Jump to content

Är ideologi vår tids religion?


Jacker
 Share

Recommended Posts

Har funderat till och från på detta de senaste månaderna, har dock inte läst på nåt om det än. Men det är fortfarande intressant när man jämför det på grundläggande nivå. Väldigt många idag anser sig inte vara religiösa, men betydligt fler knyter sig till en ideologi, oftast politisk, och låter den styra över deras liv och verklighetsåskådning. Moraliska budskap och levnadsregler kan hittas i ideologier - precis som i religioner. Ledare, sammankomster och högtider kan hittas i ideologier - precis som i religioner. Sambanden går absolut att se. Och titta bara på de senaste århundradets alla krig - så gott som allihopa har startats på ideologiska grunder, och inte religiösa, med andra världskriget som ett prima exempel.

The floor is open...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man det inom religion?

Till en viss grad, ja. Är du väldigt kristen så har du dina svar om hur människan kom till utefter din religion och likaså med alla andra religioner (nästan iallafall). Så du kanske inte hittar alla slutgiltiga och fakta-enliga svar men du hittar svar som du, och säkert miljontals andra, tror på något enormt.

Och btw, jag litar inte på politik eller politiker ens lite :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En ideologi handlar ju inte om en politiker egentligen.

Men politiker förespråkar sina ideologier. Även om de oftast inte lever som de lär. Om det finns en Gud så hoppas jag som tusan på att han/hon lever som han/hon lär. Annars går det nog åt fansers...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men politiker förespråkar sina ideologier. Även om de oftast inte lever som de lär. Om det finns en Gud så hoppas jag som tusan på att han/hon lever som han/hon lär. Annars går det nog åt fansers...

Hur skulle en gud kunna leva som den lär? De regler och lagar som som religioner innefattar är riktade till människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk dör för sina religioner överallt. Sure, vi hade korstågen, men Spanien hade inkvisitationen. Men du kanske menar på att Gud dödar genom att låta oss dö av åldersskäl? Det gör väl allas gudar?

Gud dödade folk som inte trodde på honom.... or so the bible says!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Både ideologier och religioner har meningssystem som anhängare/what ever följer.

Ideologier måste väl, jämfört med religioner, ha en större procent av sina anhängare som valt sin väg själv? Det får man väl se som positivt för den sidan antar jag.

Kan inte tala av egna erfarenheter då jag både är ateist och idag har väldigt litet intresse för politiken.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk dör för sina religioner överallt. Sure, vi hade korstågen, men Spanien hade inkvisitationen. Men du kanske menar på att Gud dödar genom att låta oss dö av åldersskäl? Det gör väl allas gudar?

Gud översvämmade jorden enligt bibeln och dödade nästan alla på den. Det är massmord i mina ögon.

Dessutom har forskare kommit fram till att Moses var hög när han fick budorden av Gud på grund av den brinnande busken. Gaserna ifrån den gör att man hallucinerar, så lita inte för mycket på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gud översvämmade jorden enligt bibeln och dödade nästan alla på den. Det är massmord i mina ögon.

Dessutom har forskare kommit fram till att Moses var hög när han fick budorden av Gud på grund av den brinnande busken. Gaserna ifrån den gör att man hallucinerar, så lita inte för mycket på det.

Det där är bara lösa spekulationer.. Sen fick inte Moses budorden från en brinnande buske heller.

Men back on topic guys!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är bara lösa spekulationer.. Sen fick inte Moses budorden från en brinnande buske heller.

Men back on topic guys!

Ska snart låta detta gå back on topic, måste först förklara vad jag menar.

Självklart är det bara spekulationer, det argumenterar jag inte emot. Men en teori visade vad för slags buske det var (minns dock inte vilken) beroende på var den stod och färgen på lågan, som i detta fallet var blå, och forskare vet med säkerhet att om man står vid en buske av det slaget som brinner så får du hallucinationer. Det man inte vet säkert är dock om det var just den busken, men mycket pekar på det.

Så, I'm done

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...