Jump to content

Dags för ny dator


Mark
 Share

Recommended Posts

I och med att jag får nytt jobb så har jag tänkt att köpa en ny dator det första jag gör.

Den ska klara dagens spel någorlunda bra, dock spelar jag mest WoW. Jag vet inte riktigt vilken sorts information som behövs, mer än att jag kan punga ut 7000-8000. Kan lägga ut mer ifall det behövs.

TYTYTY!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 44
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag skulle nästan rekommendera herr Mark att vänta ytterliggare en månadslön och bumpa budgeten till ~10 000 kr om montering och operativsystem skall ingå. Då kan jag konfigurera ett mycket bättre paket än för 8 000 kr. Om det på något sätt är bråttom eller om du inte vill öka budgeten så fixar jag givetvis en 8 000 kronors-konfiguration inkl. OS och montering.

Nvidia lanserar snart (säljstart nån gång mellan 29 mars och 6 april) en ny grafikarkitektur vilket förmodligen kommer innebära priskrig från AMD:s sida. Deras marginaler lär ska vara rätt höga just nu efter att ha varit i princip ensamma på entusiastmarknaden i flera månader, de har till och med höjt priserna sedan lanseringen vilket är väldigt ovanligt.

Så om du väntar några veckor och drygar ut budgeten en aning kan jag fixa något riktigt fint. Prissänkning från AMD är inte avgörande för att jag ska kunna hålla mig till 10 000 kr, det fixar jag redan nu med den tilltänkta konfigurationen.

Nu tog jag för givet att du menade att skärm, högtalare, tbord och mus skulle utelämnas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I och med att jag får nytt jobb så har jag tänkt att köpa en ny dator det första jag gör.

Den ska klara dagens spel någorlunda bra, dock spelar jag mest WoW. Jag vet inte riktigt vilken sorts information som behövs, mer än att jag kan punga ut 7000-8000. Kan lägga ut mer ifall det behövs.

TYTYTY!

Först och främst, vad är det för tillbehör du vill ha?

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10180

Billigt och bra.:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nästan rekommendera herr Mark att vänta ytterliggare en månadslön och bumpa budgeten till ~10 000 kr om montering och operativsystem skall ingå. Då kan jag konfigurera ett mycket bättre paket än för 8 000 kr. Om det på något sätt är bråttom eller om du inte vill öka budgeten så fixar jag givetvis en 8 000 kronors-konfiguration inkl. OS och montering.

Nvidia lanserar snart (säljstart nån gång mellan 29 mars och 6 april) en ny grafikarkitektur vilket förmodligen kommer innebära priskrig från AMD:s sida. Deras marginaler lär ska vara rätt höga just nu efter att ha varit i princip ensamma på entusiastmarknaden i flera månader, de har till och med höjt priserna sedan lanseringen vilket är väldigt ovanligt.

Så om du väntar några veckor och drygar ut budgeten en aning kan jag fixa något riktigt fint. Prissänkning från AMD är inte avgörande för att jag ska kunna hålla mig till 10 000 kr, det fixar jag redan nu med den tilltänkta konfigurationen.

Nu tog jag för givet att du menade att skärm, högtalare, tbord och mus skulle utelämnas. :P

Aha, verkar najs. Jag kan säkert skrapa ihop lite mer pengar om det skulle behövas :). Men, vänta och se är det ultimata jag kan göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid det bästa man kan göra i hårdvarubranschen. Rekommenderar sällan att leka vänteleken då den kan pågå hur länge som helst eftersom det alltid kommer något bättre och billigare, men nu när lanseringen är så pass nära kan man i alla fall ge vänteleken ett par veckor. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Lol, aktuellt igen.

Jag kommer att vaktmästra hela påskhelgen, så jag kommer casha in 2,000-3,000 då. Så budgeten hamnar lite över 10,000. Jag känner behovet av en egen dator rätt fort nu också, så om någon skulle kunna pilla ihop en dator för dryga tiotusen-lappen så skulle det vara awesome. Info och sådant finns ju där uppe.

Tack! :naughty:

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

I slutet av maj kommer jag få min första lön. Jag kommer få lite mer lön för maj eftersom jag inte fått något för april, så jag kommer nog att kunna öka på min budget med 5,000:-. Vad kan uppgraderas, Curly? Större hårddisk skulle vara najs.

Jag såg även att när jag gick in i kassan med de komponenter du föreslagit så fick jag ett betydligt högre pris än vad du fick upp. Är det något slags medlemspris, eller har jag missat något här?

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir budgeten då 13 000?

Det har varit prishöjningar på minnet och grafikkortet, kanske moderkortet också (har inte kollat). Men om priset är tokmycket högre kanske du har valt butikspriser istället för internetpriser? Kolla uppe i högra hörnet.

Budgeten kan nog hamna på drygt 15 000kr :shifty:.

Får kolla upp det där med priset ikväll!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förändringar: Intel-processor, SSD (rysligt snabb hårddisk), 1TB HDD, HD5870 (med awesome kylare), trevlig processorkylare, modulärt nätaggregat (fick bra omdöme i SweClockers senaste test) och ett par extra fläktar. Fläktarna kan man ändra storleken på beroende på var de ska sitta (120mm i front och 140mm på resterande platser, förutom bak som redan är upptagen).

Är inte säker på att just detta grafikkort får plats i detta chassi pga. att strömkontakterna sitter på kortsidan mot hårddiskburen. Inet kommer gnälla om det inte fungerar eftersom de ska bygga ihop. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...