Jump to content

Cpdator


Tweak
 Share

Recommended Posts

Inatt vaknade jag och märkte att datorn var igång, jag hade somnat ifrån den. Masade mig upp och märkte att hela skärmen fryslaggat så jag stängde av den med strömbrytaren där bak. Imorse när jag startade den pep den på ett konstigt sätt vid uppstart och när Välkommen-sidan laddades fick jag istället ett meddelande om att ett fel påträffats i en fil i registrets som därför ersatts med en logg eller alternativ version. Sen fick jag blåskärm.

Testade igen, andra och tredje gången fryslaggade den helt efter att jag tryckt OK på meddelandet. Fjärde gången lyckades jag efter nitton år komma in här, märka att datorn betedde sig konstigt, fick upp felmeddelanden från typ avg och nåt program till, system32 kanske.

Satte i ett usbminne och började föra över saker jag är rädd om ifall att, och mycket riktigt fick jag blåskärm igen efter 4-5 minuter. Startade om datorn som då inledde någon slags

diskigenomsökningsprocess, förmodligen av usbminnet för det gick fort, den sa att inga fel hittats och sen laggade den igen.

Startade om, och då fick jag en såndär svart ruta där jag fick välja om jag ville starta i normalt läge, felsäkert läge eller med senaste fungerande inställningar. Valde det sistnämnda. Då fick jag upp ett meddelande om programfel med rubriken services.exe som sade att det "inte gick att initiera programmet korrekt" och sen massa siffror. Och nu laggar den vid välkommen-rutan igen.

Värt att nämna kan vara att datorn vid uppstart piper som den brukar när usb-minnet inte är i, och på ett annat när det sitter i.

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 48
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Inatt vaknade jag och märkte att datorn var igång, jag hade somnat ifrån den. Masade mig upp och märkte att hela skärmen fryslaggat så jag stängde av den med strömbrytaren där bak. Imorse när jag startade den pep den på ett konstigt sätt vid uppstart och när Välkommen-sidan laddades fick jag istället ett meddelande om att ett fel påträffats i en fil i registrets som därför ersatts med en logg eller alternativ version. Sen fick jag blåskärm.

Testade igen, andra och tredje gången fryslaggade den helt efter att jag tryckt OK på meddelandet. Fjärde gången lyckades jag efter nitton år komma in här, märka att datorn betedde sig konstigt, fick upp felmeddelanden från typ avg och nåt program till, system32 kanske.

Satte i ett usbminne och började föra över saker jag är rädd om ifall att, och mycket riktigt fick jag blåskärm igen efter 4-5 minuter. Startade om datorn som då inledde någon slags

diskigenomsökningsprocess, förmodligen av usbminnet för det gick fort, den sa att inga fel hittats och sen laggade den igen.

Startade om, och då fick jag en såndär svart ruta där jag fick välja om jag ville starta i normalt läge, felsäkert läge eller med senaste fungerande inställningar. Valde det sistnämnda. Då fick jag upp ett meddelande om programfel med rubriken services.exe som sade att det "inte gick att initiera programmet korrekt" och sen massa siffror. Och nu laggar den vid välkommen-rutan igen.

Värt att nämna kan vara att datorn vid uppstart piper som den brukar när usb-minnet inte är i, och på ett annat när det sitter i.

Vad ska jag göra?

Kommer det nån skylt när den piper? För min dator piper själv två gånger och har en skylt som kommer upp om nån hårddisk inställningar vilket jag inte hittar nåt om i biosen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det gör det inte.

Hur många gånger piper den är det korta eller långa? Kolla i boken till ditt moderkort och se vad det betyder när den piper. Om du nu har den kvar annars vet jag inte. Eller vänta testa gå in i felsäkert läge och återställ datorn därifrån alltså du gör en bara system återställning nån dag/månad bak i tiden. Om det inte hjälper så vet jag inte :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många gånger piper den är det korta eller långa? Kolla i boken till ditt moderkort och se vad det betyder när den piper. Om du nu har den kvar annars vet jag inte. Eller vänta testa gå in i felsäkert läge och återställ datorn därifrån alltså du gör en bara system återställning nån dag/månad bak i tiden. Om det inte hjälper så vet jag inte :/

Det ska jag testa, tack för hjälpen, jag uppskattar det som fan ska du veta. Sitter just nu och för över saker jag vill spara ifall att, men ska testa systemåterställning strax. Återkommer.

Funkade inte. Får samma som innan, fast om återställningen - att en fil i registret ersatts a en logg, typ. Sen fryser det. Fuuuuuuuu. :P

Någon?

Nu började den vid uppstart inkonsekvenskontrollera hela C:.. Vafan..

Nu går den knappt att starta och att starta i felsäkert läge funkar inte heller. Den var helt normal igårkväll, haha, hur fan händer sånt här? Känns som att en formatering börjar närma sig? Curly eller någon, hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera en formatering. Har du saker som du verkligen vill spara så kan du skaffa en live-cd av valfrit linux operativ (iofs, de flesta vanliga install-skivor har valet att testa operativet utan att installera)

Grejjen du kan göra då är att komma in på hårddisken och kopiera över det du needar till ett usb minne.

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

....Curly eller någon, hjälp.

Kan det möjligtvis vara att något i din dator har blivit överhettad eller så har datorn helt enkelt stått på för länge.

Eller om det kanske är så här.. (Jag vet inte, dumförklara mig inte nu) att din dator kanske fått något damm någonstans inne i "motorerna".

Pröva att "damma" ur datorn, att öppna chassit och sedan ta en lufttryck eller en dammvipa.

OBS!

Ta inte någon dammsugare eller liknande, den kan förstöra din dator helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera en formatering. Har du saker som du verkligen vill spara så kan du skaffa en live-cd av valfrit linux operativ (iofs, de flesta vanliga install-skivor har valet att testa operativet utan att installera)

Grejjen du kan göra då är att komma in på hårddisken och kopiera över det du needar till ett usb minne.

Förslagsvis http://www.sysresccd.org/Main_Page som har read/write till ntfspartitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera en formatering. Har du saker som du verkligen vill spara så kan du skaffa en live-cd av valfrit linux operativ (iofs, de flesta vanliga install-skivor har valet att testa operativet utan att installera)

Grejjen du kan göra då är att komma in på hårddisken och kopiera över det du needar till ett usb minne.

Får väl bli så då. Lyckades ju starta i felsäkert läge innan och drog då över det viktigaste, resten får jag väl offra.. 100 gig musik men vafan, min mp3 är ändå sönder och Spotify som gäller vid datorn.

Vad är det som kan ha hänt under natten? Överhettning eller?

En kaka till den som länkar Kickens formateringsguide.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var ju inte Kickens guide jag sökte utan mr_tobbes svar när han hjälpte kicken.

Stoppa in skivan, starta om datorn. Det ska komma upp en text vid BIOS som säger "tryck valfri tangent för att starta med CD-skiva" eller liknande, gör det. Om den inte kommer så får du ändra boot-ordningen i BIOS-inställningarna.

Låt den ladda till du kommer till partionsmenyn. Här letar du fram din systemdisk, följ instruktionerna för att ta bort den partionen (du behöver inte ta bort de andra partionerna än just systemdisken, om du har en separat hårddisk med filmer och musik kanske). Nu är den opartionerad, så då måste du partionera den. Enklast är att partionera hela hårddiskutrymmet, det är bara att följa instruktionerna för att skapa partionen. Sedan trycker du på enter eller vad det nu står för att börja installera.

Här kommer det alternativ för formatering, välj inte den snabba om du vill att den ska leta efter fel på hårddisken. Nu tar det en stund, men sedan kommer datorn till slut att starta om. Samma text "tryck valfri tangent för att starta med CD-skiva" kommer upp, men nu ignorerar du detta, och låter den ladda vidare. Då kommer Windows-installationen att börja, bara att följa instruktionerna. Till slut kommer du att få starta om datorn (här kan du ta bort skivan om du vill) och då har du dig ett nyinstallerat.

OBS: Se till att ha alla drivrutiner nedladdade och färdiga på ett USB-minne eller en annan hårddisk eller så (om du inte har en skiva för alla drivisar) så är det enkelt att installera dessa i rätt ordning. Skärmupplösning och färg kan vara lite körigt när det är nyinstallerat utan drivrutiner för bildskärmskort etc.

Varför måste man partionera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste man partionera?

Det måste du inte, men det underlättar. Om samma sak händer i framtiden är det bara systemdisken du behöver formatera och om du då har alla nerladdningar och program på den andra partitionen så kommer inte det försvinna.

edit: eller vänta va? nvm.

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva att "damma" ur datorn, att öppna chassit och sedan ta en lufttryck eller en dammvipa.

OBS!

Ta inte någon dammsugare eller liknande, den kan förstöra din dator helt.

Kan ju säga att dammvippa inte heller är någon briljant idé.

Varför måste man partionera?

En partition måste man ha, annars har filerna ingenstans att ta vägen. Att skapa flera partitioner är bra om man vill hålla olika filer åtskilda, t.ex. operativsystem om nedladdade filmer.

Har tyvärr inget att tillägga, formatering låter klokt om du kan stå ut med att bli av med filerna. Om du kommer in i datorn efter formatering och nyinstallering av OS kan det vara klokt att kolla temperaturer. Kan ju ha varit lite vadsomhelst som nått livets ände under natten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr inget att tillägga, formatering låter klokt om du kan stå ut med att bli av med filerna. Om du kommer in i datorn efter formatering och nyinstallering av OS kan det vara klokt att kolla temperaturer. Kan ju ha varit lite vadsomhelst som nått livets ände under natten.

Det är verkligen inget tyvärr, hade lackat sönder på mig själv om du kommit in med en enkel lösning när jag är halvvägs genom en formatering.

Tusen tack grabbar! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men kuken. När det nu installerades fick jag upp en ruta som sa att maskinvaran för PCI USB någonting inte var godkänt eller något av Windows och därför kunde göra att operativsystemet blev instabilt, antingen genast eller senare. Valde därför att installera skiten, precis som de rekommenderade, men då slutar ju både mus och tangentbord som är inkopplade via usb att fungera och installationen går inte att slutföra. What to do?

Äsch, startade om datorn och då fungerade det igen.

Dock får jag massa felmeddelanden nu under installationen, i stil med att det "inte gick att installera komponeneten sesmsgr.exe 0x00000008". Vad är uppe med det? Borde jag oroa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. Ja det låter inte vidare bra. Piper fortfarande datorn när du startar om den?

Ja, men den piper som den gjort i 2,5 år. Två snabba, paus, en snabb. Får leta upp boken och kolla efter, antar jag, men den har liksom alltid pipit så.

Installationsprogrammet startar hela tiden om sig självt, jag har fått skriva in produktnyckeln fyra gånger nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stängde av datorn, reparerade installationen och slutförde den. Nu när jag ska logga in på min användare går det inte eftersom "den angivna domänen inte finns eller inte kunde kontaktas". Vad händer liksom?

Skulle kanske tippa på nåt slags virus eller nåt. Har du virus skydd på datorn? Hade ett annat fel för ett par år sen då jag inte kom nånstans förutom endast till Windows XP loggan där den laddas körde in skivan jag fick med till datorn och körde bara fil reparation som lagar saker i Windows mappen. Testa det annars. Sen om du nu lyckas komma in till Windows i felsäkert läge så virus sök datorn där sen om du har spybot så lägg in det på ett usb minne från en annans dator.

Så kör du med Spybot med och sök genom hela datan så vitt jag vet så krävs inte spybot internet åtkomst så länge du inte ska uppdatera det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stängde av datorn, reparerade installationen och slutförde den. Nu när jag ska logga in på min användare går det inte eftersom "den angivna domänen inte finns eller inte kunde kontaktas". Vad händer liksom?

Förslagsvis http://www.sysresccd.org/Main_Page som har read/write till ntfspartitioner.

Jag förslår att du tar hjälp av en vän som kan ladda ned samt bränna ut ovanstående till dig. När det är klart starta upp med den cdn och kör först memtes86 och om det är grönt bootar du upp och kör antivirusprogrammet clamAV som medföljer på cdn.

Det verkar som det är något hårdvarurelaterat i och med att formatering inte har löst problemen, speciellt med tanke på pipen du talar om. Möjligtvis är det RAM-minnet som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förslår att du tar hjälp av en vän som kan ladda ned samt bränna ut ovanstående till dig. När det är klart starta upp med den cdn och kör först memtes86 och om det är grönt bootar du upp och kör antivirusprogrammet clamAV som medföljer på cdn.

Det verkar som det är något hårdvarurelaterat i och med att formatering inte har löst problemen, speciellt med tanke på pipen du talar om. Möjligtvis är det RAM-minnet som spökar.

Där sa du nåt med tanke på RAM minnena testa ta ut dem och sätt i dem igen eller byt plats. Kan va det som spökar med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...