Jump to content

Mänsklighetens framtid


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Aight, på allmän begäran.

Ja tänk, vi kunde totalförstört oss själva och jorden vi lever på vid det här laget. Just sayin'.
Är det din syn på framtiden?
Tja, det är ju klart det är häftigt med iPads, hybridbilar, osynlighetsmantlar, och sånt, men... Ja, hur dystert det än kan låta finns det inte mycket tvekan i mig om att människans natur skulle vara något annat än oerhört destruktiv. Jag diskuterar gärna mer om'et om du vill, men inte i den här tråden!

Graferna för antal invånare på jorden, våran levadsstandard och livslängd pekar ju också uppåt utan att ge tecken på att vika av. Kurvan för världsfred för den delen också.

Skulle vi utrotas lär det vara av någon obotlig pandemi, och det kan man ju knappast klassa som självdestruktivt om vi skulle råka ut för. Vi hade ju gjort allt som stod i vår makt för att stoppa den tills sista människan trillat av pinn.

Allt du pekar på är indeed bra saker, men jag vet inte, jag tänker inte direkt på undergången som att alla människor på hela jorden skulle utrotas. Jag menar, att antalet krig minskar sätter jag en fet "like" på, men samtidigt som den direkta ondskan minskar, växer sig den indirekta allt större - den som får näring av mäniskans girighet och stöps av våra konsumtionsmönster, inget mindre än våldtar jorden vi lever på, och tredje världens invånare som får betala priset med sina liv när vi byter ut våra tjock-TV's mot platt-TV's, flyger till Thailand stup i kvarten, och äter kött sju dagar i veckan.

Ta det som ni vill, antingen håller man med eller inte. Jag försöker inte guilt-trippa någon (förlåt om jag gjorde't) - det är och har aldrig varit mitt mål, men frågan kom. I vilket fall är jag inte ett jättestort fan av det hållet åt vilket mänskligheten är på väg, på lång sikt.

____________

Vad tror ni? Sätt upp edra våta fingrar i framtidens ljumma vårbris, och känn efter varåt den bär - Kommer vi frodas i framtiden med soldrivna jetpacks och teleporteringemaskiner, eller barkar det åt ett dystrare håll? Ordet är fritt, tanken likaså!

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt du pekar på är indeed bra saker, men jag vet inte, jag tänker inte direkt på undergången som att alla människor på hela jorden skulle utrotas. Jag menar, att antalet krig minskar sätter jag en fet "like" på, men samtidigt som den direkta ondskan minskar, växer sig den indirekta allt större - den som får näring av mäniskans girighet och stöps av våra konsumtionsmönster, inget mindre än våldtar jorden vi lever på, och tredje världens invånare som får betala priset med sina liv när vi byter ut våra tjock-TV's mot platt-TV's, flyger till Thailand stup i kvarten, och äter kött sju dagar i veckan.

Varför skulle girigheten växa sig större? Ur ett historiskt perspektiv så har väl girigheten hos rika människor varit ofantligt mycket större. Jag syftar bland annat på koloniseringen.

Även om vi gör för lite för miljön och världsbefolkningens välmående över lag så gör man ändå mer än någonsin förr. Det är en nyupptäckt att växthusgaser får globala konsekvenser och det vore oerhört anmärkningsvärt om alla bara på en natt skulle bryta sina livsmönster och leva "perfekt". Många tror ju inte ens på det eller inte inser dess konsekvenser, det är inte självdestruktivitet utan okunskap.

Det strider mot ett djurs natur att vara självdestruktiv, mot evolutionen. Jag kan faktiskt inte ge dig medhåll någonstans här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle girigheten växa sig större? Ur ett historiskt perspektiv så har väl girigheten hos rika människor varit ofantligt mycket större. Jag syftar bland annat på koloniseringen.

Även om vi gör för lite för miljön och världsbefolkningens välmående över lag så gör man ändå mer än någonsin förr. Det är en nyupptäckt att växthusgaser får globala konsekvenser och det vore oerhört anmärkningsvärt om alla bara på en natt skulle bryta sina livsmönster och leva "perfekt". Många tror ju inte ens på det eller inte inser dess konsekvenser, det är inte självdestruktivitet utan okunskap.

Det strider mot ett djurs natur att vara självdestruktiv, mot evolutionen. Jag kan faktiskt inte ge dig medhåll någonstans här.

Jag beundrar verkligen din optimism, och är beredd att hålla med om mycket av det du säger. Det kan stämma att girigheten hos mänskligheten var större förr - långtgående historia har aldrig varit min kopp té. Men det är mycket möjligt att man, tack vare globaliseringen, börjar få bukt med den. Samtidigt är jag övertygad om att girigheten är en synd hos människan som inte går att tvätta bort, men jag börjar inse att jag fokuserar alltför mycket på det negativa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att vi är alldeles för moderna för att lyckas utrota oss själva. Inte tror jag att jorden direkt mår jättebra av all skit vi gör, men jag tror inte att den kommer att sprängas om hundra år heller direkt. Jag tror att jorden kanske "går under" om tusen år eller så, men då har vi åkt ut i universum ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att bryta loss från det ganska deprimerande sakerna ni pratar om så vill jag bara säga att terraformning är något jag tycker är intressant, och jag tycker definitivt att det är något vi borde försöka oss på. :)

Tycker själv att vi har förökat oss så det räcker. Vi är utvecklade på denna planeten, och jag anser att vi bör stanna på denna planeten. Att utforska rymden i vetenskapliga syften har jag ingenting emot, men om vi skulle börja kolonisera andra planeter och föröka oss så där blir sex miljarder nya människor där, så är det inget jag kommer stödja.

Dessutom anser jag att det hade varit bäst på naturen och planeten ifall ett par miljarder människor dog. Människan har gjort många förjävliga saker (även om vi inte var medvetna om det) och om saker och ting inte börjar fixa sig så ser jag en Fallout-värld framför mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker själv att vi har förökat oss så det räcker. Vi är utvecklade på denna planeten, och jag anser att vi bör stanna på denna planeten. Att utforska rymden i vetenskapliga syften har jag ingenting emot, men om vi skulle börja kolonisera andra planeter och föröka oss så där blir sex miljarder nya människor där, så är det inget jag kommer stödja.

Varför? Mer än att du tycker det finns tillräckligt med människor. Att det blir 6 miljarder till några ljusår bort gör väl inte så himla mycket eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska människan behöva förstöra fjärran klimat också?

Nu tycker jag att du är väldigt negativ.

Vad finns det som säger att vi kommer att förstöra dessa ställen också?

Varför skulle det inte istället kunna gå till så att man insett att sättet det funkar på här inte håller i längden och all miljövänlig teknik förs med på resan och den nya planeten blir alldeles underbar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag att du är väldigt negativ.

Vad finns det som säger att vi kommer att förstöra dessa ställen också?

Varför skulle det inte istället kunna gå till så att man insett att sättet det funkar på här inte håller i längden och all miljövänlig teknik förs med på resan och den nya planeten blir alldeles underbar?

Historian upprepar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Historian upprepar sig.

Vilken historia? Om kikar ut genom fönstret så ser du att ingen apokalyps har skett.

Visst, fiskar har utrotas från Östersjön, mangroveträsk har förstörts och öknar breder ut sig i Afrika, men hur är detta tecken på vår apokalyps?

Jag tror att vi kommer att ta livet av oss själva, via krig eller terrorism. Förstår verkligen inte hur man kan se optimistiskt på framtiden, Jag ser verkligen inget "ljus".

Varför tror du att vi kommer det, vilket mörker är det du ser? Ryssen eller? Muslimska terrorister?

Har du fått bilden av det ligger i någon av deras intresse att utrota mänskligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud, jag hade ingen aning om att vi hade såna domedagsprofeter på forumet. :)

Det mest vrickade tycker jag är de som tror att vi kommer att dö i krig. Vad fan ska vi kriga om? Och vad är det för något krig som ska utplåna hela mänskligheten? Någon militärstyrka får för sig att droppa vätebomber över typ hela världen for the lulz?

Och för de som tror att vi kommer att dö p g a miljöförstöring...

Edit:

Varför ska människan behöva förstöra fjärran klimat också?

Universum är oändligt, jag tror inte det är någon biggie om vi råkar paja en planet.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog vi kommer klara oss, men kan nog hända att vi får gå igenom en global massvält iom att befolkningen ökar så snabbt.

Om vi skulle leva som alla andra organismen, dvs att bara använda solens energi, skulle jorden ha kapacitet för 1 biljon människor.

Vi är uppe i 7.

Men som sagt, tror nog vi kommer klara oss från total utrotning.

Och när det gäller teknologi börjar det ju redan komma massa saker som man aldrig trodde var möjligt.

Rekommenderar NextWorld som går på Discovery Channel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog vi kommer klara oss, men kan nog hända att vi får gå igenom en global massvält iom att befolkningen ökar så snabbt.

Om vi skulle leva som alla andra organismen, dvs att bara använda solens energi, skulle jorden ha kapacitet för 1 biljon miljard människor.

Vi är uppe i 7.

Men som sagt, tror nog vi kommer klara oss från total utrotning.

Och när det gäller teknologi börjar det ju redan komma massa saker som man aldrig trodde var möjligt.

Rekommenderar NextWorld som går på Discovery Channel!

Vad tror forumet om utveckling likt denna?

The Science of Mass Effect 2 - Invisibility, Biotics, Mass Effect Relays, Force Fields...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Historian upprepar sig.

Har vi sån pass avancerad teknologi att vi har möjlighet att färdas till och kolonisera fjärran planeter tror jag även vi har kommit tillräckligt långt fram inom det miljöteknologiska planet för att förhindra att vi förstör miljön med de eventuella energikällor vi använder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...