Jump to content

The Dark Knight


Saleen
 Share

Recommended Posts

Nu har jag också sett den, och vad finns det att göra mer än att hålla med alla andra? Hypen kring Heath beror inte på hans död, det ilade rysningar genom mig varje gång han gjorde det där lilla ljudet med sin tunga.

Två dåliga grejor innehöll mitt biobesök dock; att Katie Holmes var utbytt och att jag satt och fes hela sista halvtimmen. Konstant. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 83
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag skrev så för att jag gillar film. jag hadde förväntat mig att se en bra film och inte en bra batman film och även fast christopher nolan har gjort ett extremt bra jobb med att göra batman mer verklighetstrogen så blir filmen inte en bra film utan en bra batmanfilm.

jag måste lägga på en grej som var dåligt med filmen och det var att christopher nolan använde sig av en imax kamera när han filmade det är därför man aldrig får se nånting ur 1 vinkel en längre tid och av det får vi en film som kunde vara klippt av nån kille som klipper x-zibit musikvideor.

jag har kommit på en till bra grej med filmen. gary oldman. men det borde vara självklart eftersom han inte har gjort 1 dålig roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu äntligen sett filmen. :naughty:

Och mitt inlägg innehåller SPOILERS!

Jag håller gammle Batman från 1989 riktigt högt men den här slog tillochmed den. Den slog alla superhjältefilmer hitils. Även Spider-Man 2-3, X-Men filmerna och Iron-Man som jag annars håller så högt.

En av de klara orsakerna att den blev så bra är att det var ingen brotska i filmen. Den kändes inte pressad som Superhjältefilmer annar brukar där en story utspelar sig under ett par dagar där hjälten träffar skurken kanske ca 2 gånger. Där allt känns pressat och att scenerna går in i varandra. Här utspelade sig storyn under flera veckor och man kände som att Batman hade i slutändan fick en lång relationshistoria till The Joker innan slutstriden. Och tackvare att Scarecrow återsågs så förlängdes även den relationen.

Och Harvey Dent... genialt. Hur de visade upp Dent som en god hedersam karaktär som man faktiskt gillade riktigt mycket. Det gjorde att hans fall kändes så mycket starkare. Att se denna goda hjälte, denna White Knight, bli en total psyckopatisk galen mördare var mycket starkt. Trots man visste vad som skulle hända så tog det hårt och man hoppades att han inte skulle bli den skurken man visste han skulle bli.

Filmen lyckades också ovanligt bra med att överaska. Få gånger blir jag överaskade men den här filmen lyckades överaska mig ordentligt flera gånger. Först med att döda Gordon (där min reaktion var ett gigantiskt WTF!), sedan med Gordons återkomst och sist med Rachel's död. Få hjältefilmetr låter hjälten förlora och hjältinnan dö och här överaskade det verkligen.

Jag gillade också mycket att det var så mycket Batman. I förra filmen t ex så blev han Batmman rätt sent och man fick se mycket mer Bruce Wayne än Batman men det gottgjorde de verkligen här då det var mycket mer Batman.

En annan sak jag gillade var att The Tumbler blev förstörd. Jag hoppas att det var det sista vi såg av den.

The Joker..., som ni vet var jag riktigt kritisk till tolkningen innan och även om han inte riktigt var som jag vill ha The Joker så var Heath Ledger så genialisk i sin tolkning så det skiter jag i. The Joker var helt underbar med sina konstigheter, asmatlörmässiga okontrollerande galenskap som ändå alltid funkar enligt hans galna plan. Och hela grejen med att The Joker inte är motiverad av makt eller pengar var en underbar orginell idé till skurk. En som man inte kan lita på, inte muta eller resonera med, totalt oförutsägbar. Helt FANTASTISKT!

Det hela gör det bara värre att vi troligen inte kommer få en fortsättning på Batman och Tje Joker's duell i 3:e filmen då idén från början var att han skulle ha en stor del även där.

Men samtidigt har jag svårt att tänka mig någon ny bära Heath Ledger's smink och få det ens inärheten lika bra. Kanske senare när de bytt ut Christian Bale och andra skådespelare.

Så, var det någon jag inte var nöjd med? Inte så mycket faktiskt. Bara storybitar. Det jag gillade minst var hela grejen med att Bruce har sitt tillhåll i hamnen och bor på kontoret. Jag gillade aldrig att de brände ned huset i första filmen (faktum med hatar jag det) och jag hade hoppats att allt magiskt skulle vara OK nu.

En annan sak jag inte var så galen i var slutet med att Batman tar på sig all skulld för att få Dent att se ut som en ängel. Dock är det väldigt Batman och förhoppningsvis kommer det lösa sig i nästa film när Two-Face löper amok igen vilket jag tror han kommer rätt mycket.

Men inget av det är något som sänker betyget eller så.

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela gör det bara värre att vi troligen inte kommer få en fortsättning på Batman och Tje Joker's duell i 3:e filmen då idén från början var att han skulle ha en stor del även där.

Men samtidigt har jag svårt att tänka mig någon ny bära Heath Ledger's smink och få det ens inärheten lika bra. Kanske senare när de bytt ut Christian Bale och andra skådespelare.

Hört talas om "Riddler" aka. "Gåtan"? :naughty:

Bankiren som blev skjuten i benet i början (obs! Riddler haltar!), får en gasgranat i fejat från jokern (vi vet ju vad jokerns gas gör med folk (iaf ni som sett animen)) och det sista han hör är någon form av gåta? (tror jag iaf) en möjlighet kanske?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det väl i Forever som Two-Face är skurken? Är Forever den tredje filmen?

Jag förstår inte. :w000t:

Batman Forver är en Batmanfilm från 1995. Där är Two Face skurk, ja. Detta är dock inte nån tredje film, utan det är en tidig film som inte alls har något med dom två senaste batmanfilmerna att göra.

Allt innan Batman Begins har INGENTING att göra med Batman Begins och The Dark Knight, förutom att alla handlar om Batman i princip.

Batman Forever är en ganska oseriös film förövrigt :w000t:, jag menar, vilken av dessa two face ser mest skrämmande ut?

twoface_1033572_1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Batman Forver är en Batmanfilm från 1995. Där är Two Face skurk, ja. Detta är dock inte nån tredje film, utan det är en tidig film som inte alls har något med dom två senaste batmanfilmerna att göra.

Allt innan Batman Begins har INGENTING att göra med Batman Begins och The Dark Knight, förutom att alla handlar om Batman i princip.

Batman Forever är en ganska oseriös film förövrigt :), jag menar, vilken av dessa two face ser mest skrämmande ut?

twoface_1033572_1.jpg

Batman Forever är visst en tredje film, men i den gamla film-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den igår på bio. Det var fett, men jag måste nog se den en gång till för att få in allt. Heath Ledger var bättre än förväntat, trodde det var mest en hype. Bruce Wayne kändes nästan lite blek i skuggan av Jokern. Det bästa var när Jokern talade in i kameran, man kunde verkligen känna hans äckliga andedräkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med L_Voll. Måste även tillägga att jokerns skratt var underbar :D . Heath Ledger var ju helt klart stjärnan i filmen. Både Batman & Two-Face kändes... nja, pallade bara inte med dem. Dem var inte ett dugg intressanta.


  • Batman Begins
  • The Dark Knight
  • The Dark Knight Returns / Batman Returns ? :naughty:

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte filmen var otroligt bra. Innan jag såg den blev jag lite missnöjd när jag såg att den var så lång, då jag faktiskt har lite svårt att hålla mig vaken vid långa filmer. Jag hade dock ingen anledning att oroa mig, satt på helspänn hela filmen igenom. Skitbra handling, grymma scener och klockrena kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Batman fulländades med den animerade vuxen-serien Batman: The Animated Series. Förstår inte varför de pengakära filmbolagen kunde låta det hela vara efter det. Avskyr speciellt den nya "serien". They have ruined it... Tim Burtons två filmer var viktiga byggstenar för TAS och de var underhållande att se på, som en beta-Batman ungefär. Men TAS, oj, oj, oj, den är värd de Emmys den vunnit och den sitter lätt på ton med Oscar-material. I'll stick to it. Köp boxen och glöm bort dessa ruskigt dåliga Begins-filmer...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Batman fulländades med den animerade vuxen-serien Batman: The Animated Series. Förstår inte varför de pengakära filmbolagen kunde låta det hela vara efter det. Avskyr speciellt den nya "serien". They have ruined it... Tim Burtons två filmer var viktiga byggstenar för TAS och de var underhållande att se på, som en beta-Batman ungefär. Men TAS, oj, oj, oj, den är värd de Emmys den vunnit och den sitter lätt på ton med Oscar-material. I'll stick to it. Köp boxen och glöm bort dessa ruskigt dåliga Begins-filmer...

Batman Begins och The Dark Knight är väll dom bästa och mest seriösa Batman-filmer som nånsin gjorts? Jag förstår inte hur du kan ogilla dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han tycks inte ens ha sett filmen <_<

Jag har sett Begins och den gjorde mig inte alls sugen på att vilja se The Dark Knight. Precis, den är seriös. De har försökt göra Batman överseriös och tagit ifrån hela konceptet allt som var så charmigt. Dessutom försöker de klämma in så många historier som möjligt i en och samma film. Dessutom ser The Dark Knights Joker ut som en... dåligt sminkad Heath Ledger som också har blivit för seriös för den riktiga Jokers bästa.

"Why so serius?", exakt, Christopher Nolan, varför?

Kan citera Mark Hamills Joker för att visa vad jag tycker om Begins och det jag hittills sett av The Dark Knight:

"I could have been funny if it wasn't so pathetic... But what the heck, I'll laugh anyway!"

Och by the way, mer seriös? The Dark Knight är ratad P-13 precis som The Animated Series. Dessutom i Begins, Scarecrow är en snubbe med dåliga specialeffekter i ansiktet? :/ Han var läskig som hell i TAS och hade dessutom precis som alla andra "skurkar" ett djup och en bakgrundshistoria så att man kunde kännas med dom samtidigt som de ofta var galna mördarmaskiner. Batman Begins är ju en Hollywood-film där så lite ondska som möjligt får visas och allt ska antingen vara svart eller vitt där Batman är vitt och allt han slår på käften är svart. Buhu säger jag nu...

Redigerad av Gasoline Kiss
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...