Jump to content

SCUMMVM


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Yo!

Jag sitter här och myser med The Secret of Monkey Island och Monkey Island 2: LeChucks Revenge och har sett en del liknande spel i Game Game-tråden. MI1 har jag klarat flera gånger, senast i eftermiddags, och trean (The Curse of Monkey Island) har jag gjort speedruns på flera gånger. Jag tror jag klarade det på dryga 50 minuter förr i tiden, nu har jag ju glömt ganska mycket. Nu är jag i full gång med tvåan och tycker det är riktigt trevligt.

post-4777-1218326011_thumb.png

Liten bild från Monkey Island 1, bara för att det skulle se mysigt ut :D

Hursomhelst, för att kunna spela dessa gamla spel behövs ofta SCUMMVM, en sorts emulator för spel programmerade i SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion, VM står för Virtual Machine). Det är i princip bara LucasArts-spel som SCUMM används till, så jag tänkte fråga er vilka spel man måste skaffa för att inte ha missat något stycke ren spelhistoria som Monkey Island-serien?

Grim Fandango har jag hört ska vara bra, är det det?

Sam and Max Hit the Road är en gammal pärla jag tar fram lite då och då, man kan ju knappt tröttna på det. Fast det är lite knepigt att hitta rätt version till det, både musik och tal försvinner ibland.

Tänk på att det inte måste vara spel till just SCUMMVM utan egentligen bara gamla pusselspel (liknande just Monkey Island och Sam and Max) som är väl värda tiden man lägger ner på dem. Leasure Suit Larry har jag aldrig varit mycket för, men det finns säkert andra spel?

SCUMMVM finns att tanka här. Det finns även till PSP, det fungerar felfritt och rekommenderas hjärtligt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vafan Henki, har du inte spelat Grim Fandango..? :D

Ja, det är bra som fan och ja du bör spela det! That's an order mister! :)

Det går utmärkt att spela MI-spelen utan SCUMMVM (iaf i XP), det kan dock vara bra att installera programmet VDMsound för att få musik och ljud att fungera. Jag spelade faktiskt igenom MI1 för ca 1 månad sen (inte första gången iofs) och jag har kommit ungefär halvvägs i MI2 men nu har jag inte spelat på några veckor. Bra spel, ja.

Äventyrsspel (jag gillar inte riktigt benämningen pusselspel :P) är förresten en av mina favoritgenrer och jag har spelat i princip allt som är värt och inte värt att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...