Jump to content

GUIDE: Hur byter jag skrivbordsikoner?


eXotic
 Share

Recommended Posts

Okej, eftersom jag har sett att en del har problem med att byta ikoner på mappar och program och så vidare, och att dessa ofta inte får några speciellt bra svar, plus att det inte direkt är lätt att googla sig fram till bra svar, så ska jag här och nu slå näven i bordet och skriva ihop ett sjuhelvetes bra svar!

(Obs, jag kan bara garantera att det här fungerar till XP, Vista vet jag ingenting om.)

Översikt! - Navigering är knepigt utan karta.

  • Översikt
  • Introduktion
  • First things first
  • Filändelser
    • Bildfiler
    • Ikonfiler
    • Iconpacks

    • Utförande
      • Ikonfiler
      • Iconpacks

      [*]Program

      [*]IconPackager

      [*]CandyXP

      [*]Icon Phile

      [*]Recycle Bin

      [*]Avrundning

      Introduktion! - Alla guider ska ha en orsak, annars är det ingen guide.

      Ett fint skrivbord är ju någonting som vi alla vill ha, eller hur? Att byta skrivbordsbakgrund vet vi ju alla hur man gör. Att byta teman är inte heller speciellt svårt. (Här finns en guide till att byta teman på XP med hjälp av UXTheme-patchen.)

      Men att byta ikoner, var hittar man guider/svar på hur man ska göra?

      Det visade sig att det är väldigt enkelt att utföra själva ikonbytandet, det svåra är att hitta information om hur man ska göra. Hade själv väldiga problem med det, sökte här på forumet utan att hitta några speciellt bra svar, googlade runt som en galning utan att hitta några guider som svarade på mina frågor. Därför bestämde jag mig för att dela med mig av det jag har lärt mig, genom att prova mig fram och genom att läsa ett svar här, ett svar där och så vidare. Men det blir ju jobbigt i längden att kolla först på en sida, sedan googla fram en ny sida där det står lite annan information, att ha ett ställe där det mesta är samlat är någonting jag gillar, hoppas ni med gör det. :innocent:

      First things first! - Var man hittar ikoner.

      Att hitta ikoner och iconpacks är inte så jättesvårt, om man känner till lite sidor vill säga.

      Leta runt på olika sidor och ta hem allt snyggt du hittar, det spelar ingen roll om det är vanliga bildfiler, ikoner eller iconpacks. Med hjälp av den här guiden kommer du bemästra alla format, hoppas jag.

      Här kommer lite länkar som har lite olika ikonuppsättningar:

      http://alxa.ru/category/icons/ (Tackar till VickeX som tipsade om sidan för att visa wallpapers, jag var mer intresserad av ikonfliken. :naughty: )

      http://customize.org/browse/icons

      http://www.deviantart.com/#catpath=customi.../os&order=9 (Vanliga ikonfiler)

      http://www.deviantart.com/#catpath=customi.../ip&order=9 (Iconpacks)

      (Länka gärna fler sidor om ni känner till några så editerar jag in dem.)

      Okej, så du har hittat ett skitsnyggt iconpack som du jättegärna vill använda. Du packar upp filerna och hittar en mapp med antingen en massa bildfiler/massa ikonfiler/en iconpackfil som har filändelsen .ip.

      Filändelser! - Nu har jag tankat ikoner, hjälp mig mer!

      Bildfiler:

      Om mappen du packat upp innehåller en massa bildfiler, .jpg, .png, .gif och så vidare, så måste man konvertera dessa till .ico-filer. Det enklaste sättet är att öppna paint, Fotoflopp ( :( ) eller något annat bildredigeringsprogram och spara filen som .bmp. Sedan letar man bara upp filen och ändrar filändelsen till .ico.

      Vill man så kan man annars leta upp en konverterare och låta den göra jobbet. Det finns faktiskt en del hemsidor som har konverterare så man slipper sitta och ladda hem program. Men de få jag testat fick man bara ut så .ico-bilder av, och det fungerar ju inte om man har stora ikoner.

      Ikonfiler:

      Får du hem en massa filer som redan är .ico så behöver du inte göra någonting, bilderna är färdiga att användas, läs mer om det lite längre ner.

      Iconpacks:

      Om du fått hem endast en fil, som har filändelsen .ip, så är det dags att börja se sig om efter diverse program som kan hantera dessa filer. Kolla under rubriken 'Program!'.

      Utförande! - Nu kan jag allt om filerna, jag vill veta hur man installerar!

      Ikonfiler:

      Ikonfilerna är ganska enkla att använda, det finns två sätt att ett snabbt och smidigt sätt, ett sätt som tar längre tid och inte alls är speciellt smidigt. Jag kommer ta upp båda metoderna.

      Det långsamma och osmidiga sättet passar bäst om man vill byta ikon på en genväg eller något likande och går ut på att leta upp ikonen du vill byta ut, högerklicka på den och välja 'egenskaper'. Klicka på fliken 'Anpassa' och sedan på 'Byt ikon...'. Nu kommer du få upp en ruta som visar en massa standardikoner, klicka på 'bläddra...' och leta upp den ikonen du vill ha. Klicka sedan på 'Ok' och 'Verkställ'. Du har nu ändrat utseende på ikonen, men den här metoden är osmidig om man vill ha ett "tema". Säg till exempel att alla dina mappar ska vara svarta, byter du då utseende på en mapp så ändras inte alla andra, vilket skulle betyda att du måste byta utseende på alla mappar i din dator, vem har tid med sådant?

      Det andra sättet är att använda sig av diverse program, med hjälp av dessa program kan man byta utseendet på alla mappar på en gång, mer om det under 'Program'.

      Iconpacks:

      Det enda sättet att använda Iconpacks på är att via ett program, läs under 'Program' för mer info.

      Program! - Nu för tiden har vi fina program att använda.

      Här kommer jag skriva om, och länka till, diverse program som underlättar för dig när du ska göra ett massikonbyte.

      IconPackager:

      Vi börjar med ett program som kan hantera iconpacks. (.ip) Fullversionen kostar, men det finns en testversion på 30 dagar att ladda hem. Programmet är väldigt enkelt att använda, man börjar självklart med att starta programmet.

      Klicka sedan på 'Add Icon Package' > 'Install from disk...'.

      Leta sedan upp din .ip-fil.

      Klicka sedan på 'Apply Icon Package' och du är färdig! Lätt va?

      Som sagt ett väldigt simpelt program att använda. Något annat som är väldigt bra med programmet är att man även kan ändra enskilda ikoner med .ico-filer.

      Klicka på fliken 'Icons & Cursors' och leta upp ikonen du vill byta ut genom att klicka sig fram i flikarna, klicka sedan på 'Change this icon...'.

      Då kommer den här rutan upp.

      Leta sedan upp ikonen du vill använda.

      Då hamnar alla ikoner som fanns i mappen i den här rutan, här letar du sedan upp den ikonen du vill välja och klickar sedan på 'Ok'.

      Efter det är det bara att klicka på 'Apply My Changes' och ikonen har ändrats. Väldigt simpelt som sagt.

      CandyXP:

      CandyXP är ett väldigt enkelt program att använda, när du startar det så kommer du få en en massa ikoner. Det du sedan gör är att öppna mappen med dina fina hemladdade ikoner, dra sedan den ikonen du vill använda, in i CandyXP, till den ikonen som du vill byta ut. Sedan klickar du på 'Apply Icons'. Svårare än så är det inte.

      Om du vill återställa ikonen till sin urpsrungsikon så markerar du den bara och trycker sedan på delete-tangenten.

      Om någon nu mot förmodan ändå inte förstod så kommer här en illustrerande bild:

      IconPhile:

      Icon Phile är väldigt likt CandyXP, och även det väldigt lätt att använda. När du laddat hem Icon Phile och dubbelklickat på .exe-filen som finns där i, så kommer ingenting att hända. Det är för att det inte är en startfil, utan en installationsfil. Programmet bör nu ligga under Start > Alla program > Accessories.

      När du har startat programmet så kommer du se en del ikoner, förmodligen komprimerade filer. (.zip .rar och så vidare.)

      Klicka på rullistan och leta dig fram till ikonen som du vill byta ut.

      Du kommer nu få upp en ruta med standardikoner, klicka på knappen 'Bläddra...'

      Leta nu upp ikonen du vill använda och dubbelklicka på den.

      Klicka sedan på 'Ok'.

      Sedan klickar du bara på 'Apply'.

      Efter det så är det klart! För att återställa en ikon så högerklickar du på den och väljer 'Restore Icons'.

      Recycle Bin! - Bara för att någonting jämt ska krångla.

      Om du är en person som väljer att ändra dina ikoner via CandyXP eller Icon Phile så kan det dessvärre ställa till sig när du vill byta ikon på papperskorgen. Den vägrar helt enkelt att ändra sig, ingenting händer. Här ska jag förklara hur man kan ändra papperskorgens ikon ändå, men det är ganska avancerat, och du måste in i registret och pilla. Känner du dig det minsta osäker, till exempel på om du verkligen hamnat rätt, eller vad du ska skriva, avbryt direkt och fråga här i tråden istället.

      Använder du dig av Icon Packager så brukar inte det här problemet uppstå.

      Okej, börja med att öppna upp regedit. Klicka på Start > Kör... > sedan skriver du in regedit och trycker på enter.

      Nu borde du se en ruta som är snarlik den här:

      Nu finns det tusentals mappar att leta egenom för att hitta papperskorgen, men lugn bara, eXotic finns till hands.

      Sökvägen är den här: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\

      CLSID\{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}\DefaultIcon

      Har du hamnat rätt så bör det se ut såhär:

      Dubbelklicka på namnet som du vill ändra och skriv in sökvägen till din ikon. Sedan ska det vara klart.

      Du måste kanske uppdatera skrivbordet för att det ska synas, klicka på någon tom yta på skrivbordet och tryck på F5.

      OBS!

      Se till att spara genvägen till standardikonen ifall du vill ändra tillbaka, för ända sättet (Som jag känner till) att ändra tillbaka är att skriva in standardsökvägen igen. Det fungerar alltså inte att ta CandyXP eller IconPhile och ändra tillbaka.

      Försök också att inte ha några namn med mellanslag i, i din sökväg. Till exempel 'Documents and settings' för då fungerar det inte, ett tips är att skapa en mapp direkt i C: och döpa den till icons och sedan lägga in filer där. Då blir sökvägen 'C:\icons\Apperskorg.ico', den sökvägen fungerar och är dessutom mycket smidigare att skriva in.

      Avrundning! - Ingen guide bör ha ett abrupt avslut!

      Ja, det var väl allt som jag känner till än så länge, och jag hoppas att den här guiden har varit till någon nytta. Jag hoppas även att ni med hjälp av den här guiden ska klara av, och framför allt att känna sug efter, att byta ikoner. Är det någonting som krånglar, eller någonting ni inte förstår så är det bara att fråga i tråden så ska jag försöka hjälpa till. Blir det många frågor så kanske det kommer upp en F.A.Q.

      Lycka till med ikonbytandet nu! >_<

      Nästa vecka: Hur du hindrar FireFox från att sätta eld på filerna i din papperskorg. - Missa inte det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: använd winrar för att konvertera till .ico filer. Öppna winrar och alla filer står i sitt fulla namn. Bara att högerklicka och välja "rename"

Fungerar det då? När jag försökte byta filändelse från jpg/jpeg/png till .ico så fungerade inte den filen. Fungerade bara från .bmp till .ico.

Skulle vart kul om nån kunde göra en liknade guide till XP.

Den är till XP.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra guide! >_<

Finns även ikonpacks som har en medföljare installer, Tango t e x.

Tackar.

Åhå, det där hade jag faktiskt ingen aning om. Är det bara att dubbelklicka på filen då alltså?

Det var en Jpeg bild jag testade på och det funkade finfint. Måste bara vara noga så att det inte kommer in en extra bokstav i filändelsen. :innocent:

Okej, jag ska undersöka det där.

Den krångliga vägen fungerar på vista, nu undrar jag hur man byter icon på papperskorgen på vista? :naughty:

Om registret ser likadant ut på Vista så borde väl den vägen fungera, men nu vet jag ju inte hur det ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...