Jump to content

Ärvda pengar


Mathias
 Share

Recommended Posts

Jag fick en "julklapp" i form av en summa pengar som var del av ett arv. Inga sexsiffriga summor eller så, men klart mycket pengar för en i min situation och slogs av hur annorlunda dessa pengar kändes.

Jag hade ingen relation till den framlidne, men känner ändå någon lätt obekväm känsla av att jag borde göra något av dessa pengar. Någonstans är detta pengar som en person sparat utan att kunna glädjas av (Hela arvet, alltså inte min del, var ett sjusiffrigt belopp). En stark känsla säger åt mig att göra något kul, nästan onödigt, för pengarna. Samtidigt säger den tråkiga småländska delen av mig att jag borde spara pengarna till student-tiden.

Har ni ärvt pengar?

Hur hanterade ni i så fall pengarna? Om inte, vad tror ni att ni skulle göra med pengarna?

Spelar det någon roll vem pengarna så att säga kommer ifrån? (Jag skulle t.ex. ha svårt att åka runt i en bil jag köpt för pengar ärvda av någon som stått mig nära)

Tänkte skriva detta i julklappstråden (i ett lättare format) men tänkte att det kanske var trådmaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant fråga, det här kan bli en kul tråd :mf_doof:

Hur är din "situation" då? Gymnasiestuderande eller? Har du det väl ställt i övrigt? Har du några investeringar framöver som du måste tänka på? Framtida studier?

Köp nåt för max ~1000-2000 kronor om det är proportionerligt mot vad du fick, och om det är nåt som å ena sidan må vara lyxigt, men å andra sidan kan ge dig stor frihet och stora möjligheter. Låt det gå till en lite dyrare dator än du tänkt dig, köp nån dyrare jacka än du tänkt dig, eller köp musik/böcker för pengarna. En stor kultursamling är alltid något man kan glädja sig åt i framtiden.

Större delen ska definitivt sparas, tycker jag ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant fråga, det här kan bli en kul tråd :mf_doof:

Hur är din "situation" då? Gymnasiestuderande eller? Har du det väl ställt i övrigt? Har du några investeringar framöver som du måste tänka på? Framtida studier?

Köp nåt för max ~1000-2000 kronor om det är proportionerligt mot vad du fick, och om det är nåt som å ena sidan må vara lyxigt, men å andra sidan kan ge dig stor frihet och stora möjligheter. Låt det gå till en lite dyrare dator än du tänkt dig, köp nån dyrare jacka än du tänkt dig, eller köp musik/böcker för pengarna. En stor kultursamling är alltid något man kan glädja sig åt i framtiden.

Större delen ska definitivt sparas, tycker jag ändå.

Jag börjar studera på distans efter nyår och sedan på riktigt efter sommaren. Har pengar så att jag klarar mig, men anledningen till att kontot inte står på 0 är att jag inte spenderar något.

Idén att lägga pengarna på att inte snåla när jag väljer dator (som kommer köpas inför kommande studier) gillar jag.

Jag är som person sparsam (läs: snål :( ) så det känns väldigt avlägset att spendera mer än eller nära inpå hälften av pengarna. Även om detta är pengar som inte är inräknade i någon plan för att ha råd med studierna.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni ärvt pengar?

Hur hanterade ni i så fall pengarna? Om inte, vad tror ni att ni skulle göra med pengarna?

Spelar det någon roll vem pengarna så att säga kommer ifrån? (Jag skulle t.ex. ha svårt att åka runt i en bil jag köpt för pengar ärvda av någon som stått mig nära)

Tänkte skriva detta i julklappstråden (i ett lättare format) men tänkte att det kanske var trådmaterial.

Åh, grattis!

Jepp jag har ärvt pengar en gång. För mig däremot så var det en släkting som jag träffade lite nu och då så det var inte så roligt att få pengar. Jag hade mycket hellre haft kvar släktingen.

Jag har faktiskt inte spenderat något av pengarna jag fick, utan jag satte in dem på ett konto. Det kontot har jag än så länge inte rört eftersom jag redan hade en bra pengagrund och även nu, trots studenttider, aldrig känner att det svider i min plånbok.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra för pengarna, eller om jag någonsin ens kommer göra någonting för dessa pengar eftersom jag, som sagt, har mina egna pengar från en stabil grund. Samtidigt som jag har fyllt på genom att arbeta.

Den enda situationen jag kan komma på där dessa pengar kanske kommer behöva användas är vid flytt hemifrån. Då känns det dessutom som det är ett "bra" spenderande. Men jag vet inte riktigt om det kommer behövas då heller. Det är sådant som vi märker i framtiden.

Jag tror det spelar lite roll att pengarna kommer från en släkting som jag gillade väldigt mycket, så det känns som att man ska spendera pengarna på något ordentligt. Att köpa helggodis för pengarna tills de sakta men säkert har tagit slut känns inte alls rätt. Utan det ska vara något ordentligt. Hade jag inte haft egna pengar hade jag säkert lagt en liten del av de ärvda till bil, men den kommer jag köpa för mina egna pengar.

Om inte annat så kanske det slutar med att jag tar pengarna och bjuder den delen av släkten på en utlandsresa. Precis som mormor och morfar gjorde för sin del av pengarna. :mf_doof:

Jag tycker helt klart att ditt resonemang om att spara pengarna till studietiden låter vettigt, det är väldigt skönt att slippa ha studielån hängande över sig när man kommer ut i arbetslivet sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig ärvt pengar personligen, men när min familj ärvde senast satte vi sprätt på allting på direkten. Två resor med hela familjen blev det, och det var sjukt värt. Hade jag ärvt pengar själv idag hade jag förmodligen gjort samma sak (rest, alltså) eller sparat dem för framtida studier, alt. flytt hemifrån. Har aldrig känt att det är någon idé med att bara sitta på massa pengar..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förrförra året fick jag ett förtidsarv av mina föräldrar som kom från deras föräldrar. 50 000 kr.

Jag shoppade inte loss för pengarna utan har de bara som en buffert på kontot. Försöker hålla mig över 50 000 hela tiden men måste ibland "låna" av mig själv. Gick utan CSN i några månader denna termin och då var det väldigt skönt att ha den tryggheten där och nu är balansen återställd igen tror jag. Så behöver jag heller aldrig känna att pengarna sinar i slutet på månaderna som för så många andra studenter.

Spara pengarna och njut av att inte känna dig fattig istället för att gå lös på onödiga prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...