Jump to content

Extern hårddisk versus Intern


Skotten_31
 Share

Recommended Posts

Ja, du kan ju börja med vad du vill ha den till..

Ska du bara ha den i din vanliga dator? Ska du flytta filer?

Ha den mest som en hårddisk för filmer &serier. Kanske lagra lite random grejer där ibland. Tänker inte ha spel där för att köra.

Sata 2.0? är den billigare eller dyrare än någon extern? Nu tänkte jag bara ha filmer o sånt på min. Ev, program.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ha den mest som en hårddisk för filmer &serier. Kanske lagra lite random grejer där ibland. Tänker inte ha spel där för att köra.

Sata 2.0? är den billigare eller dyrare än någon extern? Nu tänkte jag bara ha filmer o sånt på min. Ev, program.

Blir ju fortfarande snabbare om du har SATA 2.0. Nu vet vi ju inte om du tänker flytta sakerna mellan datorer, men ska du bara ha den som extra hårddisk till datan är nog en intern hårddisk bäst att köpa skulle jag tro!

Curly postade ju en bra i agentens tråd..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466164 :D

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär använder jag hårddiskarna själv.

Intern: Installering av spel, program, det ena och det andra, och filer man använder mycket (musik och sånt), filmer som jag skall se

Extern: Filer som jag använder 1 gång sen låter dem vara oanvända (oftast virtuella-avbilder (oftast spel), rar-filer och sånna krejjer :D ), filmer som jag har sett och lämnar med ifall jag skall se någon gång i framtiden, Spotify, hex-editor, setup-filer åt program, e-böcker, backup på viktiga saker från huvudhårddisken.

Sen en positiv sak med externisen är att ja kan ta med den till mina polare och föra över spel och olika grejjer in/out :D

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Intern: Installering av spel, program, det ena och det andra, och filer man använder mycket (musik och sånt), filmer som jag skall se

Och porren. Glöm inte porrmappen.

---

En av mina hds ligger på dödsbädden och det är dags att införskaffa en ny. :) Är det bara att köpa vilken intern sata-disk som helst eller måste man beakta något annat för att försäkra sig om att disken är kompatibel med ens system? Mitt mammakort är Asus M4A785TD-V EVO; passar t.ex. den hd som gizmo tipsade om i min burk? Har ni förresten fler förslag på 1TBs (eller större hds)?

Hej!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och porren. Glöm inte porrmappen.

---

En av mina hds ligger på dödsbädden och det är dags att införskaffa en ny. :) Är det bara att köpa vilken intern sata-disk som helst eller måste man beakta något annat för att försäkra sig om att disken är kompatibel med ens system? Mitt mammakort är Asus M4A785TD-V EVO; passar t.ex. den hd som gizmo tipsade om i min burk? Har ni förresten fler förslag på 1TBs (eller större hds)?

Hej!

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomp...VO/127337.4029/

Ett sådant?

I så fall kan du ha upp till 5 SATA-anslutningar, m a o ja den passar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jaha, nu har disken kommit, det blev den som Geezmo tipsade om. Nu har jag dock ett litet problem: han som jag tänkt be installera fanskapet är på Åland och sommarjobbar och återvänder först vid midsommar. Därför har jag funderat på att installera den själv men jag har som sagt ganska låg skill-level när det handlar om hårdvara... :mellow: Vågar man göra ett försök eller riskerar man att dö på kuppen?

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, nu har disken kommit, det blev den som Geezmo tipsade om. Nu har jag dock ett litet problem: han som jag tänkt be installera fanskapet är på Åland och sommarjobbar och återvänder först vid midsommar. Därför har jag funderat på att installera den själv men jag har som sagt ganska låg skill-level när det handlar om hårdvara... :mellow: Vågar man göra ett försök eller riskerar man att dö på kuppen?

Det är bara att koppla likadant som den hårdisken som du redan har i :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter du har installerat och startat datorn så kommer du inte se disken direkt utan du måste formatera den&stuff.

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/s...anced/ntfs.mspx

Den guiden är egentligen för XP, men det är i stort sett exakt samma sak på Windows 7 (Troligen Vista också)

På steg 9, välj Quick Format! Skippa "Convert a backup drive to NTFS" guiden som kommer efteråt.

Edit: Försökte hitta nån bra guide på youtube men alla failade :/

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande inte hunnit installera den. Ska försöka under veckoslutet.

Det är bara att koppla likadant som den hårdisken som du redan har i :)

Två problem:

-Det som finns på den gamla disken ska flyttas över till den nya.

-Den gamla är en PATA.

:D

Efter du har installerat och startat datorn så kommer du inte se disken direkt utan du måste formatera den&stuff.

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/s...anced/ntfs.mspx

Den guiden är egentligen för XP, men det är i stort sett exakt samma sak på Windows 7 (Troligen Vista också)

På steg 9, välj Quick Format! Skippa "Convert a backup drive to NTFS" guiden som kommer efteråt.

Edit: Försökte hitta nån bra guide på youtube men alla failade :/

Tack, jag använder xp så det där uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades installera den nya hårddisken och har nu flyttat över allt viktigt från den trasiga till den nya (vilket tog en jävla tid!).

Nu ser det ut så här:

Disk 1: 400 GB, pata, Windows-installation, trasig = byts ut

Disk 2: 500 GB, gamla "lagringsdisken"

Disk 3: 1 TB, nya disken

Hårddisk 1 kasseras och jag har tänkt nyinstallera Windows på en partition på disk 3. Nu till en dum fråga: Kommer det som finns på disk 2 att finnas kvar eller måste den formateras för att nya windowsinstallationen på disk 3 ska eh... känna igen den? :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hårddisk 1 kasseras och jag har tänkt nyinstallera Windows på en partition på disk 3. Nu till en dum fråga: Kommer det som finns på disk 2 att finnas kvar eller måste den formateras för att nya windowsinstallationen på disk 3 ska eh... känna igen den? :naughty:

Allt kommer att finnas kvar och kännas igen. Jag hade kopplat ur disk 2 och kopplat in den igen när du installerat Windows på disk 3, detta för att inte råka installera på eller formatera disk 2.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...