Jump to content

Muhammedbilderna i Nerikes Allehanda


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 201
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vad vill du säga med det? Att du tycker att det är helt rätt att trakassera och disrespektera människors tro?

Allvarligt talat, det är muslimerna själva som är skyldiga till att dessa bilder uppmärksammats så stort. När en karikatyr av Jesus dyker upp i Sverige handlar det eventuellt om någon insändare i Metro. Muslimerna måste lära sig att en karikatyr inte behöver vara ett förlöjligande eller ett kränkande.

Minns när politikerkarikatyrer var populära i dagspressen, ingen sprang då runt och skrek att svenska folket inte hade respekt för sina politiker.

Osagt att människor som prisar något så absurt som en gud kan jämställas med vilken reaktion det sekulära samhället i Sverige skulle få vid en karikatyr dock, men politikerexemplet är kanske bättre.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allvarligt talat, det är muslimerna själva som är skyldiga till att dessa bilder uppmärksammats så stort. När en karikatyr av Jesus dyker upp i Sverige handlar det eventuellt om någon insändare i Metro. Muslimerna måste lära sig att en karikatyr inte behöver vara ett förlöjligande eller ett kränkande.

Men Sverige är inget kristet land - Jesus är inte 'helig', på samma sätt som Muhammed är för islamister. Man borde lärt sig av vad som hände när Jyllands-posten publicerade den förra bilden, man borde insett hur känsligt det var, och inte återupprepat misstaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och inte är det ett islamistmuhammed land heller.

Nej, men det har jag inte heller påstått. Om du menar att de invandrare i Sverige som är islamister/muslimer borde bita sig i läppen och hålla tyst/acceptera hela den här Karikatrer-av-Muhammed-historien, och 'ta seden dit man kommer', så håller jag delvis med. De (när jag säger 'de' menar jag givetvis inte alla muslimer, utan de berörda) måste inse att vi trots allt har yttrande- och tryckfrihet i Sverige, och att de gör fel, enligt min moral, när de kritiserar Sverige som land, våra grundlagar, och bränner dockor av statsministern, men det betyder inte att de inte har rätt till det.

Jag är inte helt säker på vad jag vill säga med detta inlägg, men med yttrande- och tryckfrihet kommer även ett visst ansvar, att tänka efter vilka konsekvenser ens handlingar kan ha. Jag läste i Expressen att JK preliminärt bedömt att teckningarna inte utgjorde hets mot folkgrupp, men bara för att fallet kom undan lagens långa arm betyder det inte att det är okej att göra det Nerikes Allehanda och Jyllands-posten gjort (det är fortfarande åsikter från min moral som talar, tydligen är det okej enligt lagen, skumt nog), då ingen tjänar på hela denna historia; publiceringen av bilderna var oförsiktig, dumdristig, den skapar internationell osämja, äventyrar säkerheten för utsatta svenskar, och i värsta fall skapar ännu större klyftor mellan kulturer och religioner.

edit: formatering, och putsning av formuleringar

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är din definition av "normal"? Intolerant, vidskeplig, och ointelligent? Hmm. Du har en poäng där.

Du tycker alltså inte att någon muslim kan vara en normalt fungerande människa? Eller, du tycker ingen religiös kan vara det, va?

Edit: konstigt uppbyggd mening.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nynazister som är helt normala. Nynazisten hyllar/tillber Hitler, Muslimen hyllar/tillber Muhammed. Vem är mest normal?

Jämför du muslimer med nynazister? Usch, vad... enkelt - Visst, de de har gemensamt är att de hyllar någon, och själva akten att hylla någon är normal, men det som definierar dessa två grupper är vad de hyllar. Nynazister hyllar Hitler, och ser ner på andra 'raser', medan muslimer tror på en gud, och följer en fredlig lära.

Jag vet inte, men jag får vibbarna att det verkar vara en relativt utbredd tro att muslimer förespråkar våld, och heligt krig. Sure, det finns vissa idiotiska fundamentalister som anser sig göra terrordåd i Allahs och Islams namn, men låt inte dessa arslen tala för en religion på 1,3 miljarder människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...