Jump to content

Den Globala uppvärmningen


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Såg nånstans i en tidning att landet som släppte ut mest och det som släppte ut minst skilde på över 200x! :mf_doof:

Vad är det konstiga i det då det praktiskt taget finns länder (Ryssland) som är drygt 38800000 (38 miljoner) gånger större än andra (Vatikanstaten)?

Och speciellt då vi pratar om både I-länder och U-länder, patetiska skräcksiffror.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 48
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vad är det konstiga i det då det praktiskt taget finns länder (Ryssland) som är drygt 38800000 (38 miljoner) gånger större än andra (Vatikanstaten)?

Och speciellt då vi pratar om både I-länder och U-länder, patetiska skräcksiffror.

Glömde skriva, utsläpp per person handlade det om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Divided we stand, together we fall.

Bästa orden att beskriva mänskligheten, vi bryr oss inte om vad vi har, vi vill bara ha bättre. Dels så tror jag inte att växthuseffekten och liknande är så farligt som alla tror, eftersom att jorden har haft sina klimatförändringar tidigare, och jag har svårt att tro att våran planet som har funnits i miljoners år har blivit så förstörd av en ras på 20 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Divided we stand, together we fall.

Bästa orden att beskriva mänskligheten, vi bryr oss inte om vad vi har, vi vill bara ha bättre. Dels så tror jag inte att växthuseffekten och liknande är så farligt som alla tror, eftersom att jorden har haft sina klimatförändringar tidigare, och jag har svårt att tro att våran planet som har funnits i miljoners år har blivit så förstörd av en ras på 20 år.

Mycket mycket fler år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa orden att beskriva mänskligheten, vi bryr oss inte om vad vi har, vi vill bara ha bättre. Dels så tror jag inte att växthuseffekten och liknande är så farligt som alla tror, eftersom att jorden har haft sina klimatförändringar tidigare, och jag har svårt att tro att våran planet som har funnits i miljoners år har blivit så förstörd av en ras på 20 år.

Har du tagit en titt på våra nuvarande koldioxidutsläpp samt ökade temperaturen under 1900-talet? Dom följer inte mönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tagit en titt på våra nuvarande koldioxidutsläpp samt ökade temperaturen under 1900-talet? Dom följer inte mönstret.

Bifogar en historisk sådan för folket:

epica_964976_0.jpg

Dessa historiska data kan jämföras med nuvarande nivåer av metan och koldioxid (som tillsammans står för 30% av den totala växthuseffekten), som har stigit väldigt mycket sedan industrialiseringens början. För koldioxid är halten 380ppmv, och för metan ca 1750 ppbv.

Detta visar också att dessa tre på något vis samvarierar. Dock utan bevisad kausalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör mig extra arg i klimatfrågan är Svenskar (i synnerhet) som är så oroade i klimatfrågan och säger att "Vi måste göra något nu! :mf_doof: " för att dagen efter ta flyget ner till thailand över en helg när dom lika gärna kunde rest inom europa eftersom medelsvensson ofta lyckas spendera sin tid på stranden istället för att uppleva landet.

Visst för att det är andra saker som är dom stora bovarna men skulle alla göra något litet för att förändra sin vardag för miljön så skulle vi ju faktsikt se en förändring, till skillnad från om alla bara står och gapar på varandra om att det är någon annans fel.

En stor del av utsläppen görs ju faktsikt av företag som du sedan köper produkter av, det bör inte heller glömmas. Sluta skylla på alla andra och gör något själv istället, om du nu är så oroad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör mig extra arg i klimatfrågan är Svenskar (i synnerhet) som är så oroade i klimatfrågan och säger att "Vi måste göra något nu! :mf_doof: " för att dagen efter ta flyget ner till thailand över en helg när dom lika gärna kunde rest inom europa eftersom medelsvensson ofta lyckas spendera sin tid på stranden istället för att uppleva landet.

Visst för att det är andra saker som är dom stora bovarna men skulle alla göra något litet för att förändra sin vardag för miljön så skulle vi ju faktsikt se en förändring, till skillnad från om alla bara står och gapar på varandra om att det är någon annans fel.

En stor del av utsläppen görs ju faktsikt av företag som du sedan köper produkter av, det bör inte heller glömmas. Sluta skylla på alla andra och gör något själv istället, om du nu är så oroad.

Jag håller med dig, mestadels. Men man ska också ta med i beräkningen att eftersom det här problemet är i massiv skala så är det svårt för enskilda individer att verkligen veta vad de ska göra, hur de ska organisera sig, och så vidare. Problemet är mycket, mycket större än oss, och eftersom alla har olika åsikter, attityd och handlingskraftighet så blir det svårt, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...