Jump to content

Elgitarr eller bas?


SimonJ
 Share

Recommended Posts

Bas är kul, gitarr är kul. Dock gillar jag inte "lägereldstypen", alltså, visst, det är chill, men jag tycker man ska vara bra på sitt instrument. Annars blir det bara larvigt och inte på riktigt.

Kan du spela gitarr kan du spela bas - nu generaliserar jag extremt men det stämmer nästan alltid. Däremot är det en HELT annan sak att ta basen till en annan nivå. Vi har en bassist i vår klass som är sjuk. I andra klasserna får gitarristerna spela bas. Man tänker inte på det då, man tänker "detta är ett band", men när vi spelar med vår bassist så blir det bara.. otroligt. Det kan medföra en sådan skillnad.

Rekommenderar dig att satsa lite dyrare, Squier har billiga basar, kolla OLP Stingray och varför inte FLEABASS.

Som sagt, du har ju en ackegura hemma, kör lite på den då! Spela det som är roligast!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på en Epiphone Thunderbird eftersom jag verkligen gillar utseendet på dom, verkar ha bra ljud, och kostar inte allt för mycket! Men det kommer ändå att ta ett tag innan jag har råd med basen eftersom jag måste ha förstärkare också, tänkte också fråga en lite dum fråga men skitsamma: Går det att spela bas på en akustisk gitarr? Alltså bara sitta och öva lite på dom fyra översta strängarna eller blir det helt fel? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på en Epiphone Thunderbird eftersom jag verkligen gillar utseendet på dom, verkar ha bra ljud, och kostar inte allt för mycket! Men det kommer ändå att ta ett tag innan jag har råd med basen eftersom jag måste ha förstärkare också, tänkte också fråga en lite dum fråga men skitsamma: Går det att spela bas på en akustisk gitarr? Alltså bara sitta och öva lite på dom fyra översta strängarna eller blir det helt fel? :)

Det går alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på en Epiphone Thunderbird eftersom jag verkligen gillar utseendet på dom, verkar ha bra ljud, och kostar inte allt för mycket! Men det kommer ändå att ta ett tag innan jag har råd med basen eftersom jag måste ha förstärkare också, tänkte också fråga en lite dum fråga men skitsamma: Går det att spela bas på en akustisk gitarr? Alltså bara sitta och öva lite på dom fyra översta strängarna eller blir det helt fel? :lol:

Det blir ganska fel. Det går, ungefär som att du kan spela trummor på knäna, men det är två helt olika instrument. Anledningen till att det går är att du vet vart du ska spela på basen då det är samma uppbyggnad och princip, men strängar och storlek skiljer sig vilket gör att det kommer bli helt annorlunda. Och ska du göra mer avancerade saker så blir det bara fel om du gör det på akustisk gitarr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom brukar vara framåt-tunga så att du MÅSTE hålla upp halsen för att den inte ska falla neråt.

Svårt att nå dom höga banden.

Allmänt oskön att spela..

Hmm...okej, kanske ska satsa på någon annan bas då, har du nåt tips?

Måste väl bo hyfsat nära nån? Var bor du?

8 mil från Örebro. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag blir galen på att inte kunna bestämma mig om jag ska köpa en bas eller gitarr! Jag är rädd för att om jag köper det ena så kommer jag vilja ha det andra...Det bästa vore om man kunde spela båda, men pengar till det existerar inte. :(

Hur ska jag gå till väga? Blunda och ta någon av dom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det som du verkligen känner det absolut största suget efter!

Gå inte efter vad vi säger, gå efter vad du själv känner!

Du kan ju alltid köpa det andra instrumentet senare när du har pengar också :)

Jo, det är det jag försöker göra, men det är svårt när man är sugen på båda och jämför dom hela tiden. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, finns det nån här som har koll på om man måste ta i mer för att trycka ner strängarna med vänsterhanden på en bas än en gitarr? Jag har nämligen varken tjocka eller starka fingrar på vänsterhanden och tycker att jag måste kämpa nog hårt för att få ner dom ordentligt på en gitarr.

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, finns det nån här som har koll på om man måste ta i mer för att trycka ner strängarna med vänsterhanden på en bas än en gitarr? Jag har nämligen varken tjocka eller starka fingrar på vänsterhanden och tycker att jag måste kämpa nog hårt för att få ner dom ordentligt på en gitarr.

Det är ju tjockare strängar, så självklart. Om du har så svaga fingrar bör du träna mer i vilket fall, det låter knappast nyttigt. Dessutom ger träning färdighet.. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju tjockare strängar, så självklart. Om du har så svaga fingrar bör du träna mer i vilket fall, det låter knappast nyttigt. Dessutom ger träning färdighet.. :naughty:

Haha, okej, jag använder knappt vänsterhanden mer än att ta saker och spela gitarr med så det är nog därför, vilket av gitarr och bas behöver man mest fingerfärdighet i när det gäller vänsterhanden? Jag har nämligen knappt någon sådan heller i vänsterhanden än så länge.

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, okej, jag använder knappt vänsterhanden mer än att ta saker och spela gitarr med så det är nog därför, vilket av gitarr och bas behöver man mest fingerfärdighet i när det gäller vänsterhanden? Jag har nämligen knappt någon sådan heller i vänsterhanden än så länge.

Det är nog lugnt. Jag är oerhört svag och har tunnast armar i hela världen, och har aldrig haft problem att trycka ner strängarna på en bas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...