Jump to content

Kriminalitet


felshoe
 Share

Recommended Posts

Jag förstår inte folk som stirrar sig blinda på straffen. Tror ni seriöst att 20 eller 25 års fängelse för något gör någon skillnad på den avskräckande effekten?

Jag tror mer på något liknande vad The Dude säger, att man måste ta hand om omständigheterna. Våldsbrott är (rätta mig om jag har fel) sällan överlagda utan snarare impulshandlingar. Då är ju det enda man kan göra att ha fler poliser på plats o.s.v., straff har i dom fallen ingen avskräckande effekt.

Invandrares brott kan väl snarare lösas genom att fixa deras situation - sluta sätta dom tillsammans i fattiga områden och sätta fast dom i bidragsberoenden.

Knarkares brott beror väl till stor del på att priset på droger är så höga att man måste ta till stöld för att ha råd. Där hjälper ju inga straff i världen eftersom nästa fix lätt väger upp en tid i fängelse, då är det kanske smartare att hitta någon sorts legaliserings-lösning så att priserna inte är skyhöga.

O.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Knarkares brott beror väl till stor del på att priset på droger är så höga att man måste ta till stöld för att ha råd. Där hjälper ju inga straff i världen eftersom nästa fix lätt väger upp en tid i fängelse, då är det kanske smartare att hitta någon sorts legaliserings-lösning så att priserna inte är skyhöga.

O.s.v.

Det finns alltid dyrare och finare saker att knarka så att få sänkta priser tror jag knappast skulle leda till färre brott. De brott som knarkare begår för att få pengar, några rån och inbrott då och då, är ändå ett litet problem och lättare att få stopp på jämfört med ligor och organiserad brottslighet. Förortsvåldet beror ju inte på knark.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt mycket kriminalitet här i stockholm pga invandrare. Vi har våra orter som är fulla med invandrare.

Alby, Södertälje, Rinkeby, Fittja osv.

Jag tycker att invandrare som inte kan ta ansvaret för att vara här och följa svenska lagarna ska skickas tillbaks omedelbart.

Dom har fått en chans, klarar dom inte det så jippie kay yay.

Det smått ironiska i det här fallet är att majoriteten av våra utländska medborgare som lagförts för brott kommer från de nordiska grannländerna och inte från länder vars kultur skiljer sig mycket ifrån våran.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I procent eller antal? Källa?

Det kommer från en rapport om invandrarkriminalitet jag skrev för ett år sedan (tack Dude!) och jag tog tyvärr inte med procent eller antal, men källor, källkritik m.m finns där. Om du känner ett intresse kan du ju läsa den. Tycker bl.a Vaxxor ska ta och läsa åtminstone en del av den. Finns mycket saklig och intressant fakta. Länkar till den då mina egna åsikter kring just invandrarkriminalitet finns där då jag för tillfället inte orkar ge mig in i debatten här i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Det kommer från en rapport om invandrarkriminalitet jag skrev för ett år sedan (tack Dude!) och jag tog tyvärr inte med procent eller antal, men källor, källkritik m.m finns där. Om du känner ett intresse kan du ju läsa den. Tycker bl.a Vaxxor ska ta och läsa åtminstone en del av den. Finns mycket saklig och intressant fakta. Länkar till den då mina egna åsikter kring just invandrarkriminalitet finns där då jag för tillfället inte orkar ge mig in i debatten här i tråden.

Kan du lägga upp den igen för nedladdning utan registrering? "This file can only be downloaded by becoming a Premium member"

Är brotten specificerade som våldsbrott, eko-brott tex eller är det "brott som brott"?

Kriminalitet hmm... Min lösning är "enkel". Legalisera alla droger och dopingpreparat då det finns så mycket information om hur skadligt det är och de som vill tar det ändå nu. Visst är det skadligt men jag ser det ändå som bättre för folkhälsan att en 17 åring testar amfetamin och vet ungefär hur mycket han behöver ta istället för att ta en ny "laglig" internetdrog där man inte vet skadorna. Vi har redan sett fall där folk har dött pga denna misskötsel av berusningsämnen. En droglegalisering skulle leda till att polisen kunde fokusera på riktiga brott istället och allmänheten skulle inte tycka att det skulle vara olustigt med polisnärvaro om vi vet att de endast är där för att förhindra riktiga brott (som jag anser vara våldsbrott, inbrott och dylikt). Dessutom slipper knarkaren den onödiga stress som uppstår när man måste undvika polis vilket kan vara en faktor till depression/psykos whatever. Straffen för våldsbrott bör höjas avsevärt då det knappast är rimligt att en mördare kan komma ut <10 år... Mord/misshandel som sker under berusning ska inte innebära minskat straff då man vet följderna av att drogbruk kan leda till misstolkad uppfattning om världen. Sen har vi övervakningsfrågan men folk verkar väldigt måna om sin integritet. Är det inte värt att statligt anställda (alt. allmänheten på direktsända internetkameror?) får se att du håller hand med en tjej i parken för att förhindra* en våldtäkt i samma park dagen efter? Nu startades väl denna tråd pga bilbränder i förorter? Vad det nu än är för fenomen som "busungarna" har kommit på så tycker jag att det borde bestraffas med säg 1 månad i fängelse. Medierapporteringen verkar ha avstannat en del om man jämför med "löpsedel-tiden" i somras men det pågår väl fortfarande lite brandskoj vad jag har förstått. Kanske för att SD inte ska få fler röster?

*Förhindra är fel ord om våldtäkten sker men identifiering av förövaren blir lättare.

Kan klippa in vad jag skrev i en annan tråd:

...Jag skulle vilja vända på det och hävda "behandla individen som den behandlar andra" och på så sätt förespråka dödsstraff exempelvis. Eller varför inte det hyllade gladiatorspelen där förbrytare skulle kunna slåss mot varandra alt. vilddjur inför en exalterad publik? Skulle vara en fröjd att se en mördare göra upp med en våldtäktsman i väpnad (inte skjutvapen) kamp tillsammans med hungriga vargar längs med kanterna! :mellow:

Lite oseriös men ni förstår ståndpunkten. Tror definitivt inte på Miljöpartiets (anarkisterna, anti-intellektuella, djuriskt naturligt betéende kanske vore på sin plats att sätta in i partinamnet) syn att "låsa in är fel" men samtidigt måste vi vara öppna för att förhindra brottslighet och definiera vad som är okej och vad som inte är. Kanske mer liberala vapenlagar skulle göra susen? Var mans rättighet att skydda sig själv. Dessutom skulle personrån förmodligen minska om man vet risken att det eventuella offret har en pickadoll innanför rocken :shifty: Mina förslag låter tämligen oseriösa med "tjacktorskar och pistoler" men vettefan. Hellre att alla har vapen än bara de som är beredda att använda dom för egen vinning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...