Jump to content

Lars Vilks i uppsala


eliizar
 Share

Recommended Posts

Varför blir dom så arga när dom inte ens själv vet hur han såg ut, varför får man inte göra ett försök till att göra sin egen avbildning av honom? (en mer seriösare avbildning då)

Vad jag lärde mig på universitetet så är det såhär:

Det finns en liten passage om ämnet men resonemanget brukar vara så att eftersom Muhammed var 1) helig och 2) perfekt så skapar en avbildning problem. Att ens med mänskliga händer försöka avbilda något som är både perfekt (muhammed var den perfekta muslimen i ordets rätta mening) och helig (Gud valde ju just honom som sin sista profet) är ju att skända både perfektheten och heligheten, de två stora egenskaperna hos nämnde profet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 51
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Förstår du ens begreppet "religion"?

Jag är inte fullt inlärd om själva begreppet religion, så ursäkta om mina inlägg verkar kluddiga eller dylikt!

Usch. Sådant här är ju bara :wub: Var är kunskapen? Man kan inte hata begreppet religion utan att veta vad man pratar om.

Konstigt nog så sitter jag här, helt oerfaren om religion, men ändå tagit mig igenom varenda religion kurs med minst ett G.

Jag får väl börja läsa mer då!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snubben i röd tröja blev lite ägd när han fick pepparsprej i ögonen :wub:

Man undrar ju varför hardcore-muslimerna sätter sin fot på en Vilks-föreläsning om de hatar honom så mycket, de behöver nog undervisas en del i de svenska grundlagarna om yttrande och tryckfrihet...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snubben i röd tröja blev lite ägd när han fick pepparsprej i ögonen :wub:

Man undrar ju varför hardcore-muslimerna sätter sin fot på en Vilks-föreläsning om de hatar honom så mycket, de behöver nog undervisas en del i de svenska grundlagarna om yttrande och tryckfrihet...

Just de individerna var nog bara ute efter att bråka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:wub:

Hög studiekapacitet leder i många fall till större kunskaper, även om det inte alltid gör det...

Studiekapaciteten innebär att du har möjlighet att lära dig och utveckla dina kunskaper. Begåvade elever måste ha både och.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man undrar ju varför hardcore-muslimerna sätter sin fot på en Vilks-föreläsning om de hatar honom så mycket, de behöver nog undervisas en del i de svenska grundlagarna om yttrande och tryckfrihet...

Exakt.

Reagerade ganska starkt på att man ser att vissa har sina ungar med sig mitt

i smeten när de står och hyttar med nävarna och gapar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man undrar ju varför hardcore-muslimerna sätter sin fot på en Vilks-föreläsning om de hatar honom så mycket, de behöver nog undervisas en del i de svenska grundlagarna om yttrande och tryckfrihet...

Dunno - de kanske förväntade sig en ursäkt, eller åtminstone en förklaring.

Hursomhelst - jag börjar tröttna på det här. När jag tänker på hur hela det här kaoset bara eskalerar i takt med medias ökande bevakning av 'frågan' börjar jag någonstans känna att det håller på att, eller kanske redan har, gått för långt. Bra artikel i BBC.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dunno - de kanske förväntade sig en ursäkt, eller åtminstone en förklaring.

Hursomhelst - jag börjar tröttna på det här. När jag tänker på hur hela det här kaoset bara eskalerar i takt med medias ökande bevakning av 'frågan' börjar jag någonstans känna att det håller på att, eller kanske redan har, gått för långt. Bra artikel i BBC.

Jag vet inte om jag tycker att det har gått för långt. Det är viktigt att reda ut vad yttrandefrihet är i Sverige och andra demokratier i världen och nu har vi ett konkret exempel. Självklart är det enbart en liten del av världens muslimer som blir våldsamt upprörda av muhammedkarikatyrer, men de är onekligen ett hot mot individer som önskar uttrycka sin kritik mot islam genom dylika teckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herr The Dude, du nämner våldsamt upprörda, men hur många är det som blir upprörda (vilket i sig kan leda till att de nästa gång blir våldsamt upprörda)? Jag har tyvärr ingen statistik om detta fenomen, men du kanske kan upplysa mig om detta. Om nu så är fallet, att de nästa gång blir våldsamt upprörda, var finner du lösningen på detta problem? Är det genom dialog, är det genom handling?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herr The Dude, du nämner våldsamt upprörda, men hur många är det som blir upprörda (vilket i sig kan leda till att de nästa gång blir våldsamt upprörda)? Jag har tyvärr ingen statistik om detta fenomen, men du kanske kan upplysa mig om detta. Om nu så är fallet, att de nästa gång blir våldsamt upprörda, var finner du lösningen på detta problem? Är det genom dialog, är det genom handling?

De har all rätt att bli upprörda när någon vanhelgar deras profet (tänk om man inte hade rätt att bli upprörd!), men det är när de börjar ta till våld eller hot som man måste handla. Man borde föra dialog med samfunden eller individerna som tycker att profet-konsten måste stoppas, där man säger att den inte alls måste stoppas för i Sverige har vi yttrandefrihet. Sker det hot eller våld så ska detta såklart sättas stopp för i lagens namn.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är bra att folk står upp mot dessa primitiva mansbarn som fortfarande lever i bronsåldern. Det är synd att en massa hatare har hoppat på tåget med andra syften än att försvara yttrandefriheten, men det var väl inte så oväntat egentligen. Det verkar dock som att en del muslimer förstår syftet med den senaste tidens kampanjer, även om de inte gillar deras verksamheter.

Men hursomhelst måste de som tar illa upp inse att ingen har rätt till att inte känna sig kränkt i en sann demokrati, annars skulle yttrandefriheten inte fungera! Otroligt barnsligt att tycka annorlunda. Tänk om t.ex. AIK-fans skulle börja protestera och böla över att folk "kränker" deras lag med hejaramsor, hur löjligt skulle vi inte tycka det var? Det är trots allt skillnad på att känna sig kränkt och faktiskt bli kränkt, och senast jag kollade har ingen av dessa teckningar varken inkräktat på någons integritet eller försämrat någons rättigheter. När det händer så kan vi snacka om saken, men tills dess - väx upp förfan! Vad som däremot kränker islam/religion, och frihet i överlag, är att förbjuda minareter, burkor/slöjor, o.s.v. Och det här är saker som faktiskt händer på riktigt just nu, men ändå så är det några harmlösa teckningar stjäl rampljuset!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... Vad som däremot kränker islam/religion, och frihet i överlag, är att förbjuda minareter, burkor/slöjor, o.s.v...

En god muslim ska rätta sig efter landets lagar, rätta mig om jag har fel. Vad i ett minaret och/eller burka-förbud kränker islam?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...