Jump to content

Tips till alla som ber om hjälp


R2D2
 Share

Recommended Posts

Jag ser att många som postar här och ber om hjälp tar en skärmdump på felmeddelanden dom får. Visst blir det fint med lite bilder överallt men det tar tid. Eftersom tid är pengar så får saker gärna gå så fort som möjligt.

Så här är en lättare lösning:

Om man trycker start->kör och skriver in något som inte finns så får man ett felmeddelande. Hm, det var ju skumt. Precis det programmet fanns ju igår.

I vanliga fall skulle man:

1. Ta en skärmdump.

2. Öppna paint.

3. Klistra in.

4. Om man inte tryckte alt-print screen när man tog dumpen måste man klippa ut själva meddelandet.

5. Spara.

6. Ladda upp på valfri uppladdningssida, till exempel Beffo Upload eller Imageshack.

7. Lägga till bilden i inlägget.

Då ser det ut ungefär såhär:

o2mfawqb1j85.png

Ibland blir bilden förminskad och då måste man trycka på bilden för att kunna läsa felmeddelandet. Lite irriterande.

Men istället för allt det så kan man trycka ctrl-c när felmeddelandet dyker upp. Ni vet, samma knapppar som man trycker för att kopiera på andra ställen i Windows (eller program i Windows för den delen).

Sen klistrar man in i sitt inlägg och då ser det ut såhär:

---------------------------

något

---------------------------

Windows cannot find 'något'. Make sure you typed the name correctly, and then try again. To search for a file, click the Start button, and then click Search.

---------------------------

OK

---------------------------

Känner någon igen det? Jämför med bilden ovanför. Aha, det är precis samma ruta.

Visst, det är inte alls lika snyggt men det går snabbare. Det är precis samma text, man förstår vad som står precis lika bra men det går så mycket fortare. Så sluta ta skärmdumpar i onödan och använd kopieringsknapparna istället!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

något

Visst ett fint tips, verkligen.

Men att du gjorde hela den här, "guiden", för att folk ska tjäna tid känns lite. Det är väl upp till var och en om de vill ha bilder eller hjälp dundersnabbt?

Sedan tror jag inte att de extra sekunderna man "slösar" på att printa och att vänta på att en person ska öppna den lilla bilden spelar så stor roll med tanke på tidsskillnaderna man får vänta när ingen som kan hjälpa är online.

MEn jag säger det igen, fint tips.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men att du gjorde hela den här, "guiden", för att folk ska tjäna tid känns lite. Det är väl upp till var och en om de vill ha bilder eller hjälp dundersnabbt?

Sedan tror jag inte att de extra sekunderna man "slösar" på att printa och att vänta på att en person ska öppna den lilla bilden spelar så stor roll med tanke på tidsskillnaderna man får vänta när ingen som kan hjälpa är online.

Självklart är det upp till var och en. Just därför är det bra att känna till att man inte behöver ta skärmdump om man inte vill (varför skulle man vilja?).

I vilket fall så missade du poängen lite. Meningen var inte att man skulle få hjälp snabbare utan att det skulle gå snabbare att göra själva inlägget så att man kan fortsätta med sitt sen. Gå och lägga sig tidigare, fortsätta spela CS, plugga vidare till provet eller springa ut i solen. Be om hjälp är ju inget som man vill göra och därför kan det vara bra om det går lite fortare.

Om de behöver hjälp med nåt spel da? då måste man ju ta screen inne i spelet om det är nåt fel där.

Om det visas en sådan ruta som i mitt screenshot så funkar det här. Om det inte visas en sådan ruta får man fortsätta ta skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

---------------------------

något

---------------------------

Det går inte att hitta filen något. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen. Du kan söka efter en fil genom att klicka på knappen Start och välja Sök.

---------------------------

OK

---------------------------

>_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är det upp till var och en. Just därför är det bra att känna till att man inte behöver ta skärmdump om man inte vill (varför skulle man vilja?).

I vilket fall så missade du poängen lite. Meningen var inte att man skulle få hjälp snabbare utan att det skulle gå snabbare att göra själva inlägget så att man kan fortsätta med sitt sen. Gå och lägga sig tidigare, fortsätta spela CS, plugga vidare till provet eller springa ut i solen. Be om hjälp är ju inget som man vill göra och därför kan det vara bra om det går lite fortare.

Jo, jag missade poängen lite, jag trodde det också var menat som så att ni som hjälper ska kunna hjälpa snabbare istället för att öppna en bild.

Det var väl mest det jag reagerade på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...