Jump to content

Anonymitetsregler


Umberto
 Share

Recommended Posts

Kära medmedlemmar,

Med den senaste tidens händelser i åtanke föreslår jag att det i samband med uppgraderingen införs vissa anonymitetsregler för att trygga forumanvändarnas anonymitet och diskretion.

Jag föreslår att det blir förbjudet att utlämna (eller hota att utlämna) personuppgifter och privat information om andra användare (ex. namn, födelsedatum[då detta inte meddelas i profilen], adress, IP-nummer, mail etc) på forumet utan den berörda användarens specifika godkännande.

Jag föreslår även att det blir förbjudet att posta fotografier/filmer/ljudupptagningar på användaren, dennes familj eller dennes hem utan användarens godkännande (undantag t.ex. gruppbilder och liknande där det är ställt utom allt rimligt tvivel att fotot kan komma att cirkulera).

Undantag för dessa regler är om användaren själv har publicerat informationen i forumet EFTER det att anonymitetsreglerna infördes.

Liknande regler finns bl.a. på FB.

Vad säger forumparlamentet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt det där efterföljs väl egentligen rätt bra (utom när nån tyckte det var kul att hota om telefonsamtal) men det är ju mer av typen "gentleman's agreement" än strikta forumregler.

Men skulle jag till exempel vara tillåten att posta "Ante Approves"-bilden i tex. V-snack eftersom den är välkänd(-ish) vid det här laget och jag inte faktiskt säger "detta är en bild på Kebab, han bor på Siochsåvägen i Smultronboda"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har också sett det som ett gentlemen's agreement och tycker att det har fungerat relativt bra tills för några dagar sedan... Som sagt skadar det ju knappast att ha det med i reglerna.

Men skulle jag till exempel vara tillåten att posta "Ante Approves"-bilden i tex. V-snack eftersom den är välkänd(-ish) vid det här laget och jag inte faktiskt säger "detta är en bild på Kebab, han bor på Siochsåvägen i Smultronboda"?

Well, ptja... Det där är en tolkningsfråga. Strängt taget borde Kebab antingen ge sin tillåtelse eller posta bilden själv först.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...