Jump to content

Starta band!


SimonJ
 Share

Recommended Posts

Hejsan! :w000t:

Jag och några kompisar har tänkt att starta ett "band" och jag ska vara sångare! Problemet är att jag behöver en mikrofon som inte är allt för dyr men ändå har bra ljud, det vi ska spela är rock/hårdrock, vet någon om det finns en bra men billig mikrofon (runt 700 kronor)?

Vad behövs mer än själva mikrofonen? Jag kan inte någonting om sånt här, därför skulle jag vilja ha hjälp av någon som kan. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En studiomikrofon hos Musikbörsen.se för 1200kr som verkar vara favoriten!

Så, vad behöver du?

1. En jävla bra röst.

2. Ett jävla bra band.

3. En mikrofon (helst studiomikrofon) för kring 1000kr.

4. En PC/laptop med ett bra ljudkort. Helst Mac.

*Skippar massa punkter eftersom jag antar att ni har instrument och talang*

31. Någon av er måste kunna mastra, dvs redigera materialet som spelas in. Sök på ordet "Mastring" så förstår du.

Ja det täcker väl det mesta. Och för guds skull, jag hoppas inte er genre är metal? Ni kommer inte långt med det isånnafall.

Lycka till grabbar! See you on stage :naughty:

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
En studiomikrofon hos Musikbörsen.se för 1200kr som verkar vara favoriten!

Så, vad behöver du?

1. En jävla bra röst.

2. Ett jävla bra band.

3. En mikrofon (helst studiomikrofon) för kring 1000kr.

4. En PC/laptop med ett bra ljudkort. Helst Mac.

*Skippar massa punkter eftersom jag antar att ni har instrument och talang*

31. Någon av er måste kunna mastra, dvs redigera materialet som spelas in. Sök på ordet "Mastring" så förstår du.

Ja det täcker väl det mesta. Och för guds skull, jag hoppas inte er genre är metal? Ni kommer inte lugnt med det isånnafall.

Lycka till grabbar! See you on stage :w000t:

Tack för hjälpen!

Och nej, vi ska inte spela Metal, vi tänkte spela mer klassisk rock eller vad man ska säga. :doh:

En sak till, det finns ingen lite billigare mikrofon? Det spelar egentligen ingen roll vad det är för mikrofon, jag funderar på en Samson Q1U men jag har hört att USB-mikrofoner inte är bra att sjunga med? :naughty:

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den största frågan är egentligen, kan du sjunga? Så vi inte ger dig en massa förslag, och du köper en mic och det visar sig att du sjunger som en döende svan som brinner?

Bra fråga, jag kan inte svara på den, jag vet faktiskt inte, klart man gillar att sjunga men om jag är bra på det vet jag inte. :naughty:

Jag kan inte säga att jag varken är bra eller dålig för man kan ju inte bedömma sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga, jag kan inte svara på den, jag vet faktiskt inte, klart man gillar att sjunga men om jag är bra på det vet jag inte. :naughty:

Jag kan inte säga att jag varken är bra eller dålig för man kan ju inte bedömma sig själv.

Det är dumt att vara blyg. För kan du inte ens säga om du själv tycker att du sjunger bra eller inte så kanske det är lika bra att lägga ner hela "eget band"-grejen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga, jag kan inte svara på den, jag vet faktiskt inte, klart man gillar att sjunga men om jag är bra på det vet jag inte. :naughty:

Jag kan inte säga att jag varken är bra eller dålig för man kan ju inte bedömma sig själv.

Alltså. Vet du inte om du kan sjunga tycker jag du borde ta reda på det innan du köper grejor. Må vara sött nu, men när du växer upp kommer du säga "Jag önskar att jag inte spenderade 800kr på en mikrofon jag aldrig använde." Ett tips, skaffa dig en sång coach om du faktiskt är seriös om det här. En klasskamrat var sådär på att sjunga, efter hon fick sig en sång coach från skolan - hon sjöng som en ängel. Synd att hon senare sög kuk för att få auditions på ställen. (bokstavligen talat.) Hora.

Ett test, bryter din röst upp när du försöker hålla en ton?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, låt dig inte avskräckas av om du är osäker på om din sångröst duger. Så länge du inte är totalt tondöv går den alltid att öva upp, och en 'egen' mick och ett band kanske är just det som ger dig motivationen till att bli bra. Egentligen är det viktigaste för att lyckas är om du sjunger med någotsånär känsla. Eller typ ligg med Paris Hilton, och skriv en låt om det. Och angående micken så tror jag att den duger som en första sångmick, helt klart. Däremot tror jag inte att det medföljer någon sladd, men det kostar nog inte heller alltför mycket. Lycka till, håll oss underrättade! :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Äsch, låt dig inte avskräckas av om du är osäker på om din sångröst duger. Så länge du inte är totalt tondöv går den alltid att öva upp, och en 'egen' mick och ett band kanske är just det som ger dig motivationen till att bli bra. Egentligen är det viktigaste för att lyckas är om du sjunger med någotsånär känsla. Eller typ ligg med Paris Hilton, och skriv en låt om det. Och angående micken så tror jag att den duger som en första sångmick, helt klart. Däremot tror jag inte att det medföljer någon sladd, men det kostar nog inte heller alltför mycket. Lycka till, håll oss underrättade! :naughty:

Tack Axel! Jag lovar att lägga upp låtar. :angry:

Angående sladden: Vad är det för sladd jag ska köpa?

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Axel! Jag lovar att lägga upp låtar. :naughty:

Angående sladden: Vad är det för sladd jag ska köpa?

Så här brukar sladdarna se ut,

Det smidigaste hade varit om det fanns(kanske finns?) en sladd som går från Mikrofon till datorn direkt, antigen till USB-porten eller mikrofon-porten. Någon som vet om sådana sladdar finns?

Här har du annars två mikrofoner där sladd tillkommer.

http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=8...mp;artno=179269

http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=5...mp;artno=136306

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...