Jump to content

Betyg


n00dles
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Förstår inte hur klarar av att få MVG i så många ämnen. Då måste man ju jobba mycket....

Vi är alla "begåvade på olika sätt" så att säga.. Många behöver inte plugga mycket alls för att få MVG, medan vissa kämpar ihjäl sig för att få G. Det har var väl knappast några breaking news för dig, men det är väl typ det enda vettiga svaret som finns att ge till din fråga. ^_^

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är alla "begåvade på olika sätt" så att säga.. Många behöver inte plugga mycket alls för att få MVG, medan vissa kämpar ihjäl sig för att få G. Det har var väl några breaking news för dig, men det är väl typ det enda vettiga svaret som finns att ge till din fråga. ^_^

Jag måste säga att jag hade ganska dåliga betyg på högstadiet, ser mycket bättre ut såhär långt på gymnasiet. Kan dock säga att många betyg, främst nu på gymnasiet är mycket högre än de borde vara om man ser till hur mycket tid jag lägger ner för studier. Jag har helt enkelt ganska lätt för nästan alla ämnen i skolan, något jag tackar gud för. Har kompisar som har det märkbart svårare för sig, skulle inte byta med de för allt i världen.

Angående de ojämna betygen på högstadiet kan jag inte annat än hålla med, högstadielärare är inte alls bra på att sätta betyg, jag hade en hel del mindre passande betyg (åt båda hållen) på högstadiet. Tyvärr hade de där snälla duktiga gulliga eleverna en tendens att knipa åt sig de lite finare betygen då. Tycker det är mycket mindre sånt på gymnasiet, skönt.

"Jag tycker att betygen måste vara så absolut jämna och rättvisa som det bara går i universum" (läs med brytning)

- Väl valda ord från min mattelärare :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kassa betyg i jämnförelse med de flesta andra ( i genomsnitt då, säkert ). Men med tanke på mina betyg i åttan (IG i allt förutom några enstaka G och ett VG) så är det väl rätt bra att ha fixat G i allting utom franska nu.

Teknik hade vi bara i sjuan, det betyget håller sig ända till slutet av nian, och där hade jag MVG. Sammanlagt har jag då 170p. Räcker förmodligen för att komma in på Entreprenörs på JB då, där jag ska gå.

Jag mår nästan illa när jag ser folk som har MVG i alla ämnen. Fyfan vad ni måste jobba. Det kan inte vara bra. Får ni så bra betyg, kommer väl folk som anställer er kräva detsamma. Och då måste ni alltid jobba på som fan. Vist, det måste alla göra nu och då iaf. Men MVG i alla ämnen kan helt enkelt inte ens vara nödvändigt. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mår nästan illa när jag ser folk som har MVG i alla ämnen. Fyfan vad ni måste jobba. Det kan inte vara bra. Får ni så bra betyg, kommer väl folk som anställer er kräva detsamma. Och då måste ni alltid jobba på som fan. Vist, det måste alla göra nu och då iaf. Men MVG i alla ämnen kan helt enkelt inte ens vara nödvändigt. ^_^

Hahahahaha! :) Bra resonemang där. Bra betyg = Jobba hårdare än andra människor med samma arbete.

Jag hade MVG i 13 ämnen på högstadiet. Och nu har jag fått MVG på alla uppgifter hittills på gymnasiet, men får ju inte betyg förrän i vår. Jag jobbar inte så jättehårt, pluggar väl någon timme om dagen i genomsnitt. På högstadiet jobbade jag ingenting alls hemma, bara lite innan prov.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kassa betyg i jämnförelse med de flesta andra ( i genomsnitt då, säkert ). Men med tanke på mina betyg i åttan (IG i allt förutom några enstaka G och ett VG) så är det väl rätt bra att ha fixat G i allting utom franska nu.

Teknik hade vi bara i sjuan, det betyget håller sig ända till slutet av nian, och där hade jag MVG. Sammanlagt har jag då 170p. Räcker förmodligen för att komma in på Entreprenörs på JB då, där jag ska gå.

Jag mår nästan illa när jag ser folk som har MVG i alla ämnen. Fyfan vad ni måste jobba. Det kan inte vara bra. Får ni så bra betyg, kommer väl folk som anställer er kräva detsamma. Och då måste ni alltid jobba på som fan. Vist, det måste alla göra nu och då iaf. Men MVG i alla ämnen kan helt enkelt inte ens vara nödvändigt. ^_^

Skojar du eller? Inte i högstadiet, men i gymnasiet jao.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mår nästan illa när jag ser folk som har MVG i alla ämnen. Fyfan vad ni måste jobba. Det kan inte vara bra. Får ni så bra betyg, kommer väl folk som anställer er kräva detsamma. Och då måste ni alltid jobba på som fan. Vist, det måste alla göra nu och då iaf. Men MVG i alla ämnen kan helt enkelt inte ens vara nödvändigt. ^_^

Om man får MVG i en kurs kan man nog en hel del. Även om en hel del av det man lärt sig har en tendens att sippra ut från hjärnan när ett prov är avklarat. Bara sådär, för att lämna plats för nytt helt enkelt. Men nog ska man väl kunna utföra ett arbete som endast grundas på vad man borde kunna efter högt betyg i en viss kurs.

På högstadiet är jag förövrigt jävligt glad för att jag inte jobbade hårdare, då trodde man ju att de betygen betydde något. Känns skönt att man gick in sådär lagom för allt.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra betyg = Jobba hårdare än andra människor med samma arbete.

Jag tänkte nog mer att dem förväntar sig bra arbete. Och om du klarar det utan större ansträngningar så är det väl ok. Men om du behöver jobba som fan för det, så sliter du bara på psyke och allt skit, och sen om du inte orkar mer - blir din chef besviken, och ger dig inte lönen som är så bra, för att du inte gör ditt arbete så bra som det behövs, just pga att du inte orkar, du går in i väggen. Så blir det sparken, och du har ingen användning av din kunskap om du behöver jobba som fan för att visa/använda den.

Jag skulle iaf inte kunna fixa MVG i alla ämnen, även om jag hade haft G i allt från 7an, 8an. Ja vist, jag kanske är för lat. Men det är inte bara att "göra det man ska" för att få ett MVG. Godkänt är godkänt. Godkänt är vad det är. Gör du det du ska så har du ett G, jätteenkelt. Sedan borde inte VG vara allt för svårt att få, gör det du ska, men lägg ner lite mer tid, och tänk igenom sakerna du gör. Och MVG är det samma, bara att du säkerligen behöver lite intresse, eller att du är jävligt målmedveten, och vet att du verkligen vill ha MVG. Vet inte vilket ord som passar in där.

Så kommer vi ju till det där om att jag fortfarande inte tror det är värt det att ha MVG i alla ämnen. Oh well. Det är säkert bara pga att jag är så jäkla lat. (?) Och jag passar på Entreprenörslinjen? Kanske inte ändå. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte nog mer att dem förväntar sig bra arbete. Och om du klarar det utan större ansträngningar så är det väl ok. Men om du behöver jobba som fan för det, så sliter du bara på psyke och allt skit, och sen om du inte orkar mer - blir din chef besviken, och ger dig inte lönen som är så bra, för att du inte gör ditt arbete så bra som det behövs, just pga att du inte orkar, du går in i väggen. Så blir det sparken, och du har ingen användning av din kunskap om du behöver jobba som fan för att visa/använda den.

Vad fan hade du tänkt göra när du får ett jobb då? Gå på halvfart bara för att du inte vill att chefen ska se hur bra du är och på så sätt ge dig jobb som du måste jobba hårdare för att klara av?

Jag kan förstå att de äldre inte sätter mycket till hopp för vår generation om vi låter sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag hade ganska dåliga betyg på högstadiet, ser mycket bättre ut såhär långt på gymnasiet. Kan dock säga att många betyg, främst nu på gymnasiet är mycket högre än de borde vara om man ser till hur mycket tid jag lägger ner för studier. Jag har helt enkelt ganska lätt för nästan alla ämnen i skolan, något jag tackar gud för. Har kompisar som har det märkbart svårare för sig, skulle inte byta med de för allt i världen.

Angående de ojämna betygen på högstadiet kan jag inte annat än hålla med, högstadielärare är inte alls bra på att sätta betyg, jag hade en hel del mindre passande betyg (åt båda hållen) på högstadiet. Tyvärr hade de där snälla duktiga gulliga eleverna en tendens att knipa åt sig de lite finare betygen då. Tycker det är mycket mindre sånt på gymnasiet, skönt.

"Jag tycker att betygen måste vara så absolut jämna och rättvisa som det bara går i universum" (läs med brytning)

- Väl valda ord från min mattelärare :wub:

Byt ut "högstadiet" mot "gymnasiet", och det första stycket stämmer in på mig exakt. :)

Det andra stycket instämmer jag på.

Jag mår nästan illa när jag ser folk som har MVG i alla ämnen. Fyfan vad ni måste jobba. Det kan inte vara bra. Får ni så bra betyg, kommer väl folk som anställer er kräva detsamma. Och då måste ni alltid jobba på som fan. Vist, det måste alla göra nu och då iaf. Men MVG i alla ämnen kan helt enkelt inte ens vara nödvändigt. ^_^

Som sagt, vissa som har många MVG pluggar smått ihjäl sig, men många får det utan större anträngning. Faktum är att de flesta MVG-fall jag känner hamnar under den andra kategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Men det jag menar är att man inte ska plugga ihjäl sig. För det tror jag inte att det är värt. Men om man har lätt för sig och får MVG utan allt för stora ansträngningar så ska man självklart satsa på det.

Och nej, Simpa. Du kanske inte läste, men jag skrev faktiskt att man måste kämpa nån gång oavsätt sina betyg. Och det kanske är lättare för någon med högre betyg, men man kämpar iaf.

Får jag en uppgift jag måste göra, då fan gör jag den. Tycker jag, eller någon annan att den är dålig, då slänger jag skiten. Såvida inte någon annan tycker den är dålig, medans jag själv tycker den är utomordentlig. Men det beror ju lite på vem som tycker den är dålig också.

Nej. Man kommer ingen stans här i världen utan att kämpa. Men om du vill ha MVG i allt, men måste smått kämpa ihjäl dig för det. Då tror jag inte det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Faktumet är att det ofta handlar om vilken skola man går på när det gäller betyg, så man behöver inte stirra sig blind på dom, särskilt inte högstadiebetyg.

Skulle jag gått på samma skola som jag gick på i 7an så skulle jag nog ha MVG i det mesta men samtidigt inte lärt mig hälften så mycket som jag gjort här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...