Jump to content

Armed Assault & Operation Flashpoint


Jacker
 Share

Recommended Posts

Det känns som det finns ett dolt intresse för dessa spel på det här forumet. Visserligen finns det redan några trådar, men eftersom spelen har så mycket gemensamt kan man utan problem slå ihop dem i en stor tråd.

For starters; Operation Flashpoint (OFP) och Armed Assault (ArmA) är båda krigsspel skapade av Bohemia Interactive, i många fall är spelen klassade som simulatorer då de är så pass realistiska (kallade stridssimulatorer eller soldatsimulatorer). OFP släpptes 2001 och är fortfarande populärt ett halvt decenium senare, trots att ArmA har släppts. Det beror förmodligen på de stora editing- möjligheterna i spelet. OFP har en inbyggd och lätthanterelig mission editor där vem som helst kan leka, eller skapa stora, avancerade uppdrag (men givetvis finns det en singleplayer- kampanj med). Man ska inte heller glömma de ungefär 30.000 moddar/addons som släppts till spelet, vilket yttligare påverkat spelets livlängd betydligt. Den mer eller mindre (in)officiella uppföljaren, Armed Assault, (Codemasters, utgivarna av föregångaren, äger namnet "Operation Flashpoint") släpptes nu i slutet på februari. Det är på många sätt likt OFP, med mission editorn och öppenheten för modding - men givetvis ändå ett nytt spel.

Förresten, är det några som är sugna på att dra ihop några och köra lite MP nån gång? CO-OP verkra ju riktigt ägish. Ska också tipsa om sidan Anrop.net, som startades för några månader sen. Det är en svensk sida om soldatsimulatorer, och täcker såklart både OFP och ArmA. Dessutom kör dem ArmA varje söndag vid 15.00, något som man skulle kunna joina.

Så - disskutera, fråga och filosifiera...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 66
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

De här spelen måste vara de mest realistiska, och roligaste krigsspelen någonsin.

Ett tag (typ 2004) var jag så besatt av OFP så jag satt och ritade kartor i skolan, som jag sedan gjorde när jag kom hem :angry: , vist det låter lite smått retarded, men fy fan va kul spelet är!

Kan ju rekomendera Swepack, en mod med svenska försvarets fordon, vapen osv.

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De här spelen måste vara de mest realistiska, och roligaste krigsspelen någonsin.

Ett tag (typ 2004) var jag så besatt av OFP så jag satt och ritade kartor i skolan, som jag sedan gjorde när jag kom hem :angry: , vist det låter lite smått retarded, men fy fan va kul spelet är!

Kan ju rekomendera Swepack, en mod med svenska försvarets fordon, vapen osv.

Vet vad du menar... Brukar sitta och tänka ut uppdrag och annat man skulle vilja göra. Inte bara i OFP/ArmA. Dessvärre känner jag inte till missioneditorn tillräckligt bra, så nåt skapande har inte blivit av än. Lär mig dock...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns när jag började med Operation Flashpoint. Ca 3, 4 år sen :angry:

Spelade det väldigt mycket, men jag tröttnade. Men mittiallt började jag känna till moddingen.

Så började jag Koda och göra uppdrag. Men nu har jag slutat med Operation Flashpoint,

och gått över till ArmA.

De är nog de 2 bästa spelen jag nånsin spelat. När det gäller Mission editing så håller jag nog på med avancerad sådan :lol:

Men har deletat alla mina gammla uppdrag nu, tror ja iaf.

Skall installera Europeiska Versionen av ArmA nu, eftersom jag bara har spelat den tjeckiska versionen :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns när jag började med Operation Flashpoint. Ca 3, 4 år sen :angry:

Spelade det väldigt mycket, men jag tröttnade. Men mittiallt började jag känna till moddingen.

Så började jag Koda och göra uppdrag. Men nu har jag slutat med Operation Flashpoint,

och gått över till ArmA.

De är nog de 2 bästa spelen jag nånsin spelat. När det gäller Mission editing så håller jag nog på med avancerad sådan :lol:

Men har deletat alla mina gammla uppdrag nu, tror ja iaf.

Skall installera Europeiska Versionen av ArmA nu, eftersom jag bara har spelat den tjeckiska versionen :D

Koda? Du menar inte scripta då? ;) Lägg gärna upp några av dina missions. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Koda? Du menar inte scripta då? ;) Lägg gärna upp några av dina missions. :angry:

Scripta menade jag :D

Måste se om jag har någon missions kvar, brukade göra dem till Liberation 1941-1945 och FDF 1.4 :lol:

Edit: OFP mapparna är helt tomma =/ men ska väl börja göra lite missions till Armed Assault nu så småning om. Min 'engleska' version var visst på Tjeckiska också, men nu har jag iaf 1.04 :D

Behöver bara någon language patch.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Scripta menade jag :D

Måste se om jag har någon missions kvar, brukade göra dem till Liberation 1941-1945 och FDF 1.4 :angry:

Edit: OFP mapparna är helt tomma =/ men ska väl börja göra lite missions till Armed Assault nu så småning om. Min 'engleska' version var visst på Tjeckiska också, men nu har jag iaf 1.04 :lol:

Behöver bara någon language patch.

Senaste patchen är 1.05 till den europeiska versionen. :D Borde inte du som gillar spelen så mycket "stödköpa" det? Jag köpte spelet, och jag är defenetivt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste patchen är 1.05 till den europeiska versionen. :lol: Borde inte du som gillar spelen så mycket "stödköpa" det? Jag köpte spelet, och jag är defenetivt nöjd.

Jo, men då måste jag köpa en ny DVDRW eftersom den inte kan läsa DVD skivor bara CD :angry:

och har inte lust att kasta 1000 kronor i ett spel.

Väntar tills det blir billigare och fått en ny DVD-brännare :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många har klagat på Armed Assaults grafik, men borde man egentligen det?

Och man ska inte dömma grafiken efter bilderna, man får egentligen den mest vackra grafiska känslan när man spelar det, vad jag har upplevt :lol:

post-9958-1173560206_thumb.jpg

post-9958-1173560238_thumb.jpg

post-9958-1173560265_thumb.jpg

<att kalla grafiken dålig/föråldrad är som att säga att människan går på fyra ben>

Och dessutom är det inte grafiken som räknas i en simulator,

det är realismen.

Edit: de 2 sista bilderna är tyvärr på medium grafik, men första bilden är totalt på högsta (full kantutjämning, 10 km viewdistance osv.)

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många har klagat på Armed Assaults grafik, men borde man egentligen det?

Och man ska inte dömma grafiken efter bilderna, man får egentligen den mest vackra grafiska känslan när man spelar det, vad jag har upplevt :lol:

<att kalla grafiken dålig/föråldrad är som att säga att människan går på fyra ben>

Och dessutom är det inte grafiken som räknas i en simulator,

det är realismen.

Du kan inte spela på högsta inställningarna?

Dom är då bra mycket snyggare än det där... :lol:

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte spela på högsta inställningarna?

Dom är då bra mycket snyggare än det där... :lol:

Ja, jag kör det på högsta inställningar..

Som jag säger, det är inte snyggt på kort. Men ingame är det mycket snyggare :lol:

GF7800GT, 256mb

2X512mb RAM

AMD64 4000+, 2.41GHz

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Många har klagat på Armed Assaults grafik, men borde man egentligen det?

Och man ska inte dömma grafiken efter bilderna, man får egentligen den mest vackra grafiska känslan när man spelar det, vad jag har upplevt :lol:

post-9958-1173560206_thumb.jpg

post-9958-1173560238_thumb.jpg

post-9958-1173560265_thumb.jpg

<att kalla grafiken dålig/föråldrad är som att säga att människan går på fyra ben>

Och dessutom är det inte grafiken som räknas i en simulator,

det är realismen.

Edit: de 2 sista bilderna är tyvärr på medium grafik, men första bilden är totalt på högsta (full kantutjämning, 10 km viewdistance osv.)

Grejen är den att ArmA är krävande p.g.a. de stora områdena som spelmotorn ska hantera och rita upp, därför krävs det en del av både processor och minne, och såklart grafikkort på den grafiska biten. Lägg sedan till alla soldater, fordon, osv som processorn ska tilldela AI, osv. Tror att dem flesta som klagar på att spelet flyter dåligt drar upp alla grafikinställningar på max och väntar sig 100 fps. Kan säga att min dator (P4 3.6 GHz, GeForce 7800GTX, 1.5 GB RAM) inte klarar gamla OFP med högsta grafikinställningar, och då utan DXDLL:en. Det är just p.g.a. de enorma områden som ska målas upp, speciellt om man kör med max view distance, som framförallt ArmA flyter kasst på pumpade grafikinställningar. Vänta några år till datorerna blivit bättre. Sure, ArmA har och har haft vissa performance- problem, men det är inte så ooptimerat som vissa påstår. Kom ihåg att spelet är nytt, och BI har hitills stöttat och hållit sina produkter vid liv efter release, så räkna med samma sak till ArmA. Glöm inte heller bort att BI har haft mycket strul de senaste åren. Först la dem ned sammarbetet med Codemasters, som gav ut OFP. Efter det var dem utan utgivare, och fick problem med ekonomin, vilket förmodligen ledde till att ArmA inte kunde testas ordentligt. OFP var ju i ungefär samma skick när det släpptes, men titta på hur det är idag.

Själv spelar jag ArmA med medium- inställningar på det mesta, och det flyter på.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är den att ArmA är krävande p.g.a. de stora områdena som spelmotorn ska hantera och rita upp, därför krävs det en del av både processor och minne, och såklart grafikkort på den grafiska biten. Lägg sedan till alla soldater, fordon, osv som processorn ska tilldela AI, osv. Tror att dem flesta som klagar på att spelet flyter dåligt drar upp alla grafikinställningar på max och väntar sig 100 fps. Kan säga att min dator (P4 3.6 GHz, GeForce 7800GTX, 1.5 GB RAM) inte klarar gamla OFP med högsta grafikinställningar, och då utan DXDLL:en. Det är just p.g.a. de enorma områden som ska målas upp, speciellt om man kör med max view distance, som framförallt ArmA flyter kasst på pumpade grafikinställningar. Vänta några år till datorerna blivit bättre. Sure, ArmA har och har haft vissa performance- problem, men det är inte så ooptimerat som vissa påstår. Kom ihåg att spelet är nytt, och BI har hitills stöttat och hållit sina produkter vid liv efter release, så räkna med samma sak till ArmA. Glöm inte heller bort att BI har haft mycket strul de senaste åren. Först la dem ned sammarbetet med Codemasters, som gav ut OFP. Efter det var dem utan utgivare, och fick problem med ekonomin, vilket förmodligen ledde till att ArmA inte kunde testas ordentligt. OFP var ju i ungefär samma skick när det släpptes, men titta på hur det är idag.

Själv spelar jag ArmA med medium- inställningar på det mesta, och det flyter på.

Och AIn lär bli urkass om man har dålig Processor :lol:

Men motorn är jäkligt kraftfull, om man räknar med att den kan rita upp 10 km:s område och

1000 soldater på knappt 1 sekund. Aja, mina FPS var dåliga.

Brukar köra med 1 - 3 km viewdistance, och medium och high på grafikinställningar.

Å Spelet flyter på bra med emellan 25 och 35 FPS, vilket är bättre än i Oblivion

där jag har emellan 15 och 25 FPS på mediuminställningarna, och oblivion

ritar ju bara upp högst 1 km.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Och AIn lär bli urkass om man har dålig Processor :lol:

Men motorn är jäkligt kraftfull, om man räknar med att den kan rita upp 10 km:s område och

1000 soldater på knappt 1 sekund. Aja, mina FPS var dåliga.

Brukar köra med 1 - 3 km viewdistance, och medium och high på grafikinställningar.

Å Spelet flyter på bra med emellan 25 och 35 FPS, vilket är bättre än i Oblivion

där jag har emellan 15 och 25 FPS på mediuminställningarna, och oblivion

ritar ju bara upp högst 1 km.

Själv kör jag 1500 m på view distance, som vad jag förstått är väldigt standard. Post processing (HDR) och andra ljus- och skuggeffekter har jag på low/off då dem suger mycket kraft. Resten är på medium, utom texturer som jag har på high.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelet är inte lika bra optimerat som Oblivion. Oblivion använder sig av t.ex. softshadows, 16-bitars HDR+AA och flyter ändock mycket än ArmA som kör med 8-bit HDR. Även om man stänger av Softshadows/AA i ArmA så flyter Oblivion mycket bättre.

ArmA har sina soft-shadows utan någon som helst optimering. På min dator (X1800XTPE, 4400+, 2gb RAM) så kan jag få så låg som 2 (två) fps i skog med shadows på "high" (eller "very high"), och då kan jag ha de flesta settings på rätt låga inställningar. Detsamma händer på en kompis dator med 8800GTX och FX62. Detta är inget annat än oacceptabelt för ett spel som ser ut som ArmA.

Missuppfatta mig inte, ArmA ser bra ut, även jämfört med dagens standard. Men det ser inte så bra ut att det ska dra ned 8800GTX/X1900XTX/X1800XT/7900x2 i SLI ned till >10 fps (kolla på officiella forum). Spelet har öppenbara prestanda-problem som borde åtgärdas snarast.

Som spel är det bland det bästa jag spelat (är stort Opflash fan). Jag längtar till dagen då alla AI-buggar/mission buggar är fixade. Ändå så är spelet helt fantastiskt realistiskt och kul. Känns verklgen som att man gjort något stort när man smyger in i en fiende bas, förstör två tanks och därefter springer för sitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelet är inte lika bra optimerat som Oblivion. Oblivion använder sig av t.ex. softshadows, 16-bitars HDR+AA och flyter ändock mycket än ArmA som kör med 8-bit HDR. Även om man stänger av Softshadows/AA i ArmA så flyter Oblivion mycket bättre.

ArmA har sina soft-shadows utan någon som helst optimering. På min dator (X1800XTPE, 4400+, 2gb RAM) så kan jag få så låg som 2 (två) fps i skog med shadows på "high" (eller "very high"), och då kan jag ha de flesta settings på rätt låga inställningar. Detsamma händer på en kompis dator med 8800GTX och FX62. Detta är inget annat än oacceptabelt för ett spel som ser ut som ArmA.

Missuppfatta mig inte, ArmA ser bra ut, även jämfört med dagens standard. Men det ser inte så bra ut att det ska dra ned 8800GTX/X1900XTX/X1800XT/7900x2 i SLI ned till >10 fps (kolla på officiella forum). Spelet har öppenbara prestanda-problem som borde åtgärdas snarast.

Som spel är det bland det bästa jag spelat (är stort Opflash fan). Jag längtar till dagen då alla AI-buggar/mission buggar är fixade. Ändå så är spelet helt fantastiskt realistiskt och kul. Känns verklgen som att man gjort något stort när man smyger in i en fiende bas, förstör två tanks och därefter springer för sitt liv.

Det är känt att ArmA har problem med 8800- korten, och det lär fixas till nästa patch. Gör som jag - dra ned skugg- och ljuseffekter till lägsta, alt. stäng av dem helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Bara jag som känner mig besviken på kampanjen i ArmA? Har spelat två av huvuduppdragen och är inte motiverad att fortsätta. Alla uppdrag jag spelat hitills har väldigt kass design, inte alls som kvalité som på OFPs kampanj. Där fanns det ju verkligen en trovärdig och sammanhängande story, dessutom hade man huvudpersoner istället för att bara hoppa mellan random soldater.

Men jag kan ändå inte säga att jag är besviken på ArmA, spelet har stort potential - framförallt inom moddingscenen. Förhoppningsvis knåpar någon ihop en bättre kampanj. Bäst av allt är nog att BI tillsammans med fansen håller på att återskapa både CWC och RES- kampanjerna till ArmA. -_-

http://community.bistudio.com/wiki/Cold_War_Rearmed

http://community.bistudio.com/wiki/Resistance_Rearmed

Jag ska också gå inför att lära mig mission making.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...