Jump to content

Vilken digital systemkamera ska jag köpa?


KalleR
 Share

Vilken digital systemkamera ska jag köpa?  

33 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Röstade Nikon D80. Jag äger en, och är väldigt nöjd. Det som talade för Nikon var i stort sett känslan, då man behöver små händer för att känna sig bekväm med en EOS400d i sina händer (enligt mig). Sedan kände jag mer för objektivet Nikon slängde med. Dessutom låter den bättre när man tar bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röstade Nikon D80. Jag äger en, och är väldigt nöjd. Det som talade för Nikon var i stort sett känslan, då man behöver små händer för att känna sig bekväm med en EOS400d i sina händer (enligt mig). Sedan kände jag mer för objektivet Nikon slängde med. Dessutom låter den bättre när man tar bilder.

Mjo. Har testat att hålla i 400d utan batterigreppet, och det var ingen höjdare.

Det ända som egentligen talar för 400d är antidammikamerangrejen. Vilket kanske är onödigt om man ändå är försiktig med kameran?

Sen släcker den displayen automatiskt när man sätter kameran mot ansiktet. Gör D80n med det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röstade på annan typ.

Äger själv en Canon powershot is s3. Finns mycket bra funktioner på den som bl a vridbar display. Är ju inte så mycket med bländartid och slutartid, utan det mesta sköts med automatik. Man kan tex ta sportbilder (flera bilder efter varandra), Nightshot, Panorama, Natur, Poträtt m.m. Finns även Makro funktion samt att den går att filma med. Dessutom har den en inbyggd bildstabilisator, vilket gör att man oftast får väldigt klara bilder. En annan bra grej är att det är 12* optisk zoom.

Funkar perfekt för både amatör och proffs

Prisklass, runt 5000 kr

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röstade på annan typ.

Äger själv en Canon powershot is s3. Finns mycket bra funktioner på den som bl a vridbar display. Är ju inte så mycket med bländartid och slutartid, utan det mesta sköts med automatik. Man kan tex ta sportbilder (flera bilder efter varandra), Nightshot, Panorama, Natur, Poträtt m.m. Finns även Makro funktion samt att den går att filma med. Dessutom har den en inbyggd bildstabilisator, vilket gör att man oftast får väldigt klara bilder. En annan bra grej är att det är 12* optisk zoom.

Funkar perfekt för både amatör och proffs

Prisklass, runt 5000 kr

Inte riktigt vad jag är ute efter med tanke på att jag frågar efter en digital systemkamera :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo. Har testat att hålla i 400d utan batterigreppet, och det var ingen höjdare.

Det ända som egentligen talar för 400d är antidammikamerangrejen. Vilket kanske är onödigt om man ändå är försiktig med kameran?

Sen släcker den displayen automatiskt när man sätter kameran mot ansiktet. Gör D80n med det?

Har hört åsikter om att dammreduktionen inte gör mycket i verkligheten, i alla fall inte när det gäller Canon och Sony. Olympus ska tydligen vara bäst på den fronten. Sen har jag hört att en blåsbälg (20 kr) är mer effektiv än dammreduktionen i vissa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo. Har testat att hålla i 400d utan batterigreppet, och det var ingen höjdare.

Det ända som egentligen talar för 400d är antidammikamerangrejen. Vilket kanske är onödigt om man ändå är försiktig med kameran?

Sen släcker den displayen automatiskt när man sätter kameran mot ansiktet. Gör D80n med det?

Den stora displayen är aldrig på i bildtagningsläge - Det finns en display placerad på toppen av kameran, där all relevant information står. Antidammsystemet kan absolut vara en bra grej, då jag fått två-tre dammkorn, vilka oftast måste klonas bort. Tills jag gick till Kameradoktorn, det vill säga, där de var så snälla och blåste lite, så att dammet försvann.

...men det hindrar inte Nikon D80 från att vara en sjukt bra kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag röstade på en EOS400 eftersom jag äger deras tidigare modell 350D.

Vet inte hur stor skillnad det är i de båda, förutom att 400 har mer fokuseringspunkter och "skakläge" när man sätter på kameran för att skaka av damm och liknande på speglarna.

Kan säga att om du ska byta objektiv rätt ofta är det bra, för jag fick damm rätt fort på en spegel, och fan, det kan vara rätt besvärligt.

Vet även att objektiven till Nikon-kameror är mycket dyrare än till Canon-kameror för att fokusmotorn sitter i objektiven på Nikon-kameror och i kamerahuset i Canon (eller om det var tvärt om)

OCH så kan alla EOS objektiv som gjorts användas till de nya kamerorna.

Har just nu lånat ett 80-200mm objektiv från en gammal Canon analogsystemkamera och det funkar jättebra. Tappar inte mycket fokusering osv.

Redigerad av Karatemorfar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Canon EOS 350D & Nikon D40 är inte så dumma heller.

Jag skulle ha köpt en 350D eller 400D. Anlednigen att jag tvivlar på 400D är pga att den har fler pixlar (vilket iofs är bra), men!, Den har inte uppgraderats optik/processormässigt sett från 350D vilket ger brusighet i bilderna.

Jag har inte testat den sjävl och kan inte säga hur illa det är, men Canon är inte dumma så det är nog ingen fara!

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag votar 400D. Helst en 350D. 400an har bara fler megapixlar men den ger brusigare bilder om man inte ska kopiera upp dom i stora format. 350 är billigare, bekväm och då kan du lägga pengarna som blir över på ett nytt objektiv istället. Objektivet som följer med är bara hejkomochhjälpmig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag votar 400D. Helst en 350D. 400an har bara fler megapixlar men den ger brusigare bilder om man inte ska kopiera upp dom i stora format. 350 är billigare, bekväm och då kan du lägga pengarna som blir över på ett nytt objektiv istället. Objektivet som följer med är bara hejkomochhjälpmig!

Vad är det som gör att du föredrar Canon framför Nikon?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som gör att du föredrar Canon framför Nikon?

Om jag ska vara ärlig så har jag bara hållit i en nikon system 1 gång. Men jag gillar Canon för inställningsmöjligheterna, och jag äger en 350D, som jag är grymt nöjd med! :> Kanske inte så övertygande, men jag tycker så..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag votar 400D. Helst en 350D. 400an har bara fler megapixlar men den ger brusigare bilder om man inte ska kopiera upp dom i stora format. 350 är billigare, bekväm och då kan du lägga pengarna som blir över på ett nytt objektiv istället. Objektivet som följer med är bara hejkomochhjälpmig!

Jag sa det precis innan dig :'( :>

Men eftersom du har en 350D...

Är det något negativt med den? (bra att veta innan jag köper också)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet även att objektiven till Nikon-kameror är mycket dyrare än till Canon-kameror för att fokusmotorn sitter i objektiven på Nikon-kameror och i kamerahuset i Canon (eller om det var tvärt om)

Det finns bara en Nikonmodell som behöver objektiv med inbyggd autofokusmotor och det är D40. Antalet Nikkorobjektiv med inbyggd motor i konsumentprisklassen är inte många. "Pirattillverkarnas" objektiv är precis lika billiga till Nikon som till Canon och ingen av de har inbyggd motor som fungerar tillsammans med Nikon D40, med undantag för Sigmaobjektiv med HSM-motor. Det är nog så att för de flesta är Sigma, Tamron, Tokina och så vidare mycket mer intressanta (på grund av kvaliteten man får för priset) än Nikon och Canon på optikfronten.

Kort och gott (jag svamlar mycket), jag kan inte se någon prismässig nackdel att köpa en Nikonkamera på grund av optikmarknaden. "Pirattillverkarna" är intressantast för de flesta och de är precis lika billiga till Nikon som till Canon.

Canon EOS 350D & Nikon 40D är inte så dumma heller.

D40, inte 40D.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sa det precis innan dig :'( :huh:

Men eftersom du har en 350D...

Är det något negativt med den? (bra att veta innan jag köper också)

Objektivet som följer med, sålänge du inte köper nåt paket, suger PUNG! Köp huset men lägg resten av pengarna på ett nytt objektiv. Annars så funkar den fint om man inte ska typ arbeta som fotograf men ändå vill ta fina bilder! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Objektivet som följer med, sålänge du inte köper nåt paket, suger PUNG! Köp huset men lägg resten av pengarna på ett nytt objektiv. Annars så funkar den fint om man inte ska typ arbeta som fotograf men ändå vill ta fina bilder! :)

Okej, det är vad jag hört från tidigare källor :D

Då blir det nog en sån. Jag var i butik och provade en 400D igår, den var inte alls så dum.

OFFTOPIC:

Angående att arbeta som fotograf.. Nää det ska inte, men jag har en polare med en Nikon D40.

Han brukar gå ut till nattklubbar och säga att han jobbar jobbar för .SE (vilket han inte gör)

Men tänk vad tjejer gör för att få bli fotade! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...