Jump to content

Tänk om alla ser färger olika?


Gof
 Share

Recommended Posts

Vad är det du påstår dig bevisa egentligen? Den "gula" texten är svårläst mot forumets "ljusblå" bakgrund, ja - men det är ju knappast ett bevis för att vi skulle se detta "gult" eller "ljusblått" på samma sätt; det är snarare ett belägg för att vi har en samstämmig uppfattning om vilka kontraster som passar ihop. Säg att jag uppfattar forumets "ljusblå" bakgrund som hur du uppfattar "ljusgrönt - då blir resultatet det samma, det "gula" är svårläst och det "röda" är lättläst.

Vi borde dessutom beakta att "gult" inte är en primärfärg. Om vi ser färger olika tror jag att det främst gäller färger som ligger relativt nära varandra, t.ex. "blå" och "grön".

Om man håller med om att vissa färger är mer svårlästa än andra kan det ju inte vara så att man ser färger hullerombuller jämfört med andra personer.

Anledningen är att vissa färger är ljusare än andra utan att ha vitt iblandat i sig, vilket gör att gult, som har väldigt hög naturlig ljushet blir väldigt svårt att läsa:

natural-brightness2_1139004_0.jpg

Men strunt samma. Ifall man skulle se färger olika skulle man ju inte kunna designa såna där tester som avgör ifall en person är färgblind.

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man håller med om att vissa färger är mer svårlästa än andra kan det ju inte vara så att man ser färger hullerombuller jämfört med andra personer.

Anledningen är att vissa färger är ljusare än andra utan att ha vitt iblandat i sig, vilket gör att gult, som har väldigt hög naturlig ljushet blir väldigt svårt att läsa:

natural-brightness2_1139004_0.jpg

Men strunt samma. Ifall man skulle se färger olika skulle man ju inte kunna designa såna där tester som avgör ifall en person är färgblind.

Det kan man visst det. Vi kan ju ha helt olika färgspektra. Du kanske ser färger som jag varken kan uppfatta eller förstå och vice versa.

Grundfrågan är ju egentligen perceptionistisk - kan vi överhuvudtaget förstå hur en annan människa subjektivt varseblir omvärlden? Nej, det kan vi inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan man visst det. Vi kan ju ha helt olika färgspektra. Du kanske ser färger som jag varken kan uppfatta eller förstå och vice versa.

Grundfrågan är ju egentligen perceptionistisk - kan vi överhuvudtaget förstå hur en annan människa subjektivt varseblir omvärlden? Nej, det kan vi inte.

Aa, om du menar att man kan ha helt egna färgcirklar så är jag med. Men inte om man har olika ordning på samma färgcirkel.

Fast i vilket fall som helst måste man ju ha samma "natural brightness"-cirkel, vilket gör det mer troligt att allt är samma. :rolleyes: (med undantag för färgblinda)

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi borde dessutom beakta att "gult" inte är en primärfärg. Om vi ser färger olika tror jag att det främst gäller färger som ligger relativt nära varandra, t.ex. "blå" och "grön".

Gul är visst en primärfärg, noob! Vad tror du Y i CMYK står för?

Man kan välja vilka primärfärger man vill i sitt egensnickrade färgsystem, med enda kriteriet att man med blandning inte kan skapa någon av de andra valda färgerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...