Jump to content

Detta är HELT sjukt...


Vice.
 Share

Recommended Posts

Detta gör mig grymt upprörd. Danskarna är f*n helt dumma i huvudet. Läs denna artikel, han är ju inte klok den där rektorn.

Hur kan ett sk. civiliserat samhälle tillåta något sådant här?

Det är för mig en gåta...

Att påstå att islam är en aggresiv religion är helt fel. media vinklar det grymt mycket. det är endast fundamentalisterna som uppmärksammas, inte de miljontals "vanliga" muslimer som finns runt om i världen.

Och galna fundamentalister finns i alla religioner, ta bara en titt på sekter som Livets ord eller jehovas vittnen...

Klicketti!

"Muslimer är våldsamma och stjäl mer, det är ju ett faktum. "

Hahaha man vet inte om man skall skratta eller gråta...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahahahahahahahaha, det finns så mycket roligt och fel i den artikeln.

Först och främst - GRINGO! Jo, vi vet alla att Zanyar Adami, den småsinta lilla xenofoben, är seriös journalistik personifierad och sen .. "dansk apartheid" - kom igen! Hade någon muslim fått en smäll hade de antagligen kallat det "den danska förintelsen".

Men visst, det är sjukt att det är så i den här danska skolan och jag stödjer inte skolans beteende eller rektorns uttalande (förutom på vissa småpunkter). Jag är helt klart anti-muslim men jag på sekularisering och inte segregation.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst - GRINGO! Jo, vi vet alla att Zanyar Adami, den småsinta lilla xenofoben, är seriös journalistik personifierad och sen .. "dansk apartheid" - kom igen! Hade någon muslim fått en smäll hade de antagligen kallat det "den danska förintelsen".

Okej, ett: Zanyar Adami är knappast främlingsfientlig, då han själv är född i Iran. Vad menar du? Och vad backar du upp detta med? Två: Han är utbildad inom journalistik, och dessutom vann stora journalistpriset 2005 för Årets förnyare, och skriver dessutom bra texter, och återigen kommer du inte med något skäl till varför du säger så. Tre: Han har ingenting med artikeln i fråga att göra - han har inte fotat, han har inte skrivit, och viktigast; han är inte med i Gringos redaktion någonstans. Han må ha startat Gringo för några år sedan, men han har inget att göra med den nu, så vitt jag vet.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ett: Zanyar Adami är knappast främlingsfientlig, då han själv är född i Iran. Vad menar du? Och vad backar du upp detta med? Två: Han är utbildad inom journalistik, och dessutom vann stora journalistpriset 2005 för Årets förnyare, och skriver dessutom bra texter, och återigen kommer du inte med något skäl till varför du säger så. Tre: Han har ingenting med artikeln i fråga att göra - han har inte fotat, han har inte skrivit, och viktigast; han är inte med i Gringos redaktion någonstans. Han må ha startat Gringo för några år sedan, men han har inget att göra med den nu, så vitt jag vet.

Jajuste, man kan ju inte vara främlingsfientlig om man är mörkhyad - jag glömde. Men okej, Zanyar sitter inte i redaktionen längre, det visste jag inte MEN enda sen Gringo startades i syftet att främja förståelse mellan förorten och .. öh .. där svenskar bor har den bara ökat klyftan. Att vara svensk målas upp som förtryckande och ljummet medans att dyrka Tony Montana och säga "Shoo, brushan" är det coolaste som finns. Vi alla minns väl miljonsvensk-debatten? Gringo har bara hjälpt folk gräva ner sig ännu mer i sin etniska identitet och stärkt "jävla svenne"-attityden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jajuste, man kan ju inte vara främlingsfientlig om man är mörkhyad - jag glömde.

Det har inget med hans hudfärg att göra, det har att göra med att han själv är invandrare. Att vara främlingsfientlig om man själv är främling går inte ihop, det håller du väl med om? Och du har fortfarande inte backat upp ditt påstående om att han är xenofob med något.

Men okej, Zanyar sitter inte i redaktionen längre, det visste jag inte MEN enda sen Gringo startades i syftet att främja förståelse mellan förorten och .. öh .. där svenskar bor har den bara ökat klyftan. Att vara svensk målas upp som förtryckande och ljummet medans att dyrka Tony Montana och säga "Shoo, brushan" är det coolaste som finns. Vi alla minns väl miljonsvensk-debatten? Gringo har bara hjälpt folk gräva ner sig ännu mer i sin etniska identitet och stärkt "jävla svenne"-attityden.

Menar du att klyftorna ökat pga. Gringo? Själv tycker jag tidningen är/har varit ett bra initiativ, och om något, så har de suddat bort mycket av tabuet kring att kunna snacka om invandrare genom att kontinuerligt skriva om det och öppna till debatt och tanke, samt närmast vänt ordet "blatte" till något positivt, eller iallafall neutralt. Sedan har jag inte märkt av att de skulle ha stärkt "jävla svenne"-attityden, förklara gärna det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är ju (och det står i artikeln) att om skolan inte gör den här indelningen kommer de etniskt danska föräldrarna att flytta sina barn till andra skolor och då blir skolan en ghettoskola. White flight, mmyes? Segregering är en dålig lösning men samtidigt skulle jag, en person som inte har så "modernt och öppet tänk", inte gilla att min son eller dotter gick i en skolklass där en majoritet var diehard-muslimer. But hey, that's just me.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är ju (och det står i artikeln) att om skolan inte gör den här indelningen kommer de etniskt danska föräldrarna att flytta sina barn till andra skolor och då blir skolan en ghettoskola. White flight, mmyes? Segregering är en dålig lösning men samtidigt skulle jag, en person som inte har så "modernt och öppet tänk", inte gilla att min son eller dotter gick i en skolklass där en majoritet var diehard-muslimer. But hey, that's just me.

Varför tror du att det rör sig om diehard-muslimer och inte bara vanliga människor fast med en annan religion och hudfärg? Muslimer är inte värre än kristna, och även om jag tycker att mina troende vänner är lite bakom flötet så skulle jag aldrig få för mig att sluta umgås med dem av den anledningen. Det är ju dessutom oskyldiga skolungdomar vi pratar om här, inga jihad-missionärer...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inget med hans hudfärg att göra, det har att göra med att han själv är invandrare. Att vara främlingsfientlig om man själv är främling går inte ihop, det håller du väl med om? Och du har fortfarande inte backat upp ditt påstående om att han är xenofob med något.

Menar du att klyftorna ökat pga. Gringo? Själv tycker jag tidningen är/har varit ett bra initiativ, och om något, så har de suddat bort mycket av tabuet kring att kunna snacka om invandrare genom att kontinuerligt skriva om det och öppna till debatt och tanke, samt närmast vänt ordet "blatte" till något positivt, eller iallafall neutralt. Sedan har jag inte märkt av att de skulle ha stärkt "jävla svenne"-attityden, förklara gärna det.

Nej, det där går inte ihop. Klart man kan vara främlingsfientlig även fast man själv är "främling". Du kan ju vara fientligt inställd till kulturen du kommer till eftersom den för dig som är främmande. Om du nödvändigtvis vill ha ett citat så varför inte http://www.expressen.se/debatt/1.842942/sk...-yttrandefrihet. Ganska oaktuell artikel men you get the jest.

Gringo fick fart av den rådande PKismen just under den Lars Viks-tiden som min länk behandlade. Att den suddade bort tabuet att skriva om invandrare håller jag inte med om - snarare så att det fick självutnämd ensamrätt att skriva om det eftersom om någon annan än invandrare själva gjorde det så är det rasism. Jag har aldrig haft problem med orden blatte och svenne så det bryr jag mig inte mycket om.

"jävla svenne"-attityden jag pratade om syftade på det jag skrev innan dvs. att folk gräver ner sig i sin etniska identitet och jag har stött på alldeles för mycket sånt IRL. Jag säger naturligtvis inte att det ensamt är Gringos fel men de har stjälpt mer än de hjälpt. Sen hela skumraskaffären med UFM som gav statliga pengar till Gringo så att de kunde köpa sig ett fett kontor samtidigt som Gringo lekte Metro-martyrer och sa att de inte fick några pengar men att de jobbade hårt ändå.

Jag tycker att alla som finner någon oförtjänt stolthet i sin nationalitet, religion eller etnisitet är knasbollar, oavsett om de är vita, gula, svarta, bruna, kambodjaner, amerikaner, svenskar, iranier, pakistanier, danskar eller afrikaner.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inget med hans hudfärg att göra, det har att göra med att han själv är invandrare. Att vara främlingsfientlig om man själv är främling går inte ihop, det håller du väl med om?

Det har inget att göra med hur många av etnicitet X som bor i ett land/område. Är man rasist så är man - oavsett om man är vit, svart, gul eller grön. Att påstå att det inte finns rasism bland minoritetsgrupper för att de själva är "främlingar" låter lite väl naivt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tror du att det rör sig om diehard-muslimer och inte bara vanliga människor fast med en annan religion och hudfärg? Muslimer är inte värre än kristna, och även om jag tycker att mina troende vänner är lite bakom flötet så skulle jag aldrig få för mig att sluta umgås med dem av den anledningen. Det är ju dessutom oskyldiga skolungdomar vi pratar om här, inga jihad-missionärer...

Jag menade inte det här fallet, utan rent allmänt sett. Om mitt barn placerades i en skolklass där en majoritet de facto kommer från fundamentalt muslimska hem skulle jag inte uppskatta det. Jag känner inte till omständigheterna kring just den här skolan.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det finns rasister i alla former.

Men hoten att föräldrarna skulle flytta sina barn känns bara som en dålig ursäkt för att kunna göra så här.

Man kan inte bara flytta sina barn, det måste finnas plats på andra skolor etc. Så det där argumentet håller inte, det ligger mer än så bakom detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det där går inte ihop. Klart man kan vara främlingsfientlig även fast man själv är "främling". Du kan ju vara fientligt inställd till kulturen du kommer till eftersom den för dig som är främmande. Om du nödvändigtvis vill ha ett citat så varför inte http://www.expressen.se/debatt/1.842942/sk...-yttrandefrihet. Ganska oaktuell artikel men you get the jest.

Jag tycke det inte var en höjdarkrönika av Adami - även om han är något på spåren och att hans grundtanke kring Vilksdebatten har mitt seal of approval, så faller hans liknelse. Men det har egentligen inte med saken att göra, för jag förstår fortfarande inte hur du får honom till xenofob? Och mot vilken kultur förresten - svennekulturen eller blattekulturen? Med tanke på att han kom till Sverige när han var fem, har växt upp och bott här i hela sitt liv, och har - enligt egen utsago - knappt några minnen av sin tid i Iran, skulle jag säga att han är minst lika svensk som blatte. Kulturmässigt, alltså.

Gringo fick fart av den rådande PKismen just under den Lars Viks-tiden som min länk behandlade. Att den suddade bort tabuet att skriva om invandrare håller jag inte med om - snarare så att det fick självutnämd ensamrätt att skriva om det eftersom om någon annan än invandrare själva gjorde det så är det rasism. Jag har aldrig haft problem med orden blatte och svenne så det bryr jag mig inte mycket om.

Att den fick "självutnämnd ensamrätt" är knappast Gringos fel, det var snarare så att ingen annan ville skriva om blattar/svennar, för att man inte vill bli anklagad för rasism - som du skrev rådde det en väldigt elakartad PK-våg (eller tsunami) precis efter Vilksteckningarna. Men det är just tack vare att man fortsätter skriva om blattar och svennar utan att försöka behandla ämnet som en ming-vas som PK-vågar motas tillbaka. Och i det här fallet är Gringo all good - mina två cent.

"jävla svenne"-attityden jag pratade om syftade på det jag skrev innan dvs. att folk gräver ner sig i sin etniska identitet och jag har stött på alldeles för mycket sånt IRL. Jag säger naturligtvis inte att det ensamt är Gringos fel men de har stjälpt mer än de hjälpt.

Svårt att svara på detta, har suttit och försökt formulera något i ett par minuter nu. Men man kan gräva ner sig i sin etniska identitet, eller bejaka den för att använda ett mer neutralt ord, utan att sker på så sätt att man dissar en annan kultur, och detta är jag säker på att du håller med om. Jag läste i stort sett varje nummer av Gringo när jag pendlade till/från gymnasiet, och det är denna tanke jag känner att Gringo förmedlar, det är så jag tolkar den. Jag märkte aldrig av att den skulle förmedla någon slags "jävla svenne"-attityd, så jag tycker inte att man kan anklaga tidningen Gringo för detta.

Sen hela skumraskaffären med UFM som gav statliga pengar till Gringo så att de kunde köpa sig ett fett kontor samtidigt som Gringo lekte Metro-martyrer och sa att de inte fick några pengar men att de jobbade hårt ändå.

Det vet jag ingenting om, men jag ser inte vad det har med tråden eller Adami som xenofob att göra.

Jag tycker att alla som finner någon oförtjänt stolthet i sin nationalitet, religion eller etnisitet är knasbollar, oavsett om de är vita, gula, svarta, bruna, kambodjaner, amerikaner, svenskar, iranier, pakistanier, danskar eller afrikaner.

I concur!

Det har inget att göra med hur många av etnicitet X som bor i ett land/område. Är man rasist så är man - oavsett om man är vit, svart, gul eller grön. Att påstå att det inte finns rasism bland minoritetsgrupper för att de själva är "främlingar" låter lite väl naivt. :(

Självklart kan man vara rasist oavsett hudfärg, nationalitet, näs-form och allt det där, men det var inte det jag pratade om. Det började som en semantisk fråga där jag ville skilja på xenofobi och rasism.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det finns rasister i alla former.

Men hoten att föräldrarna skulle flytta sina barn känns bara som en dålig ursäkt för att kunna göra så här.

Man kan inte bara flytta sina barn, det måste finnas plats på andra skolor etc. Så det där argumentet håller inte, det ligger mer än så bakom detta.

Bor man i en lite större stad är det inte så svårt att välja vilken skola barnen ska gå i... Annars kan familjen alltid välja (eller hota med) att flytta.

Läs på om white-flight-fenomenet btw:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/148...move-in%27.html

http://www.nytimes.com/2005/02/27/internat...pe/27dutch.html

http://www.telegraph.co.uk/education/33485...ng-country.html

Förekommer även i Sverige:

http://hd.se/landskrona/2008/12/22/segrega...r-i-landskrona/

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Danskarna är f*n helt dumma i huvudet.

Jag kan hålla med om att det är helt jävla stört och sjukt, men jag föreslår att du tänker på vad du skriver. Jag tror inte att jag är den enda personen på detta forum med danskt påbrå. Bara för att en skola plus några hundra är störda så kan du inte dra oss alla över samma kant, finns säkert som skulle kunna kalla det för en lätt form av "hets mot folkgrupp" så tänk dig för innan du skriver att alla ifrån ett land är dumma i huvudet :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med om att det är helt jävla stört och sjukt, men jag föreslår att du tänker på vad du skriver. Jag tror inte att jag är den enda personen på detta forum med danskt påbrå. Bara för att en skola plus några hundra är störda så kan du inte dra oss alla över samma kant, finns säkert som skulle kunna kalla det för en lätt form av "hets mot folkgrupp" så tänk dig för innan du skriver att alla ifrån ett land är dumma i huvudet :naughty:

Sant. jag ber om ursäkt. Man skall inte uttrycka sig så. =/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...