Jump to content

Lars Vilks i uppsala


eliizar
 Share

Recommended Posts

Som många säkert har hört, sett film på från aftonbladet (kort version) blev Lars Vilks attackerad

under en föreläsning ”Var går gränsen för yttrandefriheten inom konsten" när han visade upp en

film av den iranska konstnären Sooreh Hera som i sin konst behandlar profeten Muhammed, islam

och homosexualitet.

Här är en längre version av filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=lQQAWrIvBoI...player_embedded

Och här är fler filmer från tumultet inne och utanför.

http://politisktinkorrekt.info/2010/05/11/...er-forelasning/

Bu eller bä?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 51
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Han säger att han gör det för konsten, fast han egentligen bara gillar att provocera muslimer.

Det stämmer. Lars Vilks är en manlig variant av attentionwhore.

Å andra sidan har ju inte kristna tagit illa vid sig av hans gestaltning av Jesus som pedofil, men det är en annan femma. Jag undrar varför muslimerna inte tar illa upp av Jesus-konsten? Jag tänker då främst på islams önskan att inte avbilda profeter (som jag har förstått det är det vad Muhammed-bilderna handlar om?).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är specifikt Muhammed (och gud, typ) man inte får avbilda, och det är därför de ger blanka fan i om man ritar en lite gullig bild av Jesus.

Det stämmer väl ändå inte? Jag hänvisar till Sura 21:52 och framåt, det är det enda jag hittar (snabbgoogling) om avgudabilder i Koranen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ännu inte beredd att tro dig, söderbroder. Skulle du vilja visa var i deras heliga texter där det står att man specifikt inte får avbilda Muhammed ("Profeten" el. liknande)?

Varför måste det stå i någon regelbok för att vara allmänt vedertaget?

Vad jag lärde mig på universitetet så är det såhär:

Det finns en liten passage om ämnet men resonemanget brukar vara så att eftersom Muhammed var 1) helig och 2) perfekt så skapar en avbildning problem. Att ens med mänskliga händer försöka avbilda något som är både perfekt (muhammed var den perfekta muslimen i ordets rätta mening) och helig (Gud valde ju just honom som sin sista profet) är ju att skända både perfektheten och heligheten, de två stora egenskaperna hos nämnde profet.

Sen är det så att religiösa grupper har en tendens att kunna elda upp varandra. Vanligtvis är det ju så att ju längre upp i hierarkin du är desto mer bokstavstroende är du och då är det inte så konstigt om religiösa ledare dyker upp vid dörren för att gnälla på än det ena än det andra och övertalar sitt fotfolk att göra samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att göra som Vilks gjorde var kanske lite "överdrivet"

Men jag förstår inte varför vi som har en annan tro/ateister inte får yttrandefriheten, för som jag har förstått det står det i Koranen att "Du får inte avbilda Mohammed" Eller nått i den stilen, det borde väl betyda att det är den som har denna tro som inte får göra det!

DESSUTOM

Varför ska man bli så arg över att avbilda en sagoperson?

Varför blir dom så arga när dom inte ens själv vet hur han såg ut, varför får man inte göra ett försök till att göra sin egen avbildning av honom? (en mer seriösare avbildning då)

Att muslimer ska slåss för nått sånthär bevisar bara hur rubbat själva tron är, och att folk dessutom blir mordhotade för dylikt är bara sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att göra som Vilks gjorde var kanske lite "överdrivet"

Men jag förstår inte varför vi som har en annan tro/ateister inte får yttrandefriheten, för som jag har förstått det står det i Koranen att "Du får inte avbilda Mohammed" Eller nått i den stilen, det borde väl betyda att det är den som har denna tro som inte får göra det!

DESSUTOM

Varför ska man bli så arg över att avbilda en sagoperson?

Varför blir dom så arga när dom inte ens själv vet hur han såg ut, varför får man inte göra ett försök till att göra sin egen avbildning av honom? (en mer seriösare avbildning då)

Att muslimer ska slåss för nått sånthär bevisar bara hur rubbat själva tron är, och att folk dessutom blir mordhotade för dylikt är bara sjukt.

Förstår du ens begreppet "religion"?

Hänvisar för övrigt till min post ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att göra som Vilks gjorde var kanske lite "överdrivet"

Men jag förstår inte varför vi som har en annan tro/ateister inte får yttrandefriheten, för som jag har förstått det står det i Koranen att "Du får inte avbilda Mohammed" Eller nått i den stilen, det borde väl betyda att det är den som har denna tro som inte får göra det!

DESSUTOM

Varför ska man bli så arg över att avbilda en sagoperson?

Varför blir dom så arga när dom inte ens själv vet hur han såg ut, varför får man inte göra ett försök till att göra sin egen avbildning av honom? (en mer seriösare avbildning då)

Att muslimer ska slåss för nått sånthär bevisar bara hur rubbat själva tron är, och att folk dessutom blir mordhotade för dylikt är bara sjukt.

Usch. Sådant här är ju bara :wub: Var är kunskapen? Man kan inte hata begreppet religion utan att veta vad man pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...