Jump to content

Ny mobil


spajdermän
 Share

Recommended Posts

Hejhej!

Ikväll är det dags, jag ska äntligen beställa hem en sprillans mobiltelefon. Av flertalet skäl ska den beställas genom telia.se vilket betyder att utbudet inte är oändligt, men det som erbjuds räcker för mig.

Det jag är ute efter är en mobil med touchscreen som tillåter regelbundet surfande med mera. Av de jag funderar på står iPhone 3Gs och HTC Desire främst i nuläget (även Sony Ericsson X10 på ett hörn). Vad jag alltså undrar är ifall det finns erfarenheter här på forumet av någon av dessa, och i så fall huruvida erfarenheterna är positiva/negativa osv.

Vad jag i mina jämförelser upptäckt är i första hand att:

HTCkamera>iPhonekamera

HTCprocesso>iPhoneprocessor

HTC-RAM>iPhoneRAM

HTCminne<<iPhoneminne <- här hittar jag inte huruvida minneskort ingår till HTC genom telia. halp?

Hur står sig Android 2.1 gentemot OS X iPhone? Något annat jag missat? Ge mig råd helt enkelt.

Stor tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju inte kolla på hårdvaran om du väljer mellan iPhone och HTC. Det är som att stå att jämföra hårdvara på en PC och en Mac, funkar inte riktigt så. Den stora skillnaden är användarupplevelsen. Välj den telefon med det OS du känner dig bekvämast med, skulle jag vilja säga. iPhone OS är väldigt etablerat med många appar osv, samtidigt är det väldigt låst (om man inte jailbreakar) till skillnad från HTC där man kan göra mycket mer själv. Det bästa är om du får känna på båda telefonerna i nån affär och se vilken som passar dig bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, antar att du har rätt i vad du säger. Jag har flera gånger lekt runt med iPhones och gillar dem helt klart. Vad gäller HTC:n däremot så har jag ännu inte ens sett en IRL, ingen av de butikerna jag var in i hade hunnit få in den.

Det sämsta med iPhonen, vad jag känner, är väl att man inte kan spela spotify och surfa samtidigt t.ex. Vad jag förstått så går det att lösa om man jailbreakar, men samtidigt låter det jobbigt att inte kunna uppdatera mjukvaran, alternativt behöva breaka om den efter varje uppdatering. Hur fungerar det där egentligen?

Såg förresten att någon snubbe på telias forum påstår att det ingår 4gb minneskort till htc:n.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, antar att du har rätt i vad du säger. Jag har flera gånger lekt runt med iPhones och gillar dem helt klart. Vad gäller HTC:n däremot så har jag ännu inte ens sett en IRL, ingen av de butikerna jag var in i hade hunnit få in den.

Det sämsta med iPhonen, vad jag känner, är väl att man inte kan spela spotify och surfa samtidigt t.ex. Vad jag förstått så går det att lösa om man jailbreakar, men samtidigt låter det jobbigt att inte kunna uppdatera mjukvaran, alternativt behöva breaka om den efter varje uppdatering. Hur fungerar det där egentligen?

Såg förresten att någon snubbe på telias forum påstår att det ingår 4gb minneskort till htc:n.

Till sommar kommer 4.0 till iPhone vilket tillåter dig att lyssna på t.ex. musik-apps samtidigt som du gör annat. :lol:

Multitasking

Annat nytt till iPhone i sommar

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan använt min nuvarande mobil med endast en halv display i snart en månad. Det håller inte :lol:

Haha, det är en uppdatering till operativsystemet som är gratis (till iPhone-ägare). Så mobilen kan du köpa redan nu.Tills dess kan du säkert jailbreaka. ^_^

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått upp ögonen för HTC Desire, ser jävligt nice ut <3

Telenor har kampanj för den, antingen 299kr per månad i 24 månader eller 2400kr dirr sen 199kr/månad. Obegränsad surf ingår samt 500 gratis sms <3

[rant]Kollade på liknande deal från Telia, deras "Surfa Alltid" får man bara 0.5gb/månad med, bajs :/ Vad jag såg är deras tjänst med högst trafik "bara" 5gb, och det för 199kr per månad.. Då är man helt plötsligt uppe i ~450kr/månad totalt sett :/ [/rant] (edit: OH! Plus 195kr i engångsavgift!)

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir till att köpa Desiren ändå. Jag lämnade ganska snart iden med att beställa från telia när jag såg att den såldes för samma pris utan abonnemang på andra ställen. Alltså slipper jag binda om abonnemanget vilket är enbart positivt. För dock över mitt abonnemang till Telia Max 25 Surf Alltid.

HTC:n verkar underbar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen så? :naughty: Bror min har samma abonnemang till sin iPhone och jag har inte hört något om att de brukar ta slut. Likaså blev jag lite fundersam när jag läste på hemsidan, kostar det extra när man överstiger 0,5GB eller drar de bara ned på hastigheten?

"Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 120 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad."

Dvs, högst 15kilobyte per sekund. Det går att surfa, men det kan ta typ 1-3 minuter att ladda aftonbladet :D Mindre intensiva sidor laddar ju snabbare, men det kommer ändå vara segt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 120 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad."

Dvs, högst 15kilobyte per sekund. Det går att surfa, men det kan ta typ 1-3 minuter att ladda aftonbladet :naughty: Mindre intensiva sidor laddar ju snabbare, men det kommer ändå vara segt

Även om det är en aning OffT; fick mig att tänka på gamla goda tiden med 56k-modem :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det är en aning OffT; fick mig att tänka på gamla goda tiden med 56k-modem :naughty:

Same <3

Pff, jag har 500mb till min iPhone, och jag surfar relativt mycket. Har aldrig överstigit 500mb/mån.

Daw, beror på vilka sidor man surfar på antar jag ;3

--------------

Drog till stan för att kolla i butiker om dom hade Desire inne som man kunde testa, innan jag kom till första butiken träffar jag på en klasskompis jag inte sett på 4 år, och vad köpte han för några dag sen? Desire! ^^ Fick testa den lite innan han var tvungen att dra, han verkade skitnöjd med den^^ Drog till Telia efter det,men dom hade bara ett demo-ex av legend som inte var igång så jag drog till ThePhoneHouse istället. De hade ingen ute som man kunde ta på, frågade personalen om de hade nån och de visade sig att en av dom hade en, privat^^ Snälla som de var fick jag pilla på den och.. Woot, awesome mobil!

Blir helt klart en Desire sen, bindningstiden går ut med telia om lite mer än en månad, så antingen blir det att vänta eller ha dubbla abonnemang och byta nummer senare^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drog till stan för att kolla i butiker om dom hade Desire inne som man kunde testa, innan jag kom till första butiken träffar jag på en klasskompis jag inte sett på 4 år, och vad köpte han för några dag sen? Desire! ^^ Fick testa den lite innan han var tvungen att dra, han verkade skitnöjd med den^^ Drog till Telia efter det,men dom hade bara ett demo-ex av legend som inte var igång så jag drog till ThePhoneHouse istället. De hade ingen ute som man kunde ta på, frågade personalen om de hade nån och de visade sig att en av dom hade en, privat^^ Snälla som de var fick jag pilla på den och.. Woot, awesome mobil!

Blir helt klart en Desire sen, bindningstiden går ut med telia om lite mer än en månad, så antingen blir det att vänta eller ha dubbla abonnemang och byta nummer senare^^

Tur att den verkar bra för en av dem är på väg hit i skrivande stund :naughty:Men du borde väl kunna binda om abonnemanget ändå? Jag har till början av juli innan mitt abonnemang binds upp, men kan ändå binda om det.

Edit: Hade glömt att du ville byta bolag..

Desire är bättre än Legend?

Jag hörde nåt om nån HTC Droid..?

Desire ska tydligen finnas hos Telenor (eller Tre) för 399/månad.

Desire är bättre än Legend, ja.

Trodde först du hade fattat fel och menade Android, men en googling gav två olika modeller: HTC Droid Eris och HTC Droid Incredible.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Desire är bättre än Legend?

Jag hörde nåt om nån HTC Droid..?

Desire ska tydligen finnas hos Telenor (eller Tre) för 399/månad.

Desire har bättre prestanda än Legend yes, större skärm också ^^ Hos telenor kostar den 299 med Telenor Surf (Upp till 6mbit, eller så kan du gå med Surfa Bas som kostar 249, då är det upp till 1mbit)

Förutom just prestanda och så så tycker jag att Desire ligger bättre i handen då den har en lite annan form ^__^

Snackat med telia, även fast bindningstiden går ut den 5'e juni så är det 3 månaders uppsägningstid, blir nog att jag beställer från telenor nu ändå medans dom fortfarande har sin kampanj sen får jag flytta över nummret när det går ;D

edit: BESTÄLLT =D

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...