Jump to content

Hjärngympa


R2D2
 Share

Recommended Posts

Jag är inte insatt i det här alls så någon måste klargöra för mig:

Att tiodubbla 0.9[oändligt många nior], ger det verkligen 9.9[oändligt många nior]? En nia skjuts ju över från efter decimalpunkten till före och då har man ju lagt till en nia? Det är kanske nu man märker att det inte går att tänka sig oändlighet som ett tal? Borde inte det göra att algebra-beviset faller ihop?

Så sade också jag när min mattelärare presenterade problemet.. Men enligt honom: Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nehepp, då får väl jag komma med en då :confused:

Denna får man tänka noga på B)

I en skolbuss sitter 7 barn på väg till skolan. Varje barn har 7 ryggsäckar, i varje ryggsäck finns det 7 katter och varje katt har 7 ungar.

HUR MÅNGA BEN FINNS I BUSSEN TOTALT???

Det finns 7*7=49 ryggsäckar, vilket betyder 49*7=343 katter och 343*7=2401 kattungar.

Varje unge har 2 ben var, alltså 14 sammanlagt. Katterna och kattungarna har 4, så 434*4+2401*4=10976.

Sammanlagt blir det då 10976+14=10990 ben.

höhö

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

den som kör då?

Finns ingen som helst information om att varken en förare är närvarande eller att bussen för tillfället åker.

Hade fel, att bussen färdas var givet men jag tycker fortfarande inte att det måste finnas en chaufför :confused:

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har 1000 spänn på ditt konto. Du tar ut pengar en gång om dagen. Uttagen är i ordning: 500, 250, 100, 80, 50, 20. Summorna du har kvar på banken efter varje dag blir då 500, 250, 150, 70, 20, 0.

Varför blir summan av det första 1000 (som väntat) medan summan av det sista blir 990? Vad hände med den sista tian?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja innan alla börjar klaga för mycket på mig så ska jag bara säga att jag drev, verkade inte vara så uppskattat dock <_<

Svaret är 10992, för givetvis är det en chafför också :)

Det som är lite meningen med problemet, nästan ingen tänker på chaffören också :)

Redigerad av Myrcht
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har 1000 spänn på ditt konto. Du tar ut pengar en gång om dagen. Uttagen är i ordning: 500, 250, 100, 80, 50, 20. Summorna du har kvar på banken efter varje dag blir då 500, 250, 150, 70, 20, 0.

Varför blir summan av det första 1000 (som väntat) medan summan av det sista blir 990? Vad hände med den sista tian?

Vet inte riktigt hur jag ska redovisa svaret, men de kvarvarande summorna kan inte räkna ut den ursprungliga summan.

Lite lättare att se om man tar ett annat exempel. Vi har 20 och drar av 5 i taget tills vi har 0, det som är kvar blir då 15, 10, 5, 0, vilket inte alls blir 20 utan 30.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt hur jag ska redovisa svaret, men de kvarvarande summorna kan inte räkna ut den ursprungliga summan.

Lite lättare att se om man tar ett annat exempel. Vi har 20 och drar av 5 i taget tills vi har 0, det som är kvar blir då 15, 10, 5, 0, vilket inte alls blir 20 utan 30.

Tänkte precis samma sak, frågan i sig är rätt ologisk. :D

På samma sätt kan vi ha den ursprungliga tusenlappen och ta bort 100 kronor varje gång, 900, 800, 700.. Ja, det spricker ju rätt tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så, att som sista grej i Matematik D så fick man välja en uppgift som skulle lösas och sedan redovisas tillsammans med en rapportskrivning.

Visserligen ska jag ju kunna lösa uppgiften själv, men jag kan ändå dela med mig den till er. Var medvetna om att jag inte vet om svaret själv:

En man lämnade vid sin död 960 shilling och en gravid hustru. Hans testamente föreskrev att om hon födde en son så skulle han ha 9/12 av tillgångarna och modern 3/12. Om hon skulle föda en dotter så skulle hon ha 7/12 av tillgångarna och modern resten. Nu hände det sig att hon födde tvillingar, en pojke och en flicka. Hur mycket skulle modern ha, hur mycket skulle sonen respektive dottern ha?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...