Jump to content

Elgitarr eller bas?


SimonJ
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har spelat akustisk gitarr ett tag och det går väl ganska bra, jag funderar nu på att köpa en elgitarr (skrev om det i Gitarr tråden förut) men funderar samtidigt på att köpa en bas istället som jag har testat lite i skolan, frågan är hur jag ska välja? Ena dagen är jag mer sugen på gitarr och andra på bas, båda verkar vara roliga instrument som jag skulle vilja lära mig men just nu kan jag bara köpa ett av dom, vilket är lättast att lära sig? Är det något speciellt som jag borde tänka på innan jag gör mitt val? Hur ska jag i huvudtaget kunna välja?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lättast är ju en smakfråga, vill du lira simpel "hålla-komp-musik" så kan nog bas vara ett alternativ!

Men sen är ju också frågan, hur mycket du vill sätta dig in i instrumenten, jag anser att gitarr är sjukt överskattat och det behövs mer basister fo sho!

Dock är det ju väldigt klurigt att lira bas om du vill sätta dig in i bas skalor och även gå vidare till slap-bas solon!

Jag anser att bas är betydligt roligare att spela än vad gitarr är, men det är ju somsagt upp till dig vad du känner att du vill satsa på! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lättast är ju en smakfråga, vill du lira simpel "hålla-komp-musik" så kan nog bas vara ett alternativ!

Men sen är ju också frågan, hur mycket du vill sätta dig in i instrumenten, jag anser att gitarr är sjukt överskattat och det behövs mer basister fo sho!

Dock är det ju väldigt klurigt att lira bas om du vill sätta dig in i bas skalor och även gå vidare till slap-bas solon!

Jag anser att bas är betydligt roligare att spela än vad gitarr är, men det är ju somsagt upp till dig vad du känner att du vill satsa på! :P

Okej, efter att ha sett massa videos på youtube och läst din post så dras jag faktiskt lite mer åt basen, bra gitarrister verkar ju finnas i överflöd!

Förresten, kan någon förklara varför folk säger att bas är lättare än gitarr? Är det så eller är det bara påhitt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, efter att ha sett massa videos på youtube och läst din post så dras jag faktiskt lite mer åt basen, bra gitarrister verkar ju finnas i överflöd!

Förresten, kan någon förklara varför folk säger att bas är lättare än gitarr? Är det så eller är det bara påhitt?

Jag har spelat bas i cirka 5 år nu och har lagt ner väldigt mycket tid på basen, och jag håller helt med alla andra, att det är mer sällsynt med en duktig basist än en duktig gitarrist.

Varför jag tror att folk tror att det e lättare med bas är nog dels för att oftast så tänker folk på 4-strängade basar när de tänker på bas, och om man lyssnar på mycket av mainstream musiken nu så har inte basisten så stor roll där, oftast pumpande av grundton + lite tilläggstoner, och så hörs aldrig basen lika tydligt som gitarren.

Men jag tycker lätt att du ska satsa på basen, när du väl har blivit bekväm med din bas och börjat lära dig grundteorin så kommer du nog tycka att bas är mycket roligare än gitarr, det är iallafall det jag tycker! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, efter att ha sett massa videos på youtube och läst din post så dras jag faktiskt lite mer åt basen, bra gitarrister verkar ju finnas i överflöd!

Förresten, kan någon förklara varför folk säger att bas är lättare än gitarr? Är det så eller är det bara påhitt?

Bas är mycket enklare att lära sig spela än gitarr, då du bara behöver spela på en sträng för att få ett ackord medans du måste använda flera strängar om du ska dra ett gitarr ackord.

Sen är ju inte det allt, men i början är det lättast med bas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, kan någon förklara varför folk säger att bas är lättare än gitarr? Är det så eller är det bara påhitt?

Exempel

Guitar Tab

-------------------

-------------------

-------5h8--------

-3----------3-----

-3----------3-----

-1----------1-----

Bas tab

------------------

------------------

------------------

-1-----------1---

Ett snabbt exempel på jämförelser på bas och gitarr tabs!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel

Guitar Tab

-------------------

-------------------

-------5h8--------

-3----------3-----

-3----------3-----

-1----------1-----

Bas tab

------------------

------------------

------------------

-1-----------1---

Ett snabbt exempel på jämförelser på bas och gitarr tabs!

Haha, okej, då förstår jag! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

E: Dessutom, chicks digs guitarists.

Fast basisten anses oftare vara den de tycker är sexigast i ett band. Den mystiska basisten :P.

OT: Av egna erfarenheter tycker jag att gitarr är roligare än bas om man inte spelar i ett band. Det är ofta inte så roligt att sitta hemma och spela bas (jag gör det i stort sett aldrig trots att jag spelar bas i vårt band). Däremot ger en basist en grund i ett band, eller till musik, som gör instrumentet otroligt viktigt. Jag hade siktat på att köpa en gitarr om jag var du. Dels för att det är roligare att spela när man är själv, och dels för att det är roligare i sociala sammanhang med. Vilka sommarkvällar i Slottskogen slutar med att någon börjar spela akustisk bas, liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gitarrister finns det ett stort överskott av, så bas är väl det bästa valet rent statistiskt.

Men jag tror inte man ska underskatta basistens roll - någon med bra koll på rytmik och harmoni kan fundamentalt påverka hur musiken låter, och spelar man improviserad musik väger basisten ännu tyngre. Någon sa att en bra basist ska kunna spela på ett sätt som en gitarrist inte kan göra om han/hon skulle plocka upp en bas, och jag tycker att det ligger nåt i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu känns det som att jag kommer köpa en bas och lära mig spela det, jag har ju fortfarande min akustiska gitarr och kommer ju inte sluta spela det bara för att jag skaffar en bas.

Fast basisten anses oftare vara den de tycker är sexigast i ett band. Den mystiska basisten :P.

OT: Av egna erfarenheter tycker jag att gitarr är roligare än bas om man inte spelar i ett band. Det är ofta inte så roligt att sitta hemma och spela bas (jag gör det i stort sett aldrig trots att jag spelar bas i vårt band). Däremot ger en basist en grund i ett band, eller till musik, som gör instrumentet otroligt viktigt. Jag hade siktat på att köpa en gitarr om jag var du. Dels för att det är roligare att spela när man är själv, och dels för att det är roligare i sociala sammanhang med. Vilka sommarkvällar i Slottskogen slutar med att någon börjar spela akustisk bas, liksom?

Jag förstår inte riktigt, om du nästan aldrig spelar bas ensam, hur lärde du dig då att spela bas? Lärde du dig allt tillsammans med bandet? Eller menar du att det inte är så kul ensam när man har lärt sig (blev lite orolig eftersom jag inte har något band ännu)?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt, om du nästan aldrig spelar bas ensam, hur lärde du dig då att spela bas? Lärde du dig allt tillsammans med bandet? Eller menar du att det inte är så kul ensam när man har lärt sig (blev lite orolig eftersom jag inte har något band ännu)?

Grunderna kunde jag utantill eftersom att jag hade spelat gitarr i många år innan jag plockade upp basen, så det var aldrig något problem för mig. Jag lärde mig allting nytt medan jag spelade med bandet, och jag tyckte aldrig att det var roligt att spela själv, hemma. Det är totalt en smakfråga, och jag tror att om det är helt nytt för dig kommer du triggas av viljan att lära dig mer hela tiden, och då blir det inte tråkigt (förhoppningsvis). Kör på! Bas är ett otroligt roligt instrument, fast det är ingenting jag finner nöje i att spela hemma. Dessutom tror jag att ett band kan göra dig gott. Det finns få saker som är så roligt att låta kreativiteten flöda och skapa någonting helt eget med en grupp vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grunderna kunde jag utantill eftersom att jag hade spelat gitarr i många år innan jag plockade upp basen, så det var aldrig något problem för mig. Jag lärde mig allting nytt medan jag spelade med bandet, och jag tyckte aldrig att det var roligt att spela själv, hemma. Det är totalt en smakfråga, och jag tror att om det är helt nytt för dig kommer du triggas av viljan att lära dig mer hela tiden, och då blir det inte tråkigt (förhoppningsvis). Kör på! Bas är ett otroligt roligt instrument, fast det är ingenting jag finner nöje i att spela hemma. Dessutom tror jag att ett band kan göra dig gott. Det finns få saker som är så roligt att låta kreativiteten flöda och skapa någonting helt eget med en grupp vänner.

Okej, då förstår jag.

Lite Off Topic kanske men hur startar man ett band egentligen? Alltså hitta bandmedlemmar och så? Känner väl några som spelar instrument, men det är inga jag egentligen skulle kunna tänka mig att bilda ett seriöst band med...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då förstår jag.

Lite Off Topic kanske men hur startar man ett band egentligen? Alltså hitta bandmedlemmar och så? Känner väl några som spelar instrument, men det är inga jag egentligen skulle kunna tänka mig att bilda ett seriöst band med...

Bor du i närheten av nån musikaffär?

Det är grymt bra att skryta ut sig lite i närheten av såna, typ skriva lappar och sätta utanför affären och sånt!

Skriv även av dig på olika ställen på nätet så hittar du nått, eller har du några kompisars kompisar som spelar och behöver nån?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bor du i närheten av nån musikaffär?

Det är grymt bra att skryta ut sig lite i närheten av såna, typ skriva lappar och sätta utanför affären och sånt!

Skriv även av dig på olika ställen på nätet så hittar du nått, eller har du några kompisars kompisar som spelar och behöver nån?

Nej, nån musikaffär bor jag inte i närheten av, men hur menar du att jag ska skriva av mig på internet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, nån musikaffär bor jag inte i närheten av, men hur menar du att jag ska skriva av mig på internet?

Det finns ju många sidor där du kan skriva att du är intresserad på!

Det här låter säkert fattigt men... typ sidor som Lunarstorm (lol jag vet) men det är många aktiva på såna sidor och ser det du skriver!

Sen är ju sånahär forum rätt bra att skriva på också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...