Jump to content

exklusiva titlar.


DizzY
 Share

Recommended Posts

jag har ps3 och va fet irriterad över dom här DLC som kom till 360 för GTA IV. men sån tur för mig så kommer dom ju till ps3 30mars nu.

sen läste jag nyss om detta LA noire eller va det heter, de va ju Ps3 exklusiv men det kommer tydligen till 360 med?

vad är saken med exklusiva titlar, verkar bara va tillfälligt ju? jag e glad att ja inte hann köpa ett 360 pga bl.a dessa till IV.

nu vill ha ha Splinter cell conviction som e 360 exklusiv, men jag börjar tro att detta kommer till ps3, fast ngn månad senare eller nåt sånt.

skulle inte förvåna mig om mass effect och uncharted kommer bli för båda konsollerna oxå snart.

ta bort exklusivitet, för det stämmer aldrig, dom lurar bara sina konsumeter för fan! :o

vad har ni att säga om topicen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ps3 och va fet irriterad över dom här DLC som kom till 360 för GTA IV. men sån tur för mig så kommer dom ju till ps3 30mars nu.

sen läste jag nyss om detta LA noire eller va det heter, de va ju Ps3 exklusiv men det kommer tydligen till 360 med?

vad är saken med exklusiva titlar, verkar bara va tillfälligt ju? jag e glad att ja inte hann köpa ett 360 pga bl.a dessa till IV.

nu vill ha ha Splinter cell conviction som e 360 exklusiv, men jag börjar tro att detta kommer till ps3, fast ngn månad senare eller nåt sånt.

skulle inte förvåna mig om mass effect och uncharted kommer bli för båda konsollerna oxå snart.

ta bort exklusivitet, för det stämmer aldrig, dom lurar bara sina konsumeter för fan! :o

vad har ni att säga om topicen?

Tycker att exklusiva titlar är bra, men då ska dom vara exklusiva. Inte som Spliner Cell, Gta IV eller Battlefield som liksom är till för alla konsoller. Men nu har ju "exklusiv" mer betytt att en konsoll får spelet före.

Men annars är ju exklusivitet något som skiljer konsollerna åt, Half Life är ju starkt PC spel och Halo är Xbox 360 spel samt PS3 har ju Metal Gear Solic (vilket skall släppas på Xbox 360). Utan alla exklusiva spel så är det ingen mening att köpa en dyrare PS3 när man kan få samma spel på en billigare Xbox 360.

Som Gta IV, först så mjölkade dom alla konsoll ägare men vi med en dator fick vänta. Men efter ett år (?) så gav dom upp och bestämde att få in pengar ifrån PC spelarna också. Samma med DLC, först mjölka bara alla Xbox 360 ägare och sedan mjölka både PC och PS3.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Flera DVD-skivor är bara jobbigt i ett spel som ME.

På PC kan räcker det med en DVD eftersom du kan installera alla på datorn.

Mer jobbigt hurdå? Mer jobbigt än i Mulle Meck bygger bilar? Varför inte låta folket installera spelet på Xbox 360 om man inte vill byta skivor (Forza 3)?

Köper heller inte ursprungstanken om att det skulle varit "tre gånger så långt och 54 gånger bättre" om det varit PC-exklusivt, nu har jag visserligen inte spelat spelen men det är ju en trilogi där huvudhandlingen i de olika spelen säkerligen redan är satt vilket betyder att det vore svårt att mjölka ur tre gånger så mycket speltid ur samma story.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mer jobbigt hurdå? Mer jobbigt än i Mulle Meck bygger bilar? Varför inte låta folket installera spelet på Xbox 360 om man inte vill byta skivor (Forza 3)?

Köper heller inte ursprungstanken om att det skulle varit "tre gånger så långt och 54 gånger bättre" om det varit PC-exklusivt, nu har jag visserligen inte spelat spelen men det är ju en trilogi där huvudhandlingen i de olika spelen säkerligen redan är satt vilket betyder att det vore svårt att mjölka ur tre gånger så mycket speltid ur samma story.

Varför man inte kan spara spelen på konsoll är näst inpå pirat-kopierings fråga. Nu har man ju börjat med nedladdnings bara spel till Xbox360 och PS3 (både arcarde och fulla spel) men dom är ju då låsta till ett speciellt konot. Skulle man låta användaren kopiera/spara spel på HDD skulle hur många som helst spela tillsammans på samma skiva och dela med sig. Det är omöjligt att låsa spel till ett konto, eller kanske inte omöjligt man Sony och M$ förlorar kunder på det.

Tror inte heller på 'mycket' bättre spel om det enbart var till PC. Vissa spel SKALL spelas på konsoll (Gta, sport osv) medens andra hade varit bättre till pc. Tyvärr på grund av M& så har möjligheten till många spel sänkts i denna generation på grund av DVD'n. Med mer material så hade nog många spel kunna bli lite bättre och längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det endast varit till PC så hade de aldrig behövt anpassa sig till Xbox 360, dvs de hade aldrig behövt bry sig om att det skulle fått plats på en skiva.

Men som jag sa är det ändå en trilogi med en troligen relativt fast grundhandling som är uppdelad på tre spel, och den kan man inte dra ut på hur mycket som helst utan att det ska kännas irrelevant så jag förstår ändå inte riktigt din tankegång där. Dessutom är det inget som säger att spelen ska knåpas in på en DVD till 360 heller, finns flera spel som släppts på flera. Även om det bara skulle släppas på PC hade det inte nödvändigtvis gjort det bättre på 2/3 skivor. Det betyder bara att de blivit tvungna att jobba hårdare på att komprimera ihop spelet istället för att slösa utrymme som de kunnat göra om de bara utvecklat det till PC.

Varför man inte kan spara spelen på konsoll är näst inpå pirat-kopierings fråga. Nu har man ju börjat med nedladdnings bara spel till Xbox360 och PS3 (både arcarde och fulla spel) men dom är ju då låsta till ett speciellt konot. Skulle man låta användaren kopiera/spara spel på HDD skulle hur många som helst spela tillsammans på samma skiva och dela med sig. Det är omöjligt att låsa spel till ett konto, eller kanske inte omöjligt man Sony och M$ förlorar kunder på det.

Känns inte riktigt som att du vet vad du snackar om här. Man kan installera samtliga spel på HDD:n till Xbox 360, men skivan krävs för att spela. Det finns inget sätt att komma förbi det (förutom vanlig piratkopiering som inte påverkas av detta). De allra flesta har i dagsläget en HDD till sin Xbox 360 och kan därför installera spelen på HDD:n och förkorta laddningstider, få extra innehåll osv, och de som inte har får istället nöja sig med att byta skiva. Det skulle vara en enkel lösning som redan används i spel i dagsläget (Forza 3 har en extra skiva med banor + bilar som de utan HDD för klara sig utan).

Tror inte heller på 'mycket' bättre spel om det enbart var till PC. Vissa spel SKALL spelas på konsoll (Gta, sport osv) medens andra hade varit bättre till pc. Tyvärr på grund av M& så har möjligheten till många spel sänkts i denna generation på grund av DVD'n. Med mer material så hade nog många spel kunna bli lite bättre och längre.

Som jag sa känns det som ett väldigt ensidigt sätt att se på saken. Om utvecklarna istället haft Blu-Ray att jobba med enbart hade vi garanterat inte sett X ggr (hur många gånger större är en Blu-Rayskiva än en DVD-skiva?) längre/bättre/större spel, för då hade inte haft några krav alls på sig att optimera spelen på samma sätt som idag, då kanske ett spel som idag tar 3 gb på en DVD-skiva varit sämre optimerat och tagit 13 gb av en Blu-Rayskiva, vore det ett bättre spel för det?

Redigerad av Marquis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så kul med exklusiva titlar. Spelföretagen borde tjäna mer på att släppa på fler än en platform.

Ang. Mass Effect så kommer det inte släppas till annat än Xbox och Windows enligt Bioware.

ja men så va det ju oxå med GTA IV DLC, det va ju oxå ENBART till 360, nu kommer de till PC & ps3?

GTA va en gång i tiden Playstation exklusivt, det är till allt nu.

tycker dom ska lägga ner bullshitet med "exklusivitet" och kalla det för ngt annat, spelen verkar släppas förr eller senare till allting ändå så. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vad är saken med exklusiva titlar, verkar bara va tillfälligt ju? jag e glad att ja inte hann köpa ett 360 pga bl.a dessa till IV.

Exklusiva titlar blir bara multi-platform för att de har tjänat dåligt en längre tid på spelet, och väljer att utöka sig till de hypade kunderna på den andra konsoll-delen. Dvs, ett spel till xbox 360 som förlorar exklusivitet på, säg, Gears of War. För att de vet att PS3 spelare vill spela det.

nu vill ha ha Splinter cell conviction som e 360 exklusiv,

Conviction är inte exklusivt. Det är 360 och PC. Tekniskt sett inte exklusivt.

ta bort exklusivitet, för det stämmer aldrig, dom lurar bara sina konsumeter för fan! :o

Då skulle skillnaden vara kontrollerna, skivorna och välja att betala för att vara online eller inte. Du tror inte att microsoft hade förlorat ganska rejält med pengar på det? Exklusivitet har alltid funnits. Sega fick aldrig Mario, vice versa.

ja men så va det ju oxå med GTA IV DLC, det va ju oxå ENBART till 360, nu kommer de till PC & ps3?

GTA va en gång i tiden Playstation exklusivt, det är till allt nu.

tycker dom ska lägga ner bullshitet med "exklusivitet" och kalla det för ngt annat, spelen verkar släppas förr eller senare till allting ändå så. :confused:

Nej, det var inte "ENBART" det var "enbart på obestämd tid", det var inte skrivet i sten att det inte skulle komma till pc & ps3. GTA har aldrig varit exklusivt till någon konsoll eller något. Alla tidiga GTA fanns på PC och PSX. Iom. att GTA3-serien släpptes så släpptes det fortfarande på PC, XBOX och PS2.

Det är inget bullshit med exklusivt material. Det är de spelen som 'gör' konsollen. Jag kan inte tänka mig Gears of War på PS3an. Jag kan inte tänka mig Uncharted på 360. Det är för det är de spelen som GÖR konsollen, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns inte riktigt som att du vet vad du snackar om här. Man kan installera samtliga spel på HDD:n till Xbox 360, men skivan krävs för att spela. Det finns inget sätt att komma förbi det (förutom vanlig piratkopiering som inte påverkas av detta). De allra flesta har i dagsläget en HDD till sin Xbox 360 och kan därför installera spelen på HDD:n och förkorta laddningstider, få extra innehåll osv, och de som inte har får istället nöja sig med att byta skiva. Det skulle vara en enkel lösning som redan används i spel i dagsläget (Forza 3 har en extra skiva med banor + bilar som de utan HDD för klara sig utan).

Men du laddar inte in hela spelet, (om det jag har hört stämmer) Alla filer sparas inte på Xbox360's HDD, bara de som kan ta tid att ladda. (och för att vara petiga så begränsar M$ val av HDD's hur mycket spel man kan ha i, mest är nog fortfarande 20 gb). Det kommer aldrig bli som på PC nu då dom mesta spelen börjar skippa tvång att ha skivor, Du kan inte ta din skiva och gå till en annan dator för att installer och köra LAN.

Som jag sa känns det som ett väldigt ensidigt sätt att se på saken. Om utvecklarna istället haft Blu-Ray att jobba med enbart hade vi garanterat inte sett X ggr (hur många gånger större är en Blu-Rayskiva än en DVD-skiva?) längre/bättre/större spel, för då hade inte haft några krav alls på sig att optimera spelen på samma sätt som idag, då kanske ett spel som idag tar 3 gb på en DVD-skiva varit sämre optimerat och tagit 13 gb av en Blu-Rayskiva, vore det ett bättre spel för det?

Jag säger inte att det hade varit väldigt annorlund om M$ valt BLUERAY men det hade gett en bättre chans till större spel. Te.x WOW hade varit möjligt. En 9,5 gb DVD vs 54 gb BLUERAY är ju rätt stor skillnad, samtidigt är det många PS3 spel som INTE använder de fulla 54 gb utan de smockar på med lite extra material och skit(det ser man inte ofta på Xbox360 förutom på en extra skiva).

Och att spelen hade varit sämre optimerat förstår jag inte, spelen kommer ju inte få lägre FPS bara för att de är större. Om man har mer utrymme så kan man ha chans till MER banor och MER gameplay, inte begränsad till det utrymme man får använda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men du laddar inte in hela spelet, (om det jag har hört stämmer) Alla filer sparas inte på Xbox360's HDD, bara de som kan ta tid att ladda. (och för att vara petiga så begränsar M$ val av HDD's hur mycket spel man kan ha i, mest är nog fortfarande 20 gb). Det kommer aldrig bli som på PC nu då dom mesta spelen börjar skippa tvång att ha skivor, Du kan inte ta din skiva och gå till en annan dator för att installer och köra LAN.

Vad är mest 20 gb? HDD till 360 finns upp till 250 gb i dagsläget. Vart du vill komma med det andra förstår jag inte riktigt, vill du nu att man ska kunna installera spelen och helt slippa skivan? Det skulle säkert kunna gå, men isåfall vore man tvungen att vara online och låsa spelen till ett enda konto, något som jag tycker är ett mycket sämre alternativ i dagsläget där man kan installera spelet på flera konton/konsoler, men skivan krävs för att spela.

Jag säger inte att det hade varit väldigt annorlund om M$ valt BLUERAY men det hade gett en bättre chans till större spel. Te.x WOW hade varit möjligt. En 9,5 gb DVD vs 54 gb BLUERAY är ju rätt stor skillnad, samtidigt är det många PS3 spel som INTE använder de fulla 54 gb utan de smockar på med lite extra material och skit(det ser man inte ofta på Xbox360 förutom på en extra skiva).

Och att spelen hade varit sämre optimerat förstår jag inte, spelen kommer ju inte få lägre FPS bara för att de är större. Om man har mer utrymme så kan man ha chans till MER banor och MER gameplay, inte begränsad till det utrymme man får använda.

Ja, men du kan ju ändå inte säga att spelutvecklarna isåfall haft samma press på sig att optimera spelen lika bra som i dagsläget?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ja men så va det ju oxå med GTA IV DLC, det va ju oxå ENBART till 360, nu kommer de till PC & ps3?

GTA va en gång i tiden Playstation exklusivt, det är till allt nu.

Rockstar och GTA har en tradition av att säga "Nej det kommer inte till PC" för att det 7 månader senare ska dyka upp på just PC. Det var inget oväntat.

Ang. DLC så fick vi helt enkelt inte alla detaljerna i kontraktet eftersom ingen fick reda på att det var tidsbegränsat förens nu. It's nothing special.

@ Mordos

De spekulerade om det på Gametrailers. De kom fram till att Xbox skulle vinna på det eftersom online är, trots att det kostar, mycket bättre. Samt att X360 är billigare än PS3.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Mordos

De spekulerade om det på Gametrailers. De kom fram till att Xbox skulle vinna på det eftersom online är, trots att det kostar, mycket bättre. Samt att X360 är billigare än PS3.

Givetvis. Men, hade det inte varit för de exklusiva spelen, tror jag nog att många.. MÅNGA fler hade hoppat över till Sony istället. Visst, XBL är bättre än PSN, men PSN är gratis. Vilket är poängen, det är en tolkningsfråga hur man tar människor förmodar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är något av de spel som nämnts som aldrig skulle kunna komma på nån annan konsol än den det just nu finns till, så är det Uncharted. Uncharted är det enda spel som byggts av PS3, för PS3. Mycket bakgrundsmaterial finns att hitta i spelets bonusfeatures och jösses, vad omöjligt det hade varit att göra detta till en icke-multicoreprocessor. Åtminstone om man vill få samma resultat - det är enkelt att göra ett Just Cause-liknande spel med traditionell spelutvecklingsteknik, men då hade det inte varit samma spel.

Halo däremot - och nu vill jag inte tala illa om en spelserie jag aldrig spelat - är utvecklat på traditionellt sätt och tekniskt sett är det knappast nån bedrift att porta detta till PS3 eller ens Wii, just eftersom det utvecklats med förra generationens teknik. Det är inga 30-miljonerspolygongubbar som springer omkring där inte, och ljustekniken som används är inte mycket mer avancerad än Half-Life 2.

--

GTA IV-episoderna visste man ju deep down skulle komma till PS3 så småningom. PC var inte lika säkert däremot, av nån anledning. Det vore ekonomiskt självmord att utveckla så mycket extramaterial och bara släppa det till en konsol. Visst, de $50.000.000 R* sägs ha fått kan ju ha varit en morot att låta det vara 360-"exklusivt" men det är ju en spottstyver mot vad de tjänar på att släppa det till PS3 och PC också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är mest 20 gb? HDD till 360 finns upp till 250 gb i dagsläget. Vart du vill komma med det andra förstår jag inte riktigt, vill du nu att man ska kunna installera spelen och helt slippa skivan? Det skulle säkert kunna gå, men isåfall vore man tvungen att vara online och låsa spelen till ett enda konto, något som jag tycker är ett mycket sämre alternativ i dagsläget där man kan installera spelet på flera konton/konsoler, men skivan krävs för att spela.

Så du säger att fler talet Xbox 360's som finns ute hos kunder har 250 gb som medel? Jag undrade inte vad som fanns som högst utan va de mesta Xbox ägarna har för storlek.

och det där att låsa spelen var ju precis som jag sa, onödigt.

Ja, men du kan ju ändå inte säga att spelutvecklarna isåfall haft samma press på sig att optimera spelen lika bra som i dagsläget?

Sant, men jag förstår inte hur det riktigt hade bevisat att spelen är bättre. (Måste spelskaparna vara under press för att göra bra spel.)

Man vill alltrid nå nya höjder, Speciellt med PC. Tack vare PC gaming så kan man förvänta sig att höja ribban för vad spelen kräver. Som med Source motorn, från första Half Life till Left 4 Dead har det ju skett grymt mycket ändringar.

Men med konsoller så är det alltid samma, Först lanseras en konsoll och då är det "state of art" technologi, men efter 2 år så är PC marknaden om igen och så sker samma sak. Ny konsoll generation...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...