Jump to content

Kriminalitet


felshoe
 Share

Recommended Posts

Jag blev lite sugen på en egen topic som är ägnat åt just det här ämnet, och släppa fokus från Annika Östberg ett tag. Vi har helt klart spridda åsikter om vems fel det är, att det begås så många brott.

Jag själv skyller på fängelserna, för korta straff och för stor fokus på rehabilitering.

Andra tycker:

"Jag tycker absolut inte man kan skylla på rehabiliteringsmetoderna. Snarare de som rehabiliteras. Vill man inte rehabiliteras kan man bli TVINGAD till det. Det måste man vilja själv. Så skyll på dem som inte tar emot den hjälp som finns..."

"Förövrigt så förstår jag inte alls hur mångkultur har skapat jobb så här långt.(förutom kanske brandmän som krävs för att släcka bränderna när muslimer tuttar på bilar.)"

"Avskräcker man fångarna från att begå brott igen, parallellt med rehabilitering, så kommer återfallsstatistiken minska. Vi lägger allt för stor vikt på rehabiliteringen idag."

"Självklart så är det bara en enorm slump att nästan alla förorter som det bor jävligt många invandrare i också har bilbränder och väldigt hög brottslighet."

Alltså; Vart ligger felet, tycker ni? Rättssystemet, fångarna själva, muslimer, en salig blandning av alla dessa - eller kanske någonting helt annat?

Tror vi kan skapa en intressant diskussion om ni kommer med era åsikter :yes:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6128086.ab

"...De tre satte sig i köket och fikade, men efter en stund blev besökarna som förbytta. Mannen gick ut i hallen och hämtade ett avsågat hagelgevär han haft med sig i en väska och tvingade 55-åringen att gå ini sovrummet. Kvinnan låste fast 55-åringen i sängen med handklovar och tejpade honom så att han inte kunde röra sig. [...] 32-åringen misshandlade sitt offer till döds. Med en batong slog han honom i huvudet så att skallen krossades. Sedan la han en snara kring hans hals och drog åt."

Straffet är satt till 21, det är för lite tycker jag eftersom mordet var så iskallt och ospontant. Det känns inte heller som en sån här person har blivit normal efter efter 20 år i fängelse. Men det värsta är att han kanske släpps om två år, om jag har tolkat artikeln rätt, då handlar det 12-13 år.

Jag tycker inte alltid att fängelse är det bästa, men jag har svårt att känna att en sådan här människa förtjänar något överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6128086.ab

"...De tre satte sig i köket och fikade, men efter en stund blev besökarna som förbytta. Mannen gick ut i hallen och hämtade ett avsågat hagelgevär han haft med sig i en väska och tvingade 55-åringen att gå ini sovrummet. Kvinnan låste fast 55-åringen i sängen med handklovar och tejpade honom så att han inte kunde röra sig. [...] 32-åringen misshandlade sitt offer till döds. Med en batong slog han honom i huvudet så att skallen krossades. Sedan la han en snara kring hans hals och drog åt."

Straffet är satt till 21, det är för lite tycker jag eftersom mordet var så iskallt och ospontant. Det känns inte heller som en sån här person har blivit normal efter efter 20 år i fängelse. Men det värsta är att han kanske släpps om två år, om jag har tolkat artikeln rätt, då handlar det 12-13 år.

Jag tycker inte alltid att fängelse är det bästa, men jag har svårt att känna att en sådan här människa förtjänar något överhuvudtaget.

Får mindre och mindre hopp för mänskligheten varje gång jag läser sånt där...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6128086.ab

"...De tre satte sig i köket och fikade, men efter en stund blev besökarna som förbytta. Mannen gick ut i hallen och hämtade ett avsågat hagelgevär han haft med sig i en väska och tvingade 55-åringen att gå ini sovrummet. Kvinnan låste fast 55-åringen i sängen med handklovar och tejpade honom så att han inte kunde röra sig. [...] 32-åringen misshandlade sitt offer till döds. Med en batong slog han honom i huvudet så att skallen krossades. Sedan la han en snara kring hans hals och drog åt."

Straffet är satt till 21, det är för lite tycker jag eftersom mordet var så iskallt och ospontant. Det känns inte heller som en sån här person har blivit normal efter efter 20 år i fängelse. Men det värsta är att han kanske släpps om två år, om jag har tolkat artikeln rätt, då handlar det 12-13 år.

Jag tycker inte alltid att fängelse är det bästa, men jag har svårt att känna att en sådan här människa förtjänar något överhuvudtaget.

Jag förstår faktiskt inte varför folk verkar stirra sig blinda på antalet år någon får sitta inne. Vad spelar det för roll om han sitter inne i 5 år till? Så länge en psykiatriker kan göra en professionell bedömning om att han är helt frisk så förstår jag inte varför han ska behöva ruttna. Det är ju faktiskt nära 15 år vi pratar om, för 15 år sedan var jag 2 år gammal och jag anser iallafall att jag har förändrats sen dess.

Jag känner mig otroligt kallblodig när jag skriver sånt här men samtidigt så är det ju ingen direkt upprättelse för offret även om han sitter 20 år. Ska han fängslas hela livet och inte ha någon chans att förbättra sig så kunde vi ju lika gärna avrättat honom på plats, eller hur?

---

Vaxxor: Varför skulle kriminaliteten öka bara för att vi tar in mycket invandrare?

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaxxor: Varför skulle kriminaliteten öka bara för att vi tar in mycket invandrare?

Det är väldigt mycket kriminalitet här i stockholm pga invandrare. Vi har våra orter som är fulla med invandrare.

Alby, Södertälje, Rinkeby, Fittja osv.

Jag tycker att invandrare som inte kan ta ansvaret för att vara här och följa svenska lagarna ska skickas tillbaks omedelbart.

Dom har fått en chans, klarar dom inte det så jippie kay yay.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår faktiskt inte varför folk verkar stirra sig blinda på antalet år någon får sitta inne. Vad spelar det för roll om han sitter inne i 5 år till? Så länge en psykiatriker kan göra en professionell bedömning om att han är helt frisk så förstår jag inte varför han ska behöva ruttna. Det är ju faktiskt nära 15 år vi pratar om, för 15 år sedan var jag 2 år gammal och jag anser iallafall att jag har förändrats sen dess.

Jag känner mig otroligt kallblodig när jag skriver sånt här men samtidigt så är det ju ingen direkt upprättelse för offret även om han sitter 20 år. Ska han fängslas hela livet och inte ha någon chans att förbättra sig så kunde vi ju lika gärna avrättat honom på plats, eller hur?

Jag har svårt att sätta mig in i offrets anhörigas situation och det går ju inte heller att värdesätta ett år i fängelse, så det här med år känns diffust. Men jag kan tänka mig att 12 år känns lite för de anhöriga när det handlar om ett så rått mord. Jag tror inte heller att ett längre staff gör något bättre och jag tycker inte att människor ska sitta inspärrade hela livet men jag tror att upprättelsen är viktig och att tolv år kanske inte gör jobbet.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt mycket kriminalitet här i stockholm pga invandrare. Vi har våra orter som är fulla med invandrare.

Alby, Södertälje, Rinkeby, Fittja osv.

Jag tycker att invandrare som inte kan ta ansvaret för att vara här och följa svenska lagarna ska skickas tillbaks omedelbart.

Dom har fått en chans, klarar dom inte det så jippie kay yay.

Du tror alltså att det beror på att de är just invandrare och inte... hmm... att vi sätter dem i ghetton? Tror du att alla nyinvandrande väljer att bosätta sig på platser som Alby? Klart som fan de gör förresten, de gillar ju kriminalitet!

Sen är ju knappast första generationen invandrare som begår alla brott men du kanske tycker det är rätt att skicka tillbaka folk som är födda i Sverige också? Tycker du inte det är fel att folk döms olika baserat på vilket land de härstammar från eller vilken kultur de tillhör?

Det du föreslår känns ungefär lika modernt och fräscht som Sharialagarna...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mer på brottsförebyggande åtgärder och större befogenheter och resurser för polisen att sätta dit kriminella, än på på längre straff. Tycker länder som Thailand där man kan få typ 50 års fängelse för narkotikabrott är väldigt obehagligt. Det avskräcker kanske vissa men de som på något sätt på grund av sin livssituation inte ser någon annan möjlighet än att begå brottet får hela sitt liv förstört.

Man ansvarar såklart för sina egna handlingar men vissa personer har extremt dåliga förutsättningar som gör det lätt att göra ett dåligt val i livet, och begå ett brott. Hade man kunnat öka anställningsbarheten för invandrarna i våra svenska "ghettoförorter" hade nog kriminaliteten minskat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mer på brottsförebyggande åtgärder och större befogenheter och resurser för polisen att sätta dit kriminella, än på på längre straff. Tycker länder som Thailand där man kan få typ 50 års fängelse för narkotikabrott är väldigt obehagligt. Det avskräcker kanske vissa men de som på något sätt på grund av sin livssituation inte ser någon annan möjlighet än att begå brottet får hela sitt liv förstört.

Man ansvarar såklart för sina egna handlingar men vissa personer har extremt dåliga förutsättningar som gör det lätt att göra ett dåligt val i livet, och begå ett brott. Hade man kunnat öka anställningsbarheten för invandrarna i våra svenska "ghettoförorter" hade nog kriminaliteten minskat.

Här står det att det är dödsstraff på innehav av 100 gram Amfetamin eller Heroin. Det är ju jättebra så inte folk knarkar ihjäl sig! ^_^

http://www.vagabond.se/vb/reportage.aspx?id=72183

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...