Jump to content

Trumm-tråden


Nik.
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
Snabb som in i helvete var du! :)

:D

Syftar du på den jäkligt snabba trumvirveln+idiotsnabba pukslag vid 0:03, baskaggen som ligger på varje slag mellan 0:06-0:18, första trumsolot vid 0:23+ eller puksolot vid 0:35+ eller sista avslagsvirveln vid 0:59? :shifty: Eller bara att den enligt http://www.seventhstring.com/metronome/metronome.html går i 166 BPM? B)

Jaa, för tusan! Jag skryter! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag vara ärlig gillar jag verkligen inte denna snabbhet- och teknikfetishism som både spelare och lyssnare har. Tekniken är ett verktyg till för att uttrycka sig, och musik som bara spelas för att styla saknar konstnärlig poäng och blir därmed ytlig och tråkig att lyssna på. Nu menar jag inte att Henki eller nån annan här skulle vara dålig, men om man tror att ett trumkomp i 9999 BPM eller gitarrarpeggio med femtioelvatusen noter inom en takt är höjden av musikerskap har man nog missat poängen lite halvt. Att vara bra på att runka är nog inte samma sak som att vara bra på kärleksliv, om ni förstår vad jag menar...

Personligen tycker jag att de flesta bästa trummisarna finns inom jazzen, eller kan spela jazz. För inom den genren handlar det först och främst om att kunna spela med, i en del av ett sammanhang, och därmed krävs det att man lyssnar och förstår vad som pågår både musikaliskt och konstnärligt. Och det är där tekniken kommer in som verktyg för att spela vad som är korrekt i en bredare ram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag vara ärlig gillar jag verkligen inte denna snabbhet- och teknikfetishism som både spelare och lyssnare har. Tekniken är ett verktyg till för att uttrycka sig, och musik som bara spelas för att styla saknar konstnärlig poäng och blir därmed ytlig och tråkig att lyssna på. Nu menar jag inte att Henki eller nån annan här skulle vara dålig, men om man tror att ett trumkomp i 9999 BPM eller gitarrarpeggio med femtioelvatusen noter inom en takt är höjden av musikerskap har man nog missat poängen lite halvt. Att vara bra på att runka är nog inte samma sak som att vara bra på kärleksliv, om ni förstår vad jag menar...

Personligen tycker jag att de flesta bästa trummisarna finns inom jazzen, eller kan spela jazz. För inom den genren handlar det först och främst om att kunna spela med, i en del av ett sammanhang, och därmed krävs det att man lyssnar och förstår vad som pågår både musikaliskt och konstnärligt. Och det är där tekniken kommer in som verktyg för att spela vad som är korrekt i en bredare ram.

Givetvis är snabb långtifrån samma sak som bra, jag skulle säkert kunna leta upp en massa metaltrummisar som är djävulskt snabba utan att för den delen ha varken rätt fingertoppstouch eller möjlighet att spela andra typer av musik. På första plats över bra trummisar skulle jag nog sätta en trummis som kan spela jättemånga typer av musik, på rätt sätt och med hög klass. På andraplats kommer en trummis som nischat sig men som gör det med väldigt mycket finess. På tredje plats är det en snabb, tekniskt skicklig trummis som nischat sig men som inte nödvändigtvis har bra fingertoppskänsla. Sen kommer väl en snabb trummis, antar jag. På sista plats sätter jag den trummis som kan flera typer av musik, men som inte är speciellt bra på någon av dem - av den anledningen att han inom varje musiktyp helt enkelt inte duger till att spela i den klass som resten av bandet/orkestern spelar.

Yngwie Malmsteen är inte nån bra musiker för att han spelar skitsnabbt och har många olika toner - de är bara skalor alltihopa uppdraget till 3x hastigheten. Yngwie Malmsteen är en bra musiker just eftersom han skriver basstämma, lead guitar, sologitarr, trumkomp, sångtext och -melodi alldeles ensam.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:(

Syftar du på den jäkligt snabba trumvirveln+idiotsnabba pukslag vid 0:03, baskaggen som ligger på varje slag mellan 0:06-0:18, första trumsolot vid 0:23+ eller puksolot vid 0:35+ eller sista avslagsvirveln vid 0:59? :( Eller bara att den enligt http://www.seventhstring.com/metronome/metronome.html går i 166 BPM? :lol:

Jaa, för tusan! Jag skryter! :lol:

Haha, reflekterade mest över klippet i helhet men ....visst :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIICK!!!!!!!!!!!!!

:( :( :(:lol: :lol:

Om man ändå kunde dubbelslag.

Alltså. Jag har tittat på klippet 3 gånger nu. Jag förstår fortfarande inte hur han slår så djävulskt fort medans det ser så sakta ut. Det är ologiskt för mig. HUR FUNKAR DET?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså. Jag har tittat på klippet 3 gånger nu. Jag förstår fortfarande inte hur han slår så djävulskt fort medans det ser så sakta ut. Det är ologiskt för mig. HUR FUNKAR DET?

Titta på hans handleder.

När man spelar trummor och slagverk ska man (helst) kunna spela med handlederna så pass mycket att man kan rulla på en trumma (vanligtvis virveln) utan att resten av armarna rör på sig. Man studsar trumstockarna på skinnet, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...