Jump to content

Xbox360 vs. PS3


Tryd3r
 Share

Xbox360 vs. PS3  

52 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

PS3 här också. Jag har haft en XBox 360 sedan släppet och skaffade inte en PS3 fören i Höstas men jag tycker klart att PS3 är bäst på de flesta fronter. Dessutom laddar den detaljerna mycket snabbare. Medans jag träffar på grafikbuggar typ i alla XBox 360 spel där de laddar lite sent så har jag ännu inte gjort det på PS3.

Grafikmässigt, absolut PS3. Även om det inte är så jättemycket. Kolla bara jämförelsen med GTAIV på PS3 och XBox 360 där de jämförde sida vid sida och förklarade skillnaderna.

PS3 är överlägset på de flesta punkter (utom Nätet där M$ har längre erfarenheter och har det bättre ordnat men där väger PS3 upp lite med att Online spel är gratis och snart med Home) men som sagt, bara grafiken som menas i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pollen är lite tvetydig också: Jag föredrar garanterat PS3 som konsol, men av bilderna var Xbox 360 ett litet snäpp före. Det paradoxala är att PS3 garanterat KAN göra underverk rent grafiskt eftersom kärnorna är till för såna hanteringar. I extramaterialet till Uncharted får man höra rätt mycket om att texturer ligger i en kärna, ljussättning i en annan, skuggor i en annan etc. Och visst är Uncharted ett grafisk mästerverk.

Problemet är att det är alltför få spelutvecklare som orkar bry sig om detta, och kör halvtafflig grafik enligt gamla vanor för att det helt enkelt går snabbare. Hade man byggt multiplattformsspel till PS3 från scratch och alltså anpassat hela produktionen till alla kärnkluster hade man fått bättre grafik. GTA IV var ju ett sånt exempel: inga portningar gjordes mellan konsolerna, allt var från scratch till båda formaten. Såvitt jag vet så tycker de flesta speltidningar att PS3-grafiken är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pollen är lite tvetydig också: Jag föredrar garanterat PS3 som konsol, men av bilderna var Xbox 360 ett litet snäpp före. Det paradoxala är att PS3 garanterat KAN göra underverk rent grafiskt eftersom kärnorna är till för såna hanteringar. I extramaterialet till Uncharted får man höra rätt mycket om att texturer ligger i en kärna, ljussättning i en annan, skuggor i en annan etc. Och visst är Uncharted ett grafisk mästerverk.

Problemet är att det är alltför få spelutvecklare som orkar bry sig om detta, och kör halvtafflig grafik enligt gamla vanor för att det helt enkelt går snabbare. Hade man byggt multiplattformsspel till PS3 från scratch och alltså anpassat hela produktionen till alla kärnkluster hade man fått bättre grafik. GTA IV var ju ett sånt exempel: inga portningar gjordes mellan konsolerna, allt var från scratch till båda formaten. Såvitt jag vet så tycker de flesta speltidningar att PS3-grafiken är bättre.

Håller med till 100%. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

True. Är det sån liten skillnad i grafik är det mer oväsendet från konsollen och hur pass skön kontrollen är som avgör... och PS3 vinner i båda fallen :)

Verkligen inte, de har både sina plus och minus... bland annat avtryckarna på PS3-kontrollen är extremt obekväma gämfört med 360-kontrollen som tyvärr väger mer.

Guitar Hero på PS3 är förresten fullständigt värdelöst. Hade altid trott att gitarren till PS3:n skulle vara bättre med respons and so on, i och med bluetooth men... det var hemskt. Även efter kalibrering!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen inte, de har både sina plus och minus... bland annat avtryckarna på PS3-kontrollen är extremt obekväma gämfört med 360-kontrollen som tyvärr väger mer.

Guitar Hero på PS3 är förresten fullständigt värdelöst. Hade altid trott att gitarren till PS3:n skulle vara bättre med respons and so on, i och med bluetooth men... det var hemskt. Även efter kalibrering!

Själv spelade jag Condemned hos en polare på hans Xbox 360, men jag kunde inte spela särskilt länge eftersom jag fick kramp (jag överdriver inte) i vänster tumme pga den där spaken som sägs sitta så fantastiskt bekvämt. Knappast, I say, det är nästan så att den analoga stelkrampsplattan till PSP är bekvämare än det sätt man måste hålla en 360 på.

Bild: PS3-grepp med och utan kontroll, 360-grepp med och utan kontroll (i detta fall blev det på en PS3-kontroller).

post-4777-1212013613_thumb.jpg

Hur kan det vara skönare att styra vänster tumme med hela handleden istället för att man styr tummen med... tummen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv spelade jag Condemned hos en polare på hans Xbox 360, men jag kunde inte spela särskilt länge eftersom jag fick kramp (jag överdriver inte) i vänster tumme pga den där spaken som sägs sitta så fantastiskt bekvämt. Knappast, I say, det är nästan så att den analoga stelkrampsplattan till PSP är bekvämare än det sätt man måste hålla en 360 på.

Hur kan det vara skönare att styra vänster tumme med hela handleden istället för att man styr tummen med... tummen?

För oss med fläskfingrar är det skönare för jag kan inte böja fingret sådär utan att känna "obehag". När jag lirat ps2 hos polare har jag ofta användt analoga knapparna ibland för att de sitter bättre. Men då har tummen tagit stryk!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv spelade jag Condemned hos en polare på hans Xbox 360, men jag kunde inte spela särskilt länge eftersom jag fick kramp (jag överdriver inte) i vänster tumme pga den där spaken som sägs sitta så fantastiskt bekvämt. Knappast, I say, det är nästan så att den analoga stelkrampsplattan till PSP är bekvämare än det sätt man måste hålla en 360 på.

Bild: PS3-grepp med och utan kontroll, 360-grepp med och utan kontroll (i detta fall blev det på en PS3-kontroller).

post-4777-1212013613_thumb.jpg

Hur kan det vara skönare att styra vänster tumme med hela handleden istället för att man styr tummen med... tummen?

För oss som har stora händer samt fingrarna rätt placerade så är det mycket skönare med en 360-kontroll. :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv spelade jag Condemned hos en polare på hans Xbox 360, men jag kunde inte spela särskilt länge eftersom jag fick kramp (jag överdriver inte) i vänster tumme pga den där spaken som sägs sitta så fantastiskt bekvämt. Knappast, I say, det är nästan så att den analoga stelkrampsplattan till PSP är bekvämare än det sätt man måste hålla en 360 på.

Bild: PS3-grepp med och utan kontroll, 360-grepp med och utan kontroll (i detta fall blev det på en PS3-kontroller).

post-4777-1212013613_thumb.jpg

Hur kan det vara skönare att styra vänster tumme med hela handleden istället för att man styr tummen med... tummen?

Jag hatar verkligen att den vänstra analogspaken sitter där den sitter.

Ingenting som ger mig kramp eller liknande, men nogfan hade det varit bättre om styrkorset och spaken bytit plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ingen skillnad men de felsta spel görs ju först till X-BOX 360 sen portas dem till PS3 vilket gör att 360 får bättre grafik (Orange Box ett bra exempel) Men gör man båda från scratch så blir PS3 bättre, typ. Men nu har X-BOX 360 bättre grafik eftersom utvecklarna vet hur den funkar. Men om ett år kommer nog PS3 vara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...