Jump to content

Trasiga konsoler - här är listan


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjoflöjt.

Jag stötte på en intressant artikel på QJ.net där man listat vilka konsoler som har flest problem som (ofta) gör att man behöver skicka in konsolerna för reparation.

Direktlänk till PDF:en. Summa summarum var Wii den absolut mest pålitliga konsolen med en "trasighetsfaktor" (jag satt i flera minuter och försökte översätta "failure rates") på en fjärdedel av PS3s och en niondel av Xbox 360s.

Med Jasper-moderkortet har tydligen RROD-problemen minskat drastiskt och står numera inte för särskilt många (~2%) fel på konsolen. (Förtydligande: 2% av alla enheter numera får RROD.) Tidiga siffror visade på att ca 23% av alla Xbox 360s drabbades av RROD och var det absolut största felet som samtliga konsoler uppvisade. Det vanligaste problemet hos PS3 är tydligen skivläsningsproblem, medan Wiis största problem är strömförsörjningen.

Har ni fått RROD, YLOD eller andra problem nån gång? Hur gick det till, fick ni garantier på det, hur lång tid tog reparationen och fick ni tillbaka samma enhet eller var hela hårddisken utflushad när den kom tillbaka? Hade ni problem även efteråt? Diskutera!

----

Min kompis köpte Xbox 360 samma dag den kom ut och han fick RROD så många gånger att han till slut fick en ny enhet och några spel som plåster på såren. Jag tror det blev omkring sju gånger han skickade in den, och sedan han fick den nya nån gång i mitten på förra året har han inte haft problem vad jag vet.

----

Min PS3, som tillhör första generationen (60 GB med kortläsare etc) har aldrig haft några allvarliga problem, men den hänger sig lite då och då så man får lära sig när man inte ska belasta den för mycket. Ibland när jag har HDMI inkopplat flimrar skärmen till, men jag vet inte om det beror på teven, sladden eller PS3an.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft problem med min PS3 en gång. Konsolen funkade utmärkt förutom att skivan upptäcktes inte. Lämnade in den till Elgiganten och fick tillbaka den efter 7-8 veckor tror jag. Då var ju Elgiganten schyssta som gav mig ny garanti och tre spel. :confused:

(Fick ett PS3 startpaket med 2 spel och sen ett extra inifrån butiken)

Sen dess, inga problem alls!

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min Xbox 360 runt jul 07. Har haft några problem där jag fått skivan "Disc unreadable" ett antal gånger, och i vissa perioder har det varit värre. Har dock inte fått det på länge nu, och har aldrig fått RROD eller några andra otrevligheter. Känns som om det är bättre att ha 360'n stående också. Har haft mindre disc unreadable-error sedan jag ställde den upp. Så jag tror att positionen har en viss betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag tror att positionen har en viss betydelse.

Oja. Och storleken.

Skämt åsido tror jag att PS3an låter mycket mindre om den ligger ned, eftersom värmen bolmar rakt igenom hela konsolen rakt upp runt moderkortet om den står upp. Fast jag har aldrig experimenterat med det på nåt bra sätt eftersom den alltid står upp när jag kör HDMI och alltid ligger ned då jag har den inkopplad i SCART-teven. Vad man borde kolla är ifall den låter mer när den står upp med en SCART-teve, eftersom jag av utrymmesskäl inte kan ha den liggandes intill HDMI-teven.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså, hur fort gick det då? "Emo" på forumet fick vänta i... var det två och en halv månad(?) när hans PS3 gick sönder.

Exakt nio dagar från första kontakten fram tills det att grannen tog in paketet, hade jag inte rest till Argentina två dagar efter det att lådan gick sönder hade UPS kommit och hämtat den - att åka tre mil till närmsta serivceställe, där det gick väldigt fort, var inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...