Jump to content

Recension i Göteborgsposten


ToCo
 Share

Recommended Posts

Hehe! Inga positiva besked.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Räddas av bra dialoger

Det finns stunder i Grand Theft Auto IV, som släpptes idag, som är fantastiskt bra. Dessa stunder uppstår bland annat i dialogerna mellan karaktärerna. Men spelet har även en del problem - det bjuder på ganska lite nyheter i grafik och spelupplägg, enligt GP:s recensent.

Dialogen utspelar sig ombord på den båt som håller på att angöra Liberty City i gryningen. Niko Belic flyr från krigsminnen och ryska utpressare till Amerika där han har en kusin som i brev skryter om sin rikedom och makt.

Kusinen Roman visar sig dock driva en konkursmässig taxifirma och vara ständigt jagad av albanska lånehajar och Niko dras snabbt in i en kriminell virvelvind.

Det finns stunder i GTA IV som är fantastiskt bra. Oftast uppkommer de i dialogerna. När de två kusinerna slagit ner två lånehajar på en nedgången basketplan och i en sliten Ford jagar en tredje, slår Roman näven mot handsfacket och utbrister att han aldrig kommer ta skit från någon mer.

- Aldrig mer Niko, hör du det, nu är det du och jag som tar oss till toppen!

De två gör en resa genom ett Amerika befolkat av skurkar från Östeuropa, latinos och nedgångna fasader där kvällsnöjet är antingen att bowla vid en sjabbig pir eller gå på Cabaré Perestrojka. På radion pratar borgmästarkandidaten om att han är hel-amerikan och väldigt patriotisk. Om han får Liberty Citys invånares röster är dock mycket osäkert, ingen av dem verkar känna en överdriven patriotism.

Skaparna Rockstar tar sin samhällssatir ett steg till i de här små detaljerna, den amerikanska drömmen är detsamma som den stora gangsterdrömmen och det är liten skillnad på skummisarna i gränden och borgmästarkandidaten.

Men spelets stora problem är att det är gammalt. Jämfört med tidigare versioner som Vice City eller San Andreas bjuder IV på ganska lite nyheter i grafik och spelupplägg. Det gäller fortfarande att köra bil som en stolle genom gränder, lura jagande poliser, köra till punkt A för att där slå någon på truten och sedan ta sig till punkt B. Man kan köra över vem som helst, sno bilar och köra sönder gatlampor. Allt det där har man gjort i de tidigare spelen. Det spelar ingen roll att Niko har en dejt med Michelle och pratar trubbig engelska, eller att radion spelar Sisters of Mercys Dominion, någon revolutionerande spelupplevelse blir det aldrig.

GTA IV är som en Status Quo-skiva med ett fräckt omslag. Man beundrar det och dess detaljer men innehållet är detsamma som alltid. Jag hoppas Rockstar vågar begrava den här spelserien nu och göra något helt nytt. För att de har kapacitet att skapa fantastiska djupodlande spel råder det inga som helst tvivel om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, de tar det som är sant och förstorar upp det. Sedan finns det få saker jag avskyr mer än de som bara vill att allt ska vara nytt. jag menar vill man spela ett GTA-spel så ska det vara GTA, inte något helt nytt och annorlunda.

Dessutom kan den här typen inte vara så insatt om han säger att där inte finns några nyheter. :confused:

Pinsamt att en Svensk tidning är det första som sågar spelet när alla andra hyllar det. :D Inte första gången precis. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid roligt med recensioner som inte följer strömmen, men det känns bara krystat. "Låt oss vara först med att såga."

Visserligen finns det några poänger, det är ju knappast nyskapande (från det jag har spelat). Sedan borde ett spel som får 100/100 vara buggfritt, något som GTA IV verkligen inte är. Samt att det finns många småsaker som man stör sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid roligt med recensioner som inte följer strömmen, men det känns bara krystat. "Låt oss vara först med att såga."

Visserligen finns det några poänger, det är ju knappast nyskapande (från det jag har spelat). Sedan borde ett spel som får 100/100 vara buggfritt, något som GTA IV verkligen inte är. Samt att det finns många småsaker som man stör sig på.

Trots alla småmissar och ett fåtal buggar är ju IV åtminstone värt cirkus 95/100.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, "skapa något nytt"?

Jag tycker att GTA håller än, och det kommer det att göra länge till, iallafall för mig.

Visst, det finns inte mycket nya grejer, men det är inget som är ett minus, imo.

Som kicken skrev, hur kan dem skriva "det bjuder på ganska lite nyheter i grafik och spelupplägg"

Syftar mest på grafiken. :o

Aja, whatever. GTA IV är fortfarande ett av de bästa spel jag någonsin har spelat. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...