Jump to content

Tänk om alla ser färger olika?


Gof
 Share

Recommended Posts

Den tanken har slagit mig många gånger! Tänk om det är så att alla färgerna du ser, det är bara du som ser dom som just den färgen, fast alla har samma namn! Jag ser blått som blått. Fast du ser blått som grönt, men kallar det för blått.

Finns det en endaste möjlighet att det skulle kunna vara såhär?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man på lite om Färg, Färgblindhet och färgseende exempelvis på wikipedia så att man förstår lite hur det fungerar så känner jag mig ganska säker när jag säger att det är omöjligt att det är så. Man skulle antagligen kunna se skillnader i hur delar av ögat var uppbyggda om det var så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger man gul text på svart bakgrund är det bekvämt för ögat. Mot vit bakgrund blir det väldigt jobbigt att läsa däremot, och så blir det ju för alla. Skulle vara konstigt ifall alla såg olika färger, fast ändå få samma reaktioner av den.. Eller det kanske snarare pekar för din teori, jag vet inte. Just saying!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det här har jag funderat på så länge jag kan minnas. Diskuterade det med en tjejkompis för ett tag sen. Vi trodde dock inte att det gick att få svar på. :rolleyes:

Det tror jag visst man kan få svar på om man studerar hur tapparna i ögat varierar från olika personer. Olika sorters tappar är känsliga för olika våglängder av ljus (färger) så om jag har lite fler röda tappar än normalt så upplevs min värld lite rödare än eran.

Man borde kunna skapa en ICC-profil för ens ögon precis som man gör med bildskärmar och scanners/kameror, för att sedan beställa glasögon med färgfilter som korrigerar till standardupplevelsen av färg. Då skulle alla kunna se färg lika.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en gren inom filosofin, färgteori, som sysslar med just detta - dvs att försöka förklara vad färger är rent begreppsmässigt. Jag är personligen tämligen säker på att vi ser färger olika, iaf vad gäller nyanser och skiftningar, men hur olika är ju omöjligt att säga.

:(
... :rolleyes:

Spam! Skärpning!

Om detta är svårt att läsa jämfört med t.ex det här, så motbevisar det hela idén.

Det gör det ju inte.

Det här motbevisar ditt exempel:

Det här är svårare att läsa än det här. Eller hur?

Jag ser kanske dina färger som du ser mina och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Färger är ju per definition ljus med olika våglängder vilka olika tappar är känsliga för. Olika personer kan, som the Dude sa, ha olika många utav varje sorts tappar och därigenom vara känsliga för olika sorters ljus. Men samtidigt finns det ju inget som säger att våra hjärnor inte tolkar dessa signaler olika för varje person och därigenom borde teorin kunna stämma, åtminstone till en viss grad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör det ju inte.

Det här motbevisar ditt exempel:

Det här är svårare att läsa än det här. Eller hur?

Jag ser kanske dina färger som du ser mina och vice versa.

Nej, eftersom du tog en färg med typ 75% vitt i sig, vilket blir svårare mot den blå/vita bakgrunden.

Bättre exempel:

Vilket är svårast?

Vilket är svårast?

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, eftersom du tog en färg med typ 75% vitt i sig, vilket blir svårare mot den blå/vita bakgrunden.

Bättre exempel:

Vad är det du påstår dig bevisa egentligen? Den "gula" texten är svårläst mot forumets "ljusblå" bakgrund, ja - men det är ju knappast ett bevis för att vi skulle se detta "gult" eller "ljusblått" på samma sätt; det är snarare ett belägg för att vi har en samstämmig uppfattning om vilka kontraster som passar ihop. Säg att jag uppfattar forumets "ljusblå" bakgrund som hur du uppfattar "ljusgrönt - då blir resultatet det samma, det "gula" är svårläst och det "röda" är lättläst.

Vi borde dessutom beakta att "gult" inte är en primärfärg. Om vi ser färger olika tror jag att det främst gäller färger som ligger relativt nära varandra, t.ex. "blå" och "grön".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...