Jump to content

Att vara söt/gullig, hur bra är det egentligen?


R2D2
 Share

Recommended Posts

Jag har funderat lite på det här, är det egentligen bra eller dåligt att som kille bli kallad söt/gullig (på beteendet)?

Jag menar, självklart säger man det som en komplimang men är det inte dåligt egentligen? Det känns som ett väldigt kvinnligt attribut på något sätt, är jag helt ute och cyklar här eller finns det någon substans i mitt tänk? Att man liksom är lite mesig och omedvetet rolig sådär.

Jag hatar visserligen hela the game/alfahanne/macho-stuket och tycker att det är det löjligaste som finns men här känns det ändå som att jag är lite vänd åt det tänket.

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 50
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

:doh:

Vad? Jag tror inte Nik menar kvinnor med smygmustasch och orakade armhålor när han säger "manliga kvinnor".

---

F.ö. är jag väl en "one of the girls"-kille. Många tjejer har sagt att Lokes "schyssta killen" stämmer in rätt bra på mig.. trots att den är sarkastisk.

Jag är den schyssta killen. Ja, ni vet den där promillen

av oss män som faktiskt inte bara glor på dina bröst.

Som gillar konst och pelargoner, aldrig vinner diskussioner

enbart för jag nyttjar styrkan i min röst.

Som kan ge råd och stöd och tröst.

Jag är förstående och mjuk. Jag kokar thé när du är sjuk

och när din kille har gjort slut är det hos mig du gråter ut.

Och jag tar hand om dig med kex och ost och vin.

Och håller om dig när du snyftar tyst att alla män är svin.

För jag är den schyssta killen. Ett av få manliga snillen

som förstått att det finns orättvisor mellan våra kön.

Och att jag själv i mångt och mycket har en del i könsförtrycket.

Att vi män så gott som jämt har högre lön.

Rätt att tränga oss i kön.

Jag är så p.k man kan bli. Härskarteknik och fördomsfri.

Om jag är feminist? Jag ber! Numer är jag nog mer av queer.

Och uppå internationella kvinnodan.

Då demonstrerar vi ihop och läser Edith Södergran.

I ett sjukt patriarkat är jag din manlige kamrat. Jag gör mitt allra bästa för att vara genusobjektiv. Och jag är inte den som klagar över stängda tjejmiddagar och jag ställer inte till nå:t himla liv

när du tafsar på pin kiv.

Jag håller både mask och trut när vi om torsdan rumlar ut och du blir aspackad och plump och raggar småpojkar på Gump.

Och ifall ingen låter charma sig omkull

ställer jag upp på lite oskyldigt och kravlöst kompisknull.

För jag är den schyssta killen. Biten utav tjejbacillen.

Det är helt okej med skämt som rör min kropp eller potens.

Och det är klart att jag försvarar dig mot andra onda karlar.

Ber om ursäkt för vår usla existens.

Jag lider med din mens.

Ser inget kön bara person. Jag finner ingen attraktion

i den nervösa energin hos en kåt och glad blondin.

Nej, om en kvinna nånsin skulle få mig kär

ska hon va vildvuxen och lesbian och SCUM-reaktionär.

Ja, sån är din schysta kille för det var väl så du ville

att jag skulle vara för att kunna godkännas som vän.

Att jag är blek och len i hyn, bisexuell och androgyn.

En form av acceptabelt undantag bland män.

Som insett sanningen:

Min manlighet är blott ett skal. Jag vill bli genusneutral.

Göra bot och bättring och radera, operera och kastrera

varenda del av mig som upplevs maskulin.

Sen kan vi tjura med varann och sjunga alla män är

Alla män är

Alla män är svin!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad? Jag tror inte Nik menar kvinnor med smygmustasch och orakade armhålor när han säger "manliga kvinnor".

Jo, det fattar väl jag med. Men sättet han skrev det på låt bara lite smått..

hellre lite åt det "manligare" hållet än fjolliga jävla prinsess-tjejer.

Jag gillar söt och gullig. Machoattityd lämnar jag åt Volvoraggarna på maxiparkeringen.

(Y)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har av någon outgrundlig anledning fått för mig att man enbart kallar tjejer för söt och när det kommer till killar är det gulligt som gäller, med samma innebörd då alltså, men vet inte varför faktiskt när jag tänker på det... Men jag är definitivt mer lagd åt det gulliga hållet än åt det stereotypiska 'bilar, öl och brudar'-hållet.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har av någon outgrundlig anledning fått för mig att man enbart kallar tjejer för söt och när det kommer till killar är det gulligt som gäller, vet inte varför faktiskt när jag tänker på det... Men jag är definitivt mer lagd åt det gulliga hållet än åt det stereotypiska 'bilar, ful öl och brudar'-hållet.

Är du? Har fått annan uppfattning, men det berodde nog bara på att du berättat att du blir svartsjuk lätt, vilket passar bättre in på den senare sortens kille.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är du? Har fått annan uppfattning, men det berodde nog bara på att du berättat att du blir svartsjuk lätt, vilket passar bättre in på den senare sortens kille.

Det är jag absolut. Har aldrig brytt mig ett dugg om mopeder, bilar och annat liknande som diskuteras rätt flitigt inom vissa grupper. Rynkar även på näsan av avsky när jag ser skolungdomar som kommer i vägarbetsbyxor och snackar traktorer - fast det kanske är mest i norrland - i skolan och liknande. Har inget emot dem dock, bara deras intresse som inte tilltalar mig.

Men ja, jag blir svartsjuk relativt lätt, men det är något jag försökt bättra mig på i många år nu men trots det så skär det sig i skallen ibland, tyvär...

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jag absolut. Har aldrig brytt mig ett dugg om mopeder, bilar och annat liknande som diskuteras rätt flitigt inom vissa grupper. Rynkar även på näsan av avsky när jag ser skolungdomar som kommer i vägarbetsbyxor och snackar traktorer - fast det kanske är mest i norrland - i skolan och liknande. Har inget emot dem dock, bara deras intresse som inte tilltalar mig.

Haha, riktigt så menade jag inte, utan mer svartsjuka, gymmande och hockeyspelande liksom. Men okejdå.

On-topic: Ärrtvå, är du på säker på att det är dåligt? Det känns som att det jag egentligen har som tilltalar tjejer är den omedvetna roligheten, gulligheten och snällheten, och just roligheten spelar jag också på ibland.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...