Jump to content

Filmrecensioner


Rasty
 Share

Recommended Posts

Titel: The Warriors

Utkomstår: 1979

Genre: Överlevnads action

Regisör: Walter Hill

Skådespelare: Dorsey Wright, Micheal Beck, James Remar, Thomas G Waits mm

Handling:

Cyrus, ledaren för det största gänget i New York City kallar alla NYC's gäng till ett stort möte i the Bronx. Hans vill att alla gäng ska slå sig samman till ett enda stor gäng som skulle kunna styra hela New York. Dock så finns det en person vid namn Luther som är väldigt psykad och skjuter Cyrus mitt i alla applåder. Gänget the Warriors som består utav Cleon, Swan, Ajax, Coochise, Cowboy, Rembrant, Fox, Snow och Vermin, blir felaktigt anklagade för mordet och måste nu ta sig från the Bronx i norr, till Coney Island i söder. Allt som står mellan dem och Coney, är 30.000 poliser och 60.000 gängmedlemar som kommer göra allt för att arrestera, eller döda varenda Warrior. På sin resa så får medlemarna i the Warriors lära sig vikten av lojalitet, hantera rädslan för döden och att springa fort som fasen. För här blir det springa av.

Filmen är i särklass en av de bästa som gjorts enligt mig. Den har allt, action, slagsmål, lite kärlek, spänning mm mm. Den får av mig 10/10. Se den idag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 50
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Titel= 300

Genre=Action / Drama / War

Regissör=Zack Snyder (f.ö samma som har gjort Sin City)

Skådespelare= huvudkaraktär = Gerard Butler

m.m

Handling Krig är på gång och kung Leonidas drar såklart ut i kriget mot den onda kesjaren Xerxes där Lenoidas och hans 300 män kämpar för sitt liv.

Vad jag tycker Filmen var otroligt bra, men lite för mycket skrik, "SPARTAAAAAAAAAAA" "THIS IS SPARTAAAAAAAAA" "SPARTAAAAAAAAANS", det blev ett minus på filmen, annars var filmen väldigt välgjord, snygg och bra

Betyg 8/10 möljiga rostiga spikar

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag tycker Filmen var oerhört bra, men det var alldeles för mycket skrik bla bla bla i filmen.

Filmen har ingenting med nån historia att göra det är därför filmen blir lite "egen" om man så kan säga, och det var lite svårt att komma in i själva storyn i filmen.

Vad menar du? Slaget vid Thermopyle har visst ägt rum och filmen är till stor del historiskt korrekt.

NE.se:

Thermopyle

[-mo:´-] (grek. Thermopy´lai), bergspass mellan Fokis och Thessalien i Grekland. Under antiken, då havet nådde närmare T. än i dag, blev passet upprepade gånger utsatt för fientliga anfall. Det mest berömda försvaret av det ägde rum då en persisk här under Xerxes I 480 f.Kr. invaderade Grekland norrifrån. T. hölls i två dygn av ca 7 000 hopliter från bl.a. Fokis och Boiotien under den spartanske kungen Leonidas. Sedan en förrädare visat perserna en väg över bergen tvangs grekerna den tredje dagen att utrymma ställningarna. De 300 närvarande spartiaterna kämpade tillsammans med ca 700 soldater från Thespiai och kung Leonidas till sista man för att täcka reträtten. Senare diktning hyllade de fallna som vid T. gett sina liv för Grekland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du? Slaget vid Thermopyle har visst ägt rum och filmen är till stor del historiskt korrekt.

NE.se:

Thermopyle

[-mo:´-] (grek. Thermopy´lai), bergspass mellan Fokis och Thessalien i Grekland. Under antiken, då havet nådde närmare T. än i dag, blev passet upprepade gånger utsatt för fientliga anfall. Det mest berömda försvaret av det ägde rum då en persisk här under Xerxes I 480 f.Kr. invaderade Grekland norrifrån. T. hölls i två dygn av ca 7 000 hopliter från bl.a. Fokis och Boiotien under den spartanske kungen Leonidas. Sedan en förrädare visat perserna en väg över bergen tvangs grekerna den tredje dagen att utrymma ställningarna. De 300 närvarande spartiaterna kämpade tillsammans med ca 700 soldater från Thespiai och kung Leonidas till sista man för att täcka reträtten. Senare diktning hyllade de fallna som vid T. gett sina liv för Grekland.

FUCK det missade jag visst ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du? Slaget vid Thermopyle har visst ägt rum och filmen är till stor del historiskt korrekt.

NE.se:

Thermopyle

[-mo:´-] (grek. Thermopy´lai), bergspass mellan Fokis och Thessalien i Grekland. Under antiken, då havet nådde närmare T. än i dag, blev passet upprepade gånger utsatt för fientliga anfall. Det mest berömda försvaret av det ägde rum då en persisk här under Xerxes I 480 f.Kr. invaderade Grekland norrifrån. T. hölls i två dygn av ca 7 000 hopliter från bl.a. Fokis och Boiotien under den spartanske kungen Leonidas. Sedan en förrädare visat perserna en väg över bergen tvangs grekerna den tredje dagen att utrymma ställningarna. De 300 närvarande spartiaterna kämpade tillsammans med ca 700 soldater från Thespiai och kung Leonidas till sista man för att täcka reträtten. Senare diktning hyllade de fallna som vid T. gett sina liv för Grekland.

Wow! veklighetstrogen trodde jag inte att den var! ;)

Nästan allt stämde ju :D

Det får en bara att älska filmen ännu mer :unsure::D

Ännu bättre 10/10 från mig B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Titel: Scarface

Utkomstår: 1983

Genre: Action

Regissör: Brian de Palma

Skådespelare: Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer, F. Murray Abraham mm

Handling:

Antonio "Tony" Montana (Pacino) är en ung Kuban med ett småkriminellt förflutet och är en av de tusentals kubaner som år 1980 skickades av Fidel Castro från Kuba till Florida. Med sig har han sina vänner Manolo "Manny" Ribera (Bauer), Chi-Chi (Ángel Salazar) och Angel (Pepe Serna). Han skickas direkt till ett uppsamlingsläger vid namn "Freedomtown" och är beredd att göra vad som helst för att komma där ifrån. Manolo berättar en dag för Tony att de kan få ett arbetstillstånd i USA av en man som vill att de ska hämnas hans brors död. Tony och Manolo dödar Emilio Rebenga som torterat arbetsgivarens bror till döds, och de får nu äntligen ett arbete i USA. Men det lagliga livet är inte det som Tony eller Manolo drömt om. Tony lär sig snart att det ända sättet att tjäna de riktigt stora pengarna på för en fattig kuban är att vara mer hänsynslös och ännu tuffare än konkurenterna i den allt mer växande kokain marknaden.

Ännu en av filmhistoriens bästa filmer. Filmen visar på ett fenomenalt och spännande sätt hur en man gör framsteg och tillslut blir den mäktigaste av de mäktigaste. Men hur länge håller det? Filmen har en sens-moral som jag inte kommer avslöja då det skulle förstöra hela filmen. Men efter att ha sett den så frågar man sig själv: Lönar sig brott?

Scarface får av mig: :rolleyes::):P:nuke::nuke: av 5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste filmen jag sett är Initial D

Så vad kan man säga? Detta är en något mer verklighetsnära driftingfilm än Tokyo Drift. En nobody med en av farsan en gång trimmad Toyota Corolla (Trueno Sprinter AE86 som den heter i Japan) från 80-talet dras in i streetracing. Det handlar inte om att slå vad om en månadslön eller om att "vinna" en tjej, utan helt enkellt om äran, och att ha kul. Filmen har en ganska djup story, och kameraarbetet är läckert, samtidigt som man förstår vad som händer på skärmen, till skillnad från F&F-filmerna. Bilarna är inte heller några miljonbilar, utan är helt enkellt bilar du och jag har råd med (tidigare nämnd Corolla, och GAMLA modellens Mazda RX-7), som fått sportfälgar, och några inte alltför avancerade ingrepp under huven.

Filmen känns som sagt mycket mer verklighetsnära, och relationerna mellan karaktärerna känns mer äkta.

Såklart har filmen dåliga delar. Den främsta jag kan komma på är att den europeiska versionen av denna ursprungligen japanska film är dubbad till KINESISKA. Förvisso är varje person dubbad av varsin skådis, men det blir fortfarande inte bra. För det första passar inte ljuden som uttalas med munrörelserna (No shit sherlock, har någon NÅGONSIN lyckats med det i en dubbad film!?!), för det andra förtas en del av atmosfären, och för det tredje måste jag säga det rakt ut: kinesiska låter FÖRDJÄVLIGT jämfört med det vackra, melodiösa japanska språket!

Det andra klagomålet är att det hela faktiskt känns lite FÖR alldagligt. När de ställer upp för att tävla står där kanske, utöver de 2-3 tävlanden kanske 2 racingbilar till.

Tredje klagomålet berör bonusmatrialet på DVD'n: Även denna är dubbad till Kinesiska. Inget märkvärdigt kanske, men vad sägs om att jag lägger till att det inte finns NÅGON form av textning. Just precis, 99,9% av alla svenskar kommer inte förstå ett piss av det som sägs, man kommer bara kunna njuta av de balla scenerna, och reta sig gallfeber på den irriterande dubbningen.

Är du en racingnöt är detta ett MÅSTE i din videohylla. Detta är en riktig höjdarrulle, men om du kan, skaffa dig någon version med Japansk tal, och textning till något annat språk du förstår (kanske jänkarnas version är OK).

Poäng: 4/5

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skojar du?!! Det är ju den bästa scenen! Say hello to my little friend!

Javisst är han cool som stryk men att spraya ner typ 50 pers utan att ens använda siktet på sitt vapnet är för overkligt och för b-rambo-action för att jag ska kunna gilla det.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst är han cool som stryk men att spraya ner typ 50 pers utan att ens använda siktet på sitt vapnet är för overkligt och för b-rambo-action för att jag ska kunna gilla det...

..och att han får ganska många skott på sig utan att dö känns också ganska överdrivet :rolleyes:.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

..och att han får ganska många skott på sig utan att dö känns också ganska överdrivet :mellow:.

Det är inte särskillt overkligt.

Kan ta ett bra tag innan hjärnan inser vilken skada kroppen tagit. I krig kan soldater springa ca 50 meter med bortsprängda ben. De som har fått skott i armarna kan i någon halv minut använda dom utan hinder.

Skotten träffar ju snubben i överkroppen. Man kan få hur många träffar som helst i det området utan att man kollapsar (en lunga och ett fungerande hjärta behövs dock). Speciellt knarkare/alkoholmissbrukare kan ta stryk utan att fatta det.

Lite kuriosa är att den ryska fyllekulturen kommer från andra världskriget, då staten gav i stort sett obegränsade mängder vodka till sina soldater för att de skulle våga strida, och för att de skulle kunna verka med svåra skador.

However, hade det varit verkligheten hade han dött oavsett om han fått det där sista skottet eller inte.

Kan även tilläggas att en person kan likaväl kan få panik och dö av stress om han får ett skott i foten, eller något annat ställe där inga livsviktiga organ finns.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte särskillt overkligt.

Kan ta ett bra tag innan hjärnan inser vilken skada kroppen tagit. I krig kan soldater springa ca 50 meter med bortsprängda ben. De som har fått skott i armarna kan i någon halv minut använda dom utan hinder.

Skotten träffar ju snubben i överkroppen. Man kan få hur många träffar som helst i det området utan att man kollapsar (en lunga och ett fungerande hjärta behövs dock). Speciellt knarkare/alkoholmissbrukare kan ta stryk utan att fatta det.

Lite kuriosa är att den ryska fyllekulturen kommer från andra världskriget, då staten gav i stort sett obegränsade mängder vodka till sina soldater för att de skulle våga strida, och för att de skulle kunna verka med svåra skador.

However, hade det varit verkligheten hade han dött oavsett om han fått det där sista skottet eller inte.

Kan även tilläggas att en person kan likaväl kan få panik och dö av stress om han får ett skott i foten, eller något annat ställe där inga livsviktiga organ finns.

..ska ju tilläggas med att Tony är ganska så stenad när det händer, med. yes_645834_0.gif

Okka, om en film är bra är den bra. Varför ska du ändra vad du tycker om filmen efter att du ser vad gtasajten medlemmar tycker?

:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

JyoQpaVk0fyt.png

* Titel 300

* Genre Action

* Regissör Zack Snyder

* Skådespelare:

- Gerard Butler - (King Leonidas)

- Lena Headey - (Queen Gorgo)

- Rodrigo Santoro - (Xerxes)

- Vincent Regan - (Captain

...mfl.

* Handling: Kort sagt så handlar filmen om hur Leonidas tar med sig 300 män "på en promenad" som personliga livvakter. Han fick nämligen inte ta med sig sin arme ut i strid. Det är naturligtvis just strida han ska göra, mot Xerxes armé på , enligt ryktet, 1 miljon man.

* Egen uppfattning: En av de bästa filmerna jag någonsin. Jag var lite skeptisk, då den här typen av "krigsfilm", dvs. de med långa scener av svärd och spjut-kamper, dock var de väldigt snyggt gjorda vilket gjorde de till en glädje att se. Även om den var ganska förutsägbar stora delar av filmen var det spännande att se vad som skulle bli Leonidas nästa genidrag. Leonidas som förövrigt har en underbar roll i filmen, hans repliker bjuder på en hel del komik när man som minst anar det.

Har du inte sett den redan? -gör det!

* Betyg: 9/10

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Titel -- Crank


  • Genre -- Action


  • Regissör(er) -- Mark Neveldine , Brian Taylor


  • Skådespelare -- Jason Statham , Amy Smart , Jose Pablo Cantillo mfl.


  • Handling -- När torpeden Chev Chelios vaknar upp en morgon kan han nästan inte röra sig alls. Han har i sömnen blivit förgiftad av Ricky och Chev har bara en timme kvar att leva. Endast genom att hålla pulsen uppe kan han förlänga sitt liv. Med adrenalinet pumpande genom kroppen ger han sig ut på gatorna, både för att få hämnd för att leta efter det motgift som kan rädda hans liv.


  • Övrigt -- Filmen är väldigt bra om man gillar tempo och action och om man gör de, då måste man bara se denna rulle.
    Det är tempo från första sekunden tills sista och de är väldigt få stunder då det är lugnt och stilla.
    Detta är inte en sådan film som vinner Oscars eller något liknande och de kan man förstå, men trots de så är den väldigt bra enligt mig.
    Den är väldigt unik på sitt sätt och jag gillade den oerhört mycket.


  • Betyg -- 8,5/10

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I krig kan soldater springa ca 50 meter med bortsprängda ben.

:lol: !

-------------------

Titel: Tenacious D: The Pick of Destiny

Genre: Komedi

Regissör: Liam Lynch

Skådespelare: Jack Black, Kyle Gass

Handling: Jack Black är på sin livs resa och ska försöka hitta någon som vill bilda ett band ihop med någon hittar en man kallad KG Solo 5000, vilket han avgudar. Dom kommer över en svart historia om satans tand. (Nu vart det allt spännande, mer tänker jag inte berätta).

Min åsikt: Jag tycker filmen är fantastisk! Jack Black för ett strålande jobb och även Kyle Gass. Filmen kanske inte är så lätt att förstå för dom som inte har lyssnat på deras musik, men jag rekommenderar den verkligen. Jack Black kan verkligen få mig att skratta och jag hoppas att detta inte är den sista filmen han medverkar i.

Betyg: 5/5

Redigerad av Lajnux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okka, om en film är bra är den bra. Varför ska du ändra vad du tycker om filmen efter att du ser vad gtasajten medlemmar tycker?

: )

------------

Såg tre kortfilmer ikväll.

The monk and the fish av Michael Dudok de Wit

The flat av Jan Svankmajer

Love on the wing av Norman McLaren

Alla tre var jättebra.

Första handlar om en munk och en fisk i harmoni, andra handlar om en lägenhet som är jätteunderlig och en man som är fast i den, väldigt surrealistisk, och den tredje blev bannad 1939 för att vara "för freudiansk", men är inte alls särskilt freudiansk, bara väldigt vacker och kärleksfylld. Sprudlande, kan man säga. Jättefina alla tre.

Älskar Dudok de Wit. Rekomenderar även hans Father and daughter. Tecknade kortfilmer, som är så oerhört rörande och vackra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...