Jump to content

GTASajtens receptbok


VickeX
 Share

Recommended Posts

Nu är den här, GTASajtens receptbok. Posta recept ni har i familjen, eller andra recept ni bara gillar. Recepten kan vara på mat, kakor, bullar eller drinkar. Dela med er av era familjerecept, märk att dem kanske inte endast används i er familj.

Någon som vill baka "snickers" hemma? Jag vill, och jag kan! Mums.

Blanda:

  • 1 burk jordnötssmör
  • 1dl cocos
  • 1dl strösocker
  • 2dl sirap


    Häll nu över smeten i en dunk (?) om inte kastrullen är stor, för du ska blanda i:

    • 1tsk vaniljsocker
    • 1l Kellogs Special-K (Mao osockrade cornflakes)

    Blanda ordentligt och krossa cornflakesen så det inte blir allt för stora bitar.

    Tryck ut smeten på en långpanna/tryck små kluttar av smeten i formar och häll på smält choklad. Låt svalna, sedan fryses dem in.

    Detta blir ca 40 kakor.

    Shit or shmaaart? Lock if shit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*baguetter a la´Bagare Tobbe

-60kg bagerimjöl

-34 liter vatten

-680g fett

-680g ymer

-680g loke

-880g salt

-1800g jäst

Blanda allt i en stor balja . 4min blandning och 2x 5min bearbetning.

Skär upp eller dela degen i 400g bitar och rulla ut till avlånga bitar. Lägg i bagg-plåt och låt jäsa i ca 8 timmar i en kyl.

Grädda sedan i en varmluftsugn på 250 grader (neråtgående temp) i ca 25 minuter.

ENJOY

Redigerad av -Tobbe-
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*baguetter a la´Bagare Tobbe

-60kg bagerimjöl

-34 liter vatten

-680g fett

-680g ymer

-680g loke

-880g salt

-1800g jäst

Blanda allt i en stor balja . 4min blandning och 2x 5min bearbetning.

Skär upp eller dela degen i 400g bitar och rulla ut till avlånga bitar. Lägg i bagg-plåt och låt jäsa i ca 8 timmar i en kyl.

Grädda sedan i en varmluftsugn på 250 grader (neråtgående temp) i ca 25 minuter.

ENJOY

he..he..he :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umbertos Enkla Ugnsbakade Ziti

1 pkt ziti (fast jag brukar köra med vanlig pennepasta)

1 burk pastasås

En bit Mozarella (strimlad)

En bit Parmesan (riven)

En bit Ricotta (shaken, not stirred)

Ladda ner Köp Andrea Bocellis Con te partirò samt La donna è mobile med Pavarotti och spela låtarna på repeat (detta är naturligtvis helt nödvändigt för att komma i rätt stämning och för att uppnå ett acceptabelt resultat.)

Värm ugnen till 175C. Koka pastan. Låt vattnet rinna av pastan men spara ca en halv kopp av "pastavattnet".

Blanda pastasås, ricotta och pastavattnet (jag SA ju att du skulle spara det! Nu måste vi börja om... :D ) i en skål.

Tillsätt pastan och halva Mozarellan, rör om. Sleva ner blandningen i en ugnsform med höga kanter, kasta på resten av mozarellan samt parmesanosten. Täck formen med folie och släng (läs:SLÄNG!!) in i ugnen 30 minuter.

Medan du väntar:

1. Läs "Toaletter i Japan"-artikeln på wikipedia.

2. Läs s. 86-94 i boken (du kan hoppa över avsnittet "Hentai och du" om du vill)

3. Läs s. 25-30 i kompendiet

4. Fundera och svara på följande frågor:

a) Japanernas toaletter kallas "squat"-toaletter. Från vilka andra sammanhang känner du igen termen?

b ) En squat-toalett kan vara svårhanterlig för en person med skröpliga ben. Hur pinsamt på skalan 1-80 är det att ramla när man sitter och squattar? Motivera ditt svar med citat ur kompendiet.

c) Många japanska kvinnor känner sig besvärade av tanken att andra skall höra när de urinerar. Känner du någon i din klass som delar de japanska kvinnornas åsikter? Skriv en liten psykologisk analys om varför du tror hon/han tycker så. Läs upp din analys för honom/henne och försök lösa hans/hennes problem tillsammans.

d) Toalettpapper står oftast men inte alltid till buds i Japan. Vilka alternativa torkningsmetoder kan man använda när man har utfört sina behov i en tunnelbanestationstoalett i Yokohama? (Extrapoäng för MacGyver-hänvisningar.)

30 minuter!! Zitin! FFS! Glöm inte zitin!

Öppna ugnen (aah, hot,hot) , tag ut zitin och avlägsna folien. Grädda i ytterligare 10 minuter tills zitin är genomgräddad.

KLART!

Yum-yum! grin_896077_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dina engelskalektioner väntar på dig.

Och dina svensklektioner, TIHI.

Rättningar åsido.

En ballong

Någon slags läsk med kolsyra.

Öppna flaskan och sätt snabbt över ballongen, sedan skakar man flaskan lite försiktigt sådär. Nu fylls ballongen med härligheter. Vid lämplig nivå så tar man av ballongen, håller för ena näsborren och drar in. Kittlar dödsskönt i roten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och dina svensklektioner, TIHI.

Rättningar åsido.

En ballong

Någon slags läsk med kolsyra.

Öppna flaskan och sätt snabbt över ballongen, sedan skakar man flaskan lite försiktigt sådär. Nu fylls ballongen med härligheter. Vid lämplig nivå så tar man av ballongen, håller för ena näsborren och drar in. Kittlar dödsskönt i roten.

Haha, nu blev det lite pinsamt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är vad ni behöver.

- 1-2 stycken kycklingfiléer (Kronfågel)

- Svartpeppar

- Sweet chili-sås (ICA)

- Matolja (valfritt märke, annars föreslår jag Bengt Frithiofssons olivolja 'Nötig & Pepprig', en alldeles utmärkt kökskompanjon)

1. Börja skära kycklingen i små tärningar, värm under tiden upp stekpannan. Tillsätt oljan när tiden är inne och hiva sedan i tärningarna.

2. Peppra kycklingen och se till att du rör om ofta. När den fått färg, korka upp chilisåsen och häll direkt i stekpannan tillsammans med kycklingen.

3. När kyckling-/chiliröran fått en nästintill svart färg är du färdig; servera gärna med pasta och sallad med en klick vitlökssås.

En utsökt maträtt, mycket nöje!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...