Jump to content

Fobier - har du någon eller några?


Jacker
 Share

Recommended Posts

Vad är forumiterna rädda för? Jack Thompson? :lol:

- - -

Jag skulle vilja säga att jag har en sorts hydrofobi, d.v.s. rädsla för vatten. Jag tål inte djupt vatten och vatten där man inte kan se botten. Det värsta jag kan tänka mig är att falla i vattnet vid nån stor damm, vattenfall eller liknande. Eller ramla av en båt ute på öppet vatten/hav. Usch... no_870458_0.gif Jag kan bada i djupa simmbassänger, men aldrig i nåt djupt hav eller en djup sjö. Men jag kan ändå bada vid sanstränder, så länge det inte blir för djupt.

Jag tror jag fick denna fobi en gång när jag var liten; min storasyster drog mig under ytan i det lokala badhuset när jag inte var många år gammal. Minns att jag fick panik. Så det hela är kanske egentligen är en rädsla för att drunkna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 158
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vad är forumiterna rädda för? Jack Thompson? :lol:

- - -

Jag skulle vilja säga att jag har en sorts hydrofobi, d.v.s. rädsla för vatten. Jag tål inte djupt vatten och vatten där man inte kan se botten. Det värsta jag kan tänka mig är att falla i vattnet vid nån stor damm, vattenfall eller liknande. Eller ramla av en båt ute på öppet vatten/hav. Usch... no_870458_0.gif Jag kan bada i djupa simmbassänger, men aldrig i nåt djupt hav eller en djup sjö. Men jag kan ändå bada vid sanstränder, så länge det inte blir för djupt.

Jag tror jag fick denna fobi en gång när jag var liten; min storasyster drog mig under ytan i det lokala badhuset när jag inte var många år gammal. Minns att jag fick panik. Så det hela är kanske egentligen är en rädsla för att drunkna?

Har också det, exakt likadant :lol: Är även smått paranoid och spindelfobi har jag med :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Insekter! Insekter! Insekter! Usch! Spelar ingen roll vilken insekt det är, alla är lika förbannat äckliga. Värt att nämna (som är säkert grunden för denna tråd också, inte sant? :lol: ), att Jacker försökte få mig att titta på filmer där det pluppar ur larver från ögat eller ryggen. :lol:

En annan fobi jag har är höga höjder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är forumiterna rädda för? Jack Thompson? :whistling:

- - -

Jag skulle vilja säga att jag har en sorts hydrofobi, d.v.s. rädsla för vatten. Jag tål inte djupt vatten och vatten där man inte kan se botten. Det värsta jag kan tänka mig är att falla i vattnet vid nån stor damm, vattenfall eller liknande. Eller ramla av en båt ute på öppet vatten/hav. Usch... no_870458_0.gif Jag kan bada i djupa simmbassänger, men aldrig i nåt djupt hav eller en djup sjö. Men jag kan ändå bada vid sanstränder, så länge det inte blir för djupt.

Jag tror jag fick denna fobi en gång när jag var liten; min storasyster drog mig under ytan i det lokala badhuset när jag inte var många år gammal. Minns att jag fick panik. Så det hela är kanske egentligen är en rädsla för att drunkna?

Alla har det instinktivt. Därför folk inte kan hålla andan lika länge under vatten som dom kan på land. Går såklart att tränas bort, men det finns där.

T: Det skulle väl vara torgskräck isf. Grymt nervig när det gäller mycket folk. Kan vara coollugn fram tills sista sekunden, men när man väl ska öppna munnen blir allt fel, jag står och skakar, fumlar. Försöker, som den person jag är alltid att skämta bort det så att folk inte ska se att man är vettskrämd, men tror ingen har gått på den lätta än i mitt liv iaf.

Har också en jävligt sär höjdskräck. Kan utan vidare springa runt på tak 10-20 meter upp i luften, kan också klättra på stegar, träd, you name it. Har dock jävligt svårt för hopptorn på badhus. Har hoppat från tian en gång, och det tog mig iaf en halvtimme att våga. Åtskilliga personer han hoppa både två och tre gånger innan jag hoppade.

Sist men inte minst har jag svårt att knyta nya kontakter, såvida personen i sig tar första steget och är väldigt framåt. Själv är jag lite av en kameleont. Om jag går på en fest där jag känner en person kommer jag följa den person under kvällens gång (såvida jag inte blir stupfull.. Då kan allt hända). Om någon dock kommer fram och pratar kan jag lätt ta följe på denne person och således suga upp hans eller hennes självinsikt och "bli" den personen stellanifierad.

Bra exempel på detta var nu under DH. Fnatte som jag aldrig träffat innan kommer till mig, frågar om jag ska med på "raid". Självklart ställer jag upp, suger åt mig hans energi, och vi båda blir pratglada och snackar om allt möjligt, jag kan gå fram till folk jag inte känner och fråga saker osv. Så fort han stack dock försvann det direkt, och när en tjej sa att hon tyckte min tröja var ball så blev det bara ett "ööh.. tack.. :> " istället för att jag kunde stannat och snackat med pinglan (Ska framgå att hon var en jävla tiopoängare ffs).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoho, en precis likadan tråd gjorde jag för ungefär ett år sedan :whistling: .

Jag har grym fobi för alla sorters insekter, speciellt tusenfotingar och spindlar (!). Jag får en grymt äcklig känsla genom hela kroppen när jag ser en spindel röra på alla sina ben snabbt, likadant med tusenfotingar. Det har hänt att jag av någon anledning har lyft på en sten, och under den har det legat ett par fem centimeter långa tusenfotingar som blivit jätterädda och satt alla ben i rullning, då blir jag lika rädd och lägger benen på ryggen. Jag kan bete mig som en riktig fjolla när sånt händer, det är helt sjukt!

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla har det instinktivt. Därför folk inte kan hålla andan lika länge under vatten som dom kan på land. Går såklart att tränas bort, men det finns där.

T: Det skulle väl vara torgskräck isf. Grymt nervig när det gäller mycket folk. Kan vara coollugn fram tills sista sekunden, men när man väl ska öppna munnen blir allt fel, jag står och skakar, fumlar. Försöker, som den person jag är alltid att skämta bort det så att folk inte ska se att man är vettskrämd, men tror ingen har gått på den lätta än i mitt liv iaf.

Har också en jävligt sär höjdskräck. Kan utan vidare springa runt på tak 10-20 meter upp i luften, kan också klättra på stegar, träd, you name it. Har dock jävligt svårt för hopptorn på badhus. Har hoppat från tian en gång, och det tog mig iaf en halvtimme att våga. Åtskilliga personer han hoppa både två och tre gånger innan jag hoppade.

Sist men inte minst har jag svårt att knyta nya kontakter, såvida personen i sig tar första steget och är väldigt framåt. Själv är jag lite av en kameleont. Om jag går på en fest där jag känner en person kommer jag följa den person under kvällens gång (såvida jag inte blir stupfull.. Då kan allt hända). Om någon dock kommer fram och pratar kan jag lätt ta följe på denne person och således suga upp hans eller hennes självinsikt och "bli" den personen stellanifierad.

Bra exempel på detta var nu under DH. Fnatte som jag aldrig träffat innan kommer till mig, frågar om jag ska med på "raid". Självklart ställer jag upp, suger åt mig hans energi, och vi båda blir pratglada och snackar om allt möjligt, jag kan gå fram till folk jag inte känner och fråga saker osv. Så fort han stack dock försvann det direkt, och när en tjej sa att hon tyckte min tröja var ball så blev det bara ett "ööh.. tack..:whistling: " istället för att jag kunde stannat och snackat med pinglan (Ska framgå att hon var en jävla tiopoängare ffs).

Stellhell, shit, sådär känner jag också. Fast jag har förmågan att vara socialt utåtriktad också, om jag anstränger mig...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stellhell, shit, sådär känner jag också. Fast jag har förmågan att vara socialt utåtriktad också, om jag anstränger mig...

Självklart. Om jag är så illa tvungen kan jag vara den som t.o.m. inleder ett samtal om det är något som står på spel.

T.ex. mitt fd.fd.ex (lol).. Hon hade sett mig en gång tidigare, bor 20-30mil ifrån varandra, aldrig pratat. Iaf, tog mig i kragen för att få in en fot i leken, då jag antog att en blyg jävel inte skulle falla henne i smaken. Och det gick ju som det gick \o/.

tyvärr slutade det olyckligt pga. distansen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Insekter! Insekter! Insekter! Usch! Spelar ingen roll vilken insekt det är, alla är lika förbannat äckliga. Värt att nämna (som är säkert grunden för denna tråd också, inte sant? :whistling: ), att Jacker försökte få mig att titta på filmer där det pluppar ur larver från ögat eller ryggen. :>

En annan fobi jag har är höga höjder.

Länk, dirr!

Nåväl, jag har väl höjdskräck. Jag börjar skaka bara jag står fem meter upp på en stege. Men som jag skrev i en annan tråd så pressar jag mig själv ändå. Hoppar från tian, hoppar omkring på tak, går fram till kanten av höga berg och så vidare.

Även jag hatar insekter så det heter duga, jag får redig handsvett och börjar darra om händerna när jag har med insekter att göra. Så som i sommar när jag var på tveskjärtejakt. Dock kan jag kontrollera mig så till den milda grad att jag kan utföra det jag ska, så som att svepa in den jäveln i ett papper och spela ner den i toan eller något liknande.

Något liknande så som att ha något tight om kroppen så jag inte kan röra mig är äckligt.

Sedan gillar jag inte vissa ljud, oftast mäktiga ljud. Tänk dig flygplansmotor eller ljudet som båtar ger ifrån sig, inte tutljuden.

Jag minns när jag var liten och cyklade förbi ica, där har de en fläkt till kylavdelningen som mynnar ut genom väggen mot gatan. Den fläkten surrar ganska högt och varje gång jag skulle cykla förbi den så tog jag antingen sats och cyklade skitfort förbi eller så cyklade jag på andra sidan gatan. Jag vet inte riktigt vad det är med mig och dess ljud men jag blir så jävla nervös av att vara nära de ljuden.

Likadant när man går förbi ett flygplan som låter, jag går och kollar oroligt mot motorn hela tiden som jag går förbi den. Är nästan aldrig på däck på båtar heller, hatar ljuden som finns där, nu minns jag inte riktigt men jag tror det är motorljud och fläktljud som man hör uppe på däck. Jag står inte ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...