Jump to content

Det oförklarliga & det förklarliga


I lol
 Share

Recommended Posts

Sen till sånt här: Telepati, HAHA, I don't believe you!!!

Tro vad du vill, men klandra inte andra för vad dem tror på. Telepati har också trotts allt en logisk förklarning,

det är naturens språk. Det mest naturliga sättet att kommunicera, alla djur använder det,

även människan innan hon insåg att detta språk inte räckte till för dess intelligens och började

använda talspråket som innehåller många fler sätt att få fram information på.

Och telepati blev helt glömt och oanvändbart.

Det där var det dummaste jag hört. Har du någon som helst kunskap om biokemi så vet du att det handlar om utsöndrande av hormoner och inte något övernaturligt tjafs som telepati.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 61
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det där var det dummaste jag hört. Har du någon som helst kunskap om biokemi så vet du att det handlar om utsöndrande av hormoner och inte något övernaturligt tjafs som telepati.

True, och sen är egentligen människans sinnen ganska få. Syn, hörsel, lukt, smak, känsel och balans är våra sex sinnen (så telepati vore i så fall ett sjunde, inte ett sjätte sinne). Men det finns massvis med andra sinnen hos djuren, till exempel har alla fiskar en sidolinje som funkar ungefär som en blandning mellan ett öra och "känselnerver". Om nånting i vattnet rör sig långt borta så blir det tryckvågor som studsar mot sidan på fisken, som känner det i sin sidolinje och registrerar det som rörelser. Visste man inte det skulle man säga att det var telepati mellan fisken och rovfisken 30 meter bort. Det finns till och med organ för att känna av elektriska laddningar i vatten.

Samma sak med insekter, elefanter och alla möjliga djur. Bara för att vi inte ser UV-ljus betyder det inte att det inte finns. Alla insekter hittar rätt med hjälp av UV-ljus, och elefanter kan höra och kommunicera med så låga frekvenser att vi inte skulle förstå att de kommunicerar. Vi skulle kalla det telepati om vi var korkade.

Fåglar hittar rätt mellan kontinenterna med hjälp av polariserat ljus som ligger i olika ljusbågar över himlen, men dem kan vi inte se. Hur hittar de rätt då? Ja, telepati kanske.

Vad jag vill komma fram till är att den sinnesvärld vi upplever är inte alls densamma som djurens. Det vi inte förstår hos djurens kommunikationssätt försöker vi ta reda på med hjälp av vetenskap; jag tar tillfället i akt att citera min zoologilärare: "Våra sätt att lösa de kroppsliga problemen är långtifrån standard i djurvärlden". Den som inte ägnar sig åt vetenskap förklarar saker med gudar, övernaturliga fenomen och pseudovetenskap som telepati.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du läst att grisen fattar det, och definiera "fatta". Nu tror jag inte ens detta med grisen stämmer för grisar är förjävla tröga, men ifall det kommer någon med en klubba in i hagen så kan man anta att denne är på helspänn, rör sig metodiskt, defensivt, skarp blick och ifall grisen har blivit slagen förut så vet den vad som väntas när klubban höjs. Grisen kommer däremot inte reflektera över vad som händer nästa dag, för just det är en unik förmåga hos människan.

Inga av dina exempel på vardagstelepati är exempel på telepati, försök förstå. Däremot finns det ju många som tror på telepati men det är andra saker man talar om då. Ifall två personer hade suttit i ett helt kolsvart rum och utan pratat lyckats förmedla känslor och läsa av tankar mellan varandra, DET hade varit telepati och DET finns det inga vetenskapliga belägg för.

Jo, jag har gått gymnasiet och där har jag lärt mig källkritik, så jag vet visst att det är en värdelös källa. En anonym medlem på ett internetforum's moster... Ifall det hade stått i ett respekterat vetenskapsmagasin hade det varit en bra källa.

Edit: Att du länkar till de där trådarna som om du vore stolt över det är ju bara pinsamt....

Ja, det är en värdelös källa för dig eftersom du inte ens vet vem jag är. Dock är den helt pålitlig för min del. Jag skulle lita mer på min familj än på en vetenskapstidning, just när det gäller detta då. Så dra inte in något annat exempel. Jag länkade till trådarna ifall att någon skulle få för sig och läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är en värdelös källa för dig eftersom du inte ens vet vem jag är. Dock är den helt pålitlig för min del. Jag skulle lita mer på min familj än på en vetenskapstidning, just när det gäller detta då. Så dra inte in något annat exempel. Jag länkade till trådarna ifall att någon skulle få för sig och läsa.

Det är inte för mig du är en värdelös källa. Du och din släkting är en värdelös källa för alla som kräver en vetenskaplig eller logisk förklaring till fenomen av denna typ för att tro på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte för mig du är en värdelös källa. Du och din släkting är en värdelös källa för alla som kräver en vetenskaplig eller logisk förklaring till fenomen av denna typ för att tro på dem.

Jag har berättat något och sedan är det upp till var och en om man vill tro på det eller inte. Visst, jag respekterar att du inte tror på det eftersom internet inte är serious business. Jag tror på det eftersom min kusin, hans far och mor sade det. Just därför.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har berättat något och sedan är det upp till var och en om man vill tro på det eller inte. Visst, jag respekterar att du inte tror på det eftersom internet inte är serious business. Jag tror på det eftersom min kusin, hans far och mor sade det. Just därför.

... och du är helt säker på att dem har rätt?

Det här med telepati är bara trams..

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, helt säker kan man inte vara. Världen är alldeles för komplicerad för det.. Ja, jag tror på det. Det är heller ingen omständighet. Läs mitt första inlägg (eller om det var andra) där står det lite om händelsen.

Det är fysiskt omöjligt för talrikar att falla ner sådär utan hjälp. Därför skulle jag inte tro det.

(jag hoppas du vet definitionen av "säkert")

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är en värdelös källa för dig eftersom du inte ens vet vem jag är. Dock är den helt pålitlig för min del. Jag skulle lita mer på min familj än på en vetenskapstidning, just när det gäller detta då. Så dra inte in något annat exempel. Jag länkade till trådarna ifall att någon skulle få för sig och läsa.

Så, om din mor säger att grisar kan flyga.. ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fysiskt omöjligt för talrikar att falla ner sådär utan hjälp. Därför skulle jag inte tro det.

(jag hoppas du vet definitionen av "säkert")

Det är därför det går under titeln övernaturligt. Jag säger inte att det var övernaturligt nu men jag ser ingen förklaring till det. Jag kan inte hitta en förklaring till det. Hur skall det hända? Hyllan stod som den skulle före och efter, inga fönster var öppna, och tallrikarna var intryckta mot väggen. Jag kan bara inte hitta en logisk förklaring. Vad gör man då? :)

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför det går under titeln övernaturligt. Jag säger inte att det var övernaturligt nu men jag ser ingen förklaring till det. Jag kan inte hitta en förklaring till det. Hur skall det hända? Hyllan stod som den skulle före och efter, inga fönster var öppna, och tallrikarna var intryckta mot väggen. Jag kan bara inte hitta en logisk förklaring. Vad gör man då? :)

Man hittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför det går under titeln övernaturligt. Jag säger inte att det var övernaturligt nu men jag ser ingen förklaring till det. Jag kan inte hitta en förklaring till det. Hur skall det hända? Hyllan stod som den skulle före och efter, inga fönster var öppna, och tallrikarna var intryckta mot väggen. Jag kan bara inte hitta en logisk förklaring. Vad gör man då? :)

Man hittar på.

DING DING DING! WE HAVE A WINNER! Det har man gjort i flera tusen år, förstår du. (religion omg)

Jag antar att du morfar eller vem fan det var, är vidskeplig av sig (samt lite snurrig i bollen), och därför säger att det var något "övernaturligt".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man hittar på.

Suck. Nej, dom hittade inte på det. Jag är helt och hållet säker på den saken. Inte en möjlighet att alla tre blåste mig, min mor och far.

Det finns ingen anledning till det heller. Det är ärliga personer. Att det är en lögn är det sista jag skulle tro. Jag tror dels på en logisk förklaring och dels inte. Man bör alltid ta det logiska före det ologiska, men jag kan inte hitta en logisk förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck. Nej, dom hittade inte på det. Jag är helt och hållet säker på den saken. Inte en möjlighet att alla tre blåste mig, min mor och far.

Det finns ingen anledning till det heller. Det är ärliga personer. Att det är en lögn är det sista jag skulle tro. Jag tror dels på en logisk förklaring och dels inte. Man bör alltid ta det logiska före det ologiska, men jag kan inte hitta en logisk förklaring.

Även ärliga personer kan vara oärliga. Tänk på det.

Grejen är ju den att du har så fel, saker som sånt kan inte hända. Ge dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck. Nej, dom hittade inte på det. Jag är helt och hållet säker på den saken. Inte en möjlighet att alla tre blåste mig, min mor och far.

Det finns ingen anledning till det heller. Det är ärliga personer. Att det är en lögn är det sista jag skulle tro. Jag tror dels på en logisk förklaring och dels inte. Man bör alltid ta det logiska före det ologiska, men jag kan inte hitta en logisk förklaring.

Dem tänker väl förstås inte att dem hittar på något, istället gör dem det utan att själva verkligen tänka efter. Varför? Ja, det kanske känns bättre att ha en förklaring till saker och ting istället för att vara ovetande.

Jag säger hellre att jag inte vet när jag faktiskt inte vet, istället för att hitta på något.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför det går under titeln övernaturligt. Jag säger inte att det var övernaturligt nu men jag ser ingen förklaring till det. Jag kan inte hitta en förklaring till det. Hur skall det hända? Hyllan stod som den skulle före och efter, inga fönster var öppna, och tallrikarna var intryckta mot väggen. Jag kan bara inte hitta en logisk förklaring. Vad gör man då? :)

Logiska förklaringar:

Vibrationer golvet ifall folk stökade omkring eller dansade (på det viset har massvis med säkert placerade föremål ramlat ner från hyllor, även i mitt hus)

Någon kanske yngre familjemedlem välte ner tallrikarna och inte vågade erkänna det

Din släkting kom ihåg fel och egentligen hade placerat tallrikarna nära kanten

---

Det är för mig väldigt underligt hur man framför dessa tre förklaringar (och säkert många till ifall man visste detaljerna kring händelsen eller orkade spekulera lite längre) antar att det är ett spöke som knuffat ut dessa från kanten.

Usch, jag låter mig bli upprörd av din enfald / trollande. Men eftersom jag inte vill att du ska få något gehör i såna här trådar så måste jag fortsätta svara. Usch usch usch usch usch vilken hemsk människa du är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Logiska förklaringar:

Vibrationer golvet ifall folk stökade omkring eller dansade (på det viset har massvis med säkert placerade föremål ramlat ner från hyllor, även i mitt hus)

Någon kanske yngre familjemedlem välte ner tallrikarna och inte vågade erkänna det

Din släkting kom ihåg fel och egentligen hade placerat tallrikarna nära kanten

---

Det är för mig väldigt underligt hur man framför dessa tre förklaringar (och säkert många till ifall man visste detaljerna kring händelsen eller orkade spekulera lite längre) antar att det är ett spöke som knuffat ut dessa från kanten.

Usch, jag låter mig bli upprörd av din enfald / trollande. Men eftersom jag inte vill att du ska få något gehör i såna här trådar så måste jag fortsätta svara. Usch usch usch usch usch vilken hemsk människa du är.

Haha jag tyckte faktiskt lite synd om dig när jag såg att du hade gett dig in i debatten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Logiska förklaringar:

Vibrationer golvet ifall folk stökade omkring eller dansade (på det viset har massvis med säkert placerade föremål ramlat ner från hyllor, även i mitt hus)

Någon kanske yngre familjemedlem välte ner tallrikarna och inte vågade erkänna det

Din släkting kom ihåg fel och egentligen hade placerat tallrikarna nära kanten

---

Det är för mig väldigt underligt hur man framför dessa tre förklaringar (och säkert många till ifall man visste detaljerna kring händelsen eller orkade spekulera lite längre) antar att det är ett spöke som knuffat ut dessa från kanten.

Usch, jag låter mig bli upprörd av din enfald / trollande. Men eftersom jag inte vill att du ska få något gehör i såna här trådar så måste jag fortsätta svara. Usch usch usch usch usch vilken hemsk människa du är.

Fan vad du trollar om att jag trollar. Man blir less på dig. Du vet att jag tror på det övernaturliga. Vad är felet på att tro? Då kan du även be alla kristna att fara åt helvete, de som tror att det skulle finnas en stor Gud. Det finns massor av folk som tror. Se hur galna människan är då. Jag har aldrig hört någon klaga på detta, varelse IRL eller på någon annan sida/forum än gtasajten. Jag har inte trollat alls. Jag har framfört mina åsikter och jag sköter mig. Jag sa att jag inte kunde hitta någon rimlig logisk förklaring. Du är en ännu hemskare människa som sitter och ljuger och ständigt påstår att jag trollar så fort jag inte tycker som du och/eller någon annan behagar. För den delen finns det ännu fler människor här som tror på det övernaturliga. Ja, det har man verkligen sett i omröstningar. Skillnaden är att ingen säger det på forumet, well, förutom jag då. Jag tror för den delen att inte en jävel skulle klaga om någon annan, exempelvis du, umberto chacha, skulle säga det. Då finns det massor av jävla troll här. Knappt en satjävel på sidan vågan ens stå för sina åsikter. Om en trampar på någon gör hela bunten det, utan att ens veta varför.

Förresten,

Du har fel. Det finns inga logiska förklaringar och ingen i min släkt kan dansa så det går absolut inte. Min faster är en superkvinna med exakt precision så då hon lade in tallrikarna i hyllan helt perfekt. Det finns ingen yngre familjemedlem för alla är exakt lika gammla. :D

Var skriften ovan ironi? Kanske. Jag kunde inte låta bli. Klaga mer, skriv mer inlägg, låt alla bli mer förbannad så det verkligen löser sig - Jag tror för helvete på andar!

Vad fan, hur kan du ens tro att man skulle kunna låta bli tanken om att kanske trolla då folk ständigt säger att man gör det? Det är en sådan fet ironi över det hela.

Då folk ständigt klagar på det man säger, då den stora högen som inte vet varför dom ens gör det klagar, blir man bara irreterad. Du sa något i stil med ''ja, du har skött dig bra den senaste tiden men jag tror inte på dig än.'' i en annan tråd, men du sköter dig inte mycket bättre själv mot mig kan jag lova. Tror du verkligen att jag tar gtasajten så seriöst att jag sitter och är trevlig mot en klunga datageeks som ständigt trampar mig på tårna? Gtasajten är värd sin vikt i gta, jag har aldrig haft tankar på att möta några människor här, att ständigt flyga på andra för att folk skall tycka om mig (Lajnux), att förändra mig och värka jävligt smart (okka) osv.

Om du anser att jag trollar - snälla, svara inte ens på inlägget. Om du tror att jag trollar just nu - svara inte.

Låt det förbli.

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fel. Det finns inga logiska förklaringar och ingen i min släkt kan dansa så det går absolut inte. Min faster är en superkvinna med exakt precision så då hon lade in tallrikarna i hyllan helt perfekt. Det finns ingen yngre familjemedlem för alla är exakt lika gammla. :D

Låter bara som en dålig ursäkt för att du har fel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...