Jump to content

Sexuellt och könsligt hat


Maimstream
 Share

Recommended Posts

Något man ofta tänker på är homofobi men på senare tid har jag tänkt även på varför en del homosexuella människor hatar heterosexuella människor men framförallt varför homosexuella människor verkligen frånsäger sig all kontakt med det motsatta könet. Jag är medlem på Qruiser gay community och där finns det näst intill inte en enda tjej som inte har skrivit "jag vill inte veta av er med kukar" eller liknande och jag undrar varför det är så.

Själv har jag ingen teori men jag vill verkligen veta varför man som person utvecklar ett hat gentemot sexuella läggningar och kön. Liksom, inte säger man ifrån all kontakt med killar bara för att man är en heterosexuell kille. Kan det ha något om fördomen att killar är kåtdjur som endast tänker på sex (det är nästan en bekräftad fördom på den sidan endast på grund utav att killar går ut med att dom vill ha sex mer än vad tjejerna gör)? Detsamma om gubbar å tanter då.

Detta är lite tänkt som en homofobidiskussion som inkluderar heterofobi och könshat. Spekulera och diskutera!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något man ofta tänker på är homofobi men på senare tid har jag tänkt även på varför en del homosexuella människor hatar heterosexuella människor men framförallt varför homosexuella människor verkligen frånsäger sig all kontakt med det motsatta könet. Jag är medlem på Qruiser gay community och där finns det näst intill inte en enda tjej som inte har skrivit "jag vill inte veta av er med kukar" eller liknande och jag undrar varför det är så.

Själv har jag ingen teori men jag vill verkligen veta varför man som person utvecklar ett hat gentemot sexuella läggningar och kön. Liksom, inte säger man ifrån all kontakt med killar bara för att man är en heterosexuell kille. Kan det ha något om fördomen att killar är kåtdjur som endast tänker på sex (det är nästan en bekräftad fördom på den sidan endast på grund utav att killar går ut med att dom vill ha sex mer än vad tjejerna gör)? Detsamma om gubbar å tanter då.

Detta är lite tänkt som en homofobidiskussion som inkluderar heterofobi och könshat. Spekulera och diskutera!

Att killar gillar sex är väl instinkt, alltid har ju maskulina könet fokuserat på fotplantning och vill vara den dominanta. Ju mer söner ju större familj, ju större makt.

Men att tjejer inte är lika sex galna vet jag inte (inte alla). Men skulle gissa på att nu förtiden så är sex en sådan synding sak (mindre än på ca 50-80 talet) och att alla killar vill göra det så farligt kan ju skrämma kvinnor.

Att gay människor hatar hetro så mycket kanske är en sak som får dom att känna sig säkrare?

Det verkar finnas en regel, antingen är man 100% gay eller 100% inte gey. För att inte förvirra sig själv eller andra så är man hatiskt mot det andra könet?

Men nu när jag tänker på det så känner jag ett lesbiskt par men dom verkar inte så 100% anti-killar. Men dom har ju gjort klart att dom är lebb.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tsss... Det är bara gammal god trångsynthet och irationellt hat. Har inget att göra med att "killar är kåtare" (vilket jag inte tror stämmer egentligen). Jag menar, "jag vill inte veta av er med kukar" låter väl ändå ganska likt "jag vill inte veta av er med svart hudfärg"? Det är en stammentalitet som finns hos människor, och vissa kan inte övervinna den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hum. Förekommer detta även bland homosexuella män? Inte i lika stor utsträckning väl? :confused:

När det gäller homosexuella kvinnor är det ju tämligen lätt att dra slutsatsen att manshatarna bland dem främst består av radikalfeminist-flatorna med rakad skalle och tjockbågade glasögon. Där har ju företeelsen ofta ett starkt inslag av rent feministpolitiska övertygelser som ofta åskådliggörs genom t.ex. ett starkt motstånd mot patriarkatet, mannens normställning, kvinnans underlägsenhet och samhällets olika förväntningar.

Vad gäller olika dejtingsidor och liknande så är det ju ganska förståeligt att homosexuella kvinnor väljer att skriva såna där texter eftersom de annars med stor sannolikhet kommer att få erbjudanden av tveksam karaktär från bi-/heterosexuella män.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...