Jump to content

Le Parkour


Renard
 Share

Recommended Posts

Om jag vill köpa en Ferrari men min ekonomiska situation hindrar mig, är det parkour?

Du pratar för mycket strunt Cyprez.

Hur kan du försäkra dig på att det är strunt? Vad vet du om pk egentligen? Vad är det?

Jag kan dock just nu försäkra mig på att du inte vet vad Parkour är. :blink:

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan du försäkra dig på att det är strunt? Vad vet du om pk egentligen? Vad är det?

Jag kan dock just nu försäkra mig på att du inte vet vad Parkour är. :blink:

Detta inlägg är också typiskt Cyprez-strunt, undvikande, idiotiskt, konstigt formulerat...

Jag ställer en fråga om parkour och du svarar min fråga med "vad vet du om pk egentligen? Vad är det?"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta inlägg är också typiskt Cyprez-strunt, undvikande, idiotiskt, konstigt formulerat...

Jag ställer en fråga om parkour och du svarar min fråga med "vad vet du om pk egentligen? Vad är det?"

Du fick ju svaret. Var nöjd. Alla traceurs möter på hinder och renodlad Le Parkour - Inte tricking eller street stunts - har sitt eget tankesätt och filosofi. Rent allmänt är en traceurs livs hinder en del av konstenLe Parkour oavsett vad random datornördar säger på ett forum.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du fick ju svaret. Var nöjd. Alla traceurs möter på hinder och renodlad Le Parkour - Inte tricking eller street stunts - har sitt eget tankesätt och filosofi. Rent allmänt är en traceurs livs hinder en del av konstenLe Parkour oavsett vad random datornördar säger på ett forum.

Men dina definitioner på saker och ting är inte allmängiltiga, försök förstå det! Om le parkour i din speciella lilla värld är på det viset du beskriver, så är det fortfarande officiella definitioner och/eller vad folk i allmänhet anser som gäller. DET VILL SÄGA:

parkour [parku:´r] (franska parcours 'bana', 'vägsträcka'), kroppsövningar som bygger på snabb och effektiv förflyttning samt forcering av hinder med endast den egna kroppen som hjälpmedel. Parkour utövas oftast i befintliga stadsmiljöer, där murar, husfasader och andra hinder forceras med bl.a. löpning, hopp, klättring och balansering. Den uttalade målsättningen är att utövaren, kallad traceur (franska 'spårare'), skall förflytta sig från en punkt till en annan så snabbt, effektivt och smidigt som möjligt. Parkour har även karaktären av mental övning i att ta kontroll över en pressad situation men samtidigt vara medveten om sina begränsningar. Olika tekniker för hopp, landningar och rullningar har utvecklats; den enskilde utövarens frihet och kreativitet betonas emellertid starkt.

Regelrätta tävlingar förekommer inte. Flera närliggande discipliner har utvecklats, såsom freestyle parkour och free running med mer inriktning på akrobatik, trick och spektakulära hopp från hög höjd. Parkour utvecklades i början av 1990-talet av fransmannen David Belle (f. 1973) med inspiration från bl.a. militära hinderbanor.

/NE.se

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men dina definitioner på saker och ting är inte allmängiltiga, försök förstå det! Om le parkour i din speciella lilla värld är på det viset du beskriver, så är det fortfarande officiella definitioner och/eller vad folk i allmänhet anser som gäller. DET VILL SÄGA:

parkour [parku:´r] (franska parcours 'bana', 'vägsträcka'), kroppsövningar som bygger på snabb och effektiv förflyttning samt forcering av hinder med endast den egna kroppen som hjälpmedel. Parkour utövas oftast i befintliga stadsmiljöer, där murar, husfasader och andra hinder forceras med bl.a. löpning, hopp, klättring och balansering. Den uttalade målsättningen är att utövaren, kallad traceur (franska 'spårare'), skall förflytta sig från en punkt till en annan så snabbt, effektivt och smidigt som möjligt. Parkour har även karaktären av mental övning i att ta kontroll över en pressad situation men samtidigt vara medveten om sina begränsningar. Olika tekniker för hopp, landningar och rullningar har utvecklats; den enskilde utövarens frihet och kreativitet betonas emellertid starkt.

Regelrätta tävlingar förekommer inte. Flera närliggande discipliner har utvecklats, såsom freestyle parkour och free running med mer inriktning på akrobatik, trick och spektakulära hopp från hög höjd. Parkour utvecklades i början av 1990-talet av fransmannen David Belle (f. 1973) med inspiration från bl.a. militära hinderbanor.

/NE.se

Jag har aldrig påstått att det är min defination. Jag hänger med i pkvärlden och är aktiv. Jag lyssnar på människor som vet vad fan de talar/skriver om, inte vad någon random tonåring sitter och skriver till mig. ''Källa: Nationalencyklopedin.'' Wikipedia är ingen vidare källa och det står extremt lite om Parkour där. Hade i förväntat mig att du skulle citera något. Man kan trösta sig med att den Engelska versionen är litet bättre. Allt på Wikipedia stämmer inte. Det har exempelvis stått där att Parkour är en konstform som utövas i statsmiljöer – Fel, Parkour kan utövas av vem som helst och var som helst. Man anpassar sig efter miljön. Det står heller ingenting om filosofin som är en mycket viktig grej i pk. Det står inget om hur fysiskträning bör gå till, eller hur man kan skada sin kropp om man tränar fel. Det står inte hur man tränar och hur man tänker. Det är bra att läsa - visst det är sant. Men det beror på var man läser det. Hur som helst är det bästa att träna och prata med människor som kan något.

För helvete, gå ut i världen istället för att prata massa dynga. Du pratar om något du knappast vet något om alls. Du har uppenbarligen ingen aning om vad du snackar om. Prata med människor som tränar parkour. Prata med dem och lyssna på dem. Se på dem. Prata med människor som lever efter pk. Parkour har för den delen inte funnits i Sverige så länge alls, så vad fönväntar man sig? Inte mycket. Det du och ditt gäng läser på Wikipedia är inget värt mot att själv uppleva saker och ting. Följ ditt björk och lyssna till andras eller håll dig borta från pkvärlden.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ju hysteriskt roligt. Är det inte ett maniskt utsvävande intresse för te eller cigarrer, så varför inte parkour? Spinkig pojke med våta drömmar är min första tanke. Jag menar, det låter som att du bor i någon jävla parkourstad och är ruskigt rutinerad. "Hänger med i parkourvärlden."

När kommer video då? Takhopp på fem meter förväntar jag mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ju hysteriskt roligt. Är det inte ett maniskt utsvävande intresse för te eller cigarrer, så varför inte parkour? Spinkig pojke med våta drömmar är min första tanke. Jag menar, det låter som att du bor i någon jävla parkourstad och är ruskigt rutinerad. "Hänger med i parkourvärlden."

När kommer video då? Takhopp på fem meter förväntar jag mig.

Ingen innanför Sverige som behärskar det. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...