Jump to content

Salpeterraket?


demduejtroddefanns
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har sett på youtube att det skall gå att göra raketer av salpeter och socker. Är detta möjligt att göra? Då jag gör det ryker det bara och efter ett tag smälter hylsan, utan att den flyger iväg! Om detta går, vad gör jag för fel?

Undrar lite andra saker också angående raketer:

Vet ni vad man kan få tag på en bra stubin, eller hur man gör en bra själv som brinner igenom ett litet hål? (Tänker på det i botten av raketen).

Om det inte fungerar med ss till raketer, har ni något annat bra krut till raketer som är ganska lätt att göra och inte livsfarligt att tillverka?

Lås inte denna tråd "för mitt eget bästa" då jag alltid är försiktig när det gäller detta! :rolleyes:(w00t):innocent: :innocent:

Tacksam för svar!

Redigerad av demduejtroddefanns
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har sett på youtube att det skall gå att göra raketer av saltpeter och socker. Är detta möjligt att göra? Då jag gör det ryker det bara och efter ett tag smälter hylsan, utan att den flyger iväg! Om detta går, vad gör jag för fel?

Undrar lite andra saker också angående raketer:

Vet ni vad man kan få tag på en bra stubin, eller hur man gör en bra själv som brinner igenom ett litet hål? (Tänker på det i botten av raketen).

Om det inte fungerar med ss till raketer, har ni något annat bra krut till raketer som är ganska lätt att göra och inte livsfarligt att tillverka?

Lås inte denna tråd "för mitt eget bästa" då jag alltid är försiktig när det gäller detta! :rolleyes:(w00t):innocent: :innocent:

Tacksam för svar!

Man är aldrig försiktig nog, ska man hålla på med sånthär ska man väl ha pyroman-certifikat (eller vad det nu heter, såna som håller på med raketer dylikt, ja ni vet)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SALpeter heter det. Inte SALTpeter. Det kanske är bäst att du håller fingrarna borta från grejer du inte ens vet hur man stavar till :rolleyes:

Jag som just tänkte kommentera lite Besserwissigt(?) att det är det värsta jag vet. När folk skriver Saltpeter that is. Men för fan, det är ingen Peter som smakar sperma.

SALpeter, inget annat.

Ursäkta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äh, skit i att koka det.

Blanda socker och salpeter, sedan lägger du mixen i en fin hög och antänder. Det blir en rätt röd flamma och ryker som fasen, röken luktar tomtebloss.

Visst, om man kokar brinner det längre, men det är bara sjukt drygt att hålla på med sånt.

Redigerad av redoid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev saltpeter, men alla vet vad jag menar så kan vi hålla oss till detta, och inte hur det stavas eller inte? Är det möjligt att göra en raket av SALPETER?

Hmm. Aldrig hört talas om att man ska kunna göra en raket av salpeter+-blandningar, det ryker/brinner jävligt hett mest enligt egen erfarenhet!

--

snygg tillrättavisning förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev saltpeter, men alla vet vad jag menar så kan vi hålla oss till detta, och inte hur det stavas eller inte? Är det möjligt att göra en raket av SALPETER?

Skulle inte tro det, det är inte tillräckligt bra tryck i salpeter-socker blandning dvs de brinner inte tillräckligt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passa dig j*vligt nog för det där. Ju med packat salpeter/socker blandningen är ju mer explosivt blir det. Kan lätt smälla bort ett finger eller tå om du inte är försiktig...

Explosivt?

Aldrig hört talas om att salpeter och strösocker ska vara explosivt... Jag har packat detta mycket hårt, och resultatet är mest rök... är det vanligt saltpeter och ströcker du menar? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Explosivt?

Aldrig hört talas om att salpeter och strösocker ska vara explosivt... Jag har packat detta mycket hårt, och resultatet är mest rök... är det vanligt saltpeter och ströcker du menar? :mf_doof:

Inte heller hört att de ska vara explosivt, antar att de lyckats få de brinna snabbt bara.

Nej, han menar salpeter.

Längesen du fick ligga eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...