan man ladda ner men att köpa apps på en Androd är omöjligt om man bor i Sverige.

Ursäkta stavfelen, är otroligt trött och ska gå och lägga mig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En viktig grej med smartphones är alla apps man kan använda. Och där är iPhone mycket bättre än Andriod, det beror på att man inte kan köpa apps i Sverige, de apps som är gratis kan man ladda ner men att köpa apps på en Androd är omöjligt om man bor i Sverige.

Ursäkta stavfelen, är otroligt trött och ska gå och lägga mig igen.

Fel, sen i början av förra veckan kan man nu köpa apps i sverige ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om storleken på Appstore är någon jättebra fördel.

Hittade en himla massa apps som var helt meningslösa och bara fyllda av onödig reklam trots att man betalar osv.

Tycker snarare det är kvalitén på apparna som ska jämföras i såna fall och DÄR ligger nog fortfarande Apple LITE i framkant då det varit mer intressant för företag att utveckla till iPhone men nu när betalapps blir vanligare till Android världen över kommer de snart ifatt.

För att svara på det första inlägget där:

Vill du ha en mobil värd att surfa på ska du välja HTC Desire HD som tillåter multitasking PÅ RIKTIGT!

Du kan ladda en sida i bakgrunden medans du läser en annan. Det kan man inte på iPhone än.

Sen är ju som sagt priset på en iPhone förjävligt för en telefon som egentligen inte klarar av speciellt mycket mer än många andra telefoner gör.

Däremot så är den förbannat snygg och ENKEL. Lite pensionärstelefon i modern tappning =)

Väldigt svårt val men som sagt vill du ha en übertelefon att surfa med så skulle jag nog hellre välja en Desire HD före en iPhone. Båda är nog roliga på sina sätt =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har folk fått för sig att det finns brist på apps till Android? Operativsystemet är inte riktigt lika välpolerat som iOS men å andra sidan uppdateras det mer frekvent och kommer förmodligen tillslut ligga i framkant. Detta kan också ses som en nackdel då många äldre Androidmobiler slutar få nya officiella uppdateringar vilket leder till att man måste förlita sig på andra metoder för att ta del av uppdateringarna.

Jag skulle köpt en Android alla dagar i veckan, mest pga prisskillnaden, båda telefonerna är ju såklart väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget exakt svar på din fråga Dude, det enda jag kan rekommendera dig att göra är att gå ner till närmsta affär och känna på båda telefoner. Det är som att jämföra PC med Mac eller vad som helst, det enda man åstadkommer är en stor debatt. Själv är jag iPhone all the way. Tycker den är så jävla mjuk och snabb. Sen är det enligt mig den snyggaste telefonen. Android har jag inte så bra erfarenheter av då en kompis köpte en HTC Hero samtidigt som jag köpte min iPhone 3GS. Han ångrar sig brutalt nu då den laggar järnet... Men det ska visst vara något som HTC har fixat nu, säger folk. Fast jag kände på en HTC Desire som laggade den med, så jag vet inte. iPhone känns så jävla optimerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast jag kände på en HTC Desire som laggade den med, så jag vet inte.

Va? :o

Jag har aldrig haft lag eller liknande på min Desire.

Dessutom satt jag å en vän och jämförde våra telefoner (Desire och 3GS), och från att vara Applenörd så har han blivit allt mer intresserad av HTC istället.

--------------

Anyway, det är en smakfråga.

Testa båda, välj.

Ingen idé att lyssna på andra :P

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra synpunkter!

Apples 100 000+ appar eller vad det är, är faktiskt inte jättelockande. Majoriteten av mina vänner (ja jag tror faktiskt det...) har iPhone 3GS eller 4:an, och de apparna som verkar vara flitigast använda är av fruktskärning-med-lasersvärd-karaktär... Så länge de vikta sakerna såsom GPS/kart-app, webbläsare, väckningsalarm och sånt funkar utan problem, så är jag nöjd!

Kan också erkänna att det skulle kännas lite skönt att divergera från Steve Jobs-sekten som har starkt fäste i min utbildning. Ni ska se en valfri övning där folk har sina datorer med sig, det enda man ser är silvriga macbook pros... Alla sitter med sin iPhone, och några få även iPad.

Desire HD har ju inte släppts än men tänkte vänta och som ni säger, känna på den och alternativen, innan jag bestämmer mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av det du säger att du vill ha låter det faktiskt som att Windows Phone 7 vore perfekt. Både iOS och Android är appfokuserade medans WP7 mer handlar om fokus på basfunktionerna i telefonen (just de du pratar om - GPS/kart-app, webbläsare, väckningsalarm, ringa och SMS:a osv alltså). Tycker absolut att du bör ta dig en titt på det.

Men just Desire HD har väldigt grym kartfunktion redan från början :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men WP7s kartfunktion verkar vara riktigt bra den också. WP7 kombinerar lite det bästa från Android och iOS till de behov The Dude har tycker jag det låter som, plus en del annat skojs. Det är ett välpolerat OS, med riktigt bra inbyggt stöd för kartor och sök osv. Jag tycker att det låter som ett självklart val i den situation han är i.

Som sagt väldigt mycket av en smaksak :)

Har inte sett något utav WP7 faktiskt.. kanske skulle kolla upp det innan jag fixar mig en Desire HD :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle verkligen inte rekommendera en WP7, verkar begränsad till tusen. Ingen multitasking, ingen copy/paste, man kan inte byta SD-kort. Man kan inte heller koppla telefonen till datorn och komma åt sd-kortet för att lätt föra över filer.

En del andra saker också, bara att googla runt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte sant. Telefonen har inbyggt utrymme, men man kan även använda SD-kort för att utöka utrymmet.

Okay, hade fel. Sökte runt och det verkar som att iaf Samsung Focus har stöd för det: http://pocketnow.com/windows-phone/windows-phone-7-does-support-removable-storage-proof

Dock så måste man reseta hela telefonen, lite tråkigt men gör inte så mycket då man ändå inte gör det mer än 1-2 gånger

Ja..sant. Men hur många kommer verkligen att sakna det?

Jag använder det några gånger i månaden för att föra över bilder jag har tagit samt för musik. Möjligt att man använder nått sync-program antar jag, men jag tycker det är lättast att göra det manuellt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...