Jump to content

Festivaler


Kiedis
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 283
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ironi var inte rätt ord. Jag tyckte det var rätt roligt/konstigt att jag har stött ihop med dem två gånger, jag som avskyr hiphop. Och ända bor jag mitt uppe i ingenstans. :P

Hehe, okej.. :lol:

Fattaru, Ison och Fille, Petter och Looptroop spelade alla i Linköping får något halvår sedan.. (Inte samtidigt, men det var nog en grupp per vecka i alla fall) Men jag var är för ung för att komma in på klubbarna de spelade på! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Slänger upp min Sweden Rock krönika här! :wub: Något försenat kanske, men helt klart läsvärd! Om några frågetecken dyker upp så kan det bero på att jag kopierade texten ifrån min Lunarblogg...

Förberedelsedagarna – Lördag till Måndag:

På Lördagen så åkte jag in till Sollefteå klockan 09:00 med buss. Jag var framme kring 10:00. Eftersom jag befann mig med Falken som hade åkt in för att festa i Sollefteå och inte hade något bättre för mig, så beslutade vi oss för att dra några Budweiser. Vi satt i solen, hade det almänt trevligt, lyssnade på Annihilator och Venom och drack Budweiser fram tills dess att klockan blev 13:10, då min buss till Sundsvall gick!

Efter en jävla massa byten och en chaufför som jag snackat sönder med diverse onödigheter så var jag äntligen framme i Sundsvall klockan 15:55. Då drog jag hem till Anton och lämnade av prylarna där. Sedan så stack vi på fest med diverse vänner – och Anton lyckades spy ner bussen på vägen hem. Busschauffören blev inte glad!

Nåväl, Söndagen spenderades med Tobbe och Simon. Jag la även sång på vår cover på Annihilator’s klassiska ”The Edge” uppe hos Simon. I övrigt händer inte mycket alls. Ett tivoli kom till stan, men vi var för sega för att orka ägna en tanke på att gå på det.

Måndagen förflöt så sakteliga. På kvällen så fixade jag och Tobbe dricka inför festivalen. Sedan så åkte jag upp till Simon och sov där – för dagen därpå skulle vi ju åka ner till festivalen!

Tisdag:

Jag vaknar klockan 06:00. Kliver upp och börjar fixa ihop alla prylar. Käkar lite grann och går sedan ner till busshållplatsen med Simon för att ta bussen ner på Navet, för att därifrån ta festivalbussen.

Vi kommer ner på Navet med all vår packning. Linus kommer efter en liten stund. Efter ytterligare ett litet tag så kommer bussen in på Navet.

Vi sätter oss på första bästa platser långt bak. I bussen så dånar Pretty Maids på hög volym. Vi kände oss genast välkomna! Efter bara ett litet tag så kom en skäggig rocker bak i bussen och skulle gå på toa. Vi började snacka med honom! Det visade sig att han hette Rickard men kallades för Rikke eller Tomten – och att han var jävligt onykter!

Han slog sig ner med oss! Efter några timmar så stannade bussen i Tönnebro och jag, Simon och Tomten beatämde oss för att införskaffa varsitt sexpack Carlsberg 3.5 för att lättare uthärda den olidliga solen...

I väntan på att bussen skulle gå så gick vi bakom macken och satte oss vid ett bord – alla utom Tomten, som bestämde sig för att jaga ankor. Han sprang efter dom och flaxade och skrek. En riktigt underhållande syn kan jag lova! Medan han sysselsatta sig med det så kom det fram en tjej som också åkte med bussen och anslöt sig till resten av oss! Det visade sig att hon hette Therese och att hon var en riktigt trevlig prick! B)

I Gävle var det dags för ett nytt stopp. Där hoppade bland annat Thomas på bussen – även han kom att hamna i vårat lilla gäng som så sakteliga växte mer och mer!

Resan förflöt så sakteliga och när klockan var kring 22:30 så var vi äntligen framme i Sölvesborg och kunde börja kånka bort vår packning mot campingen. Efter mycket om och men så hade vi fått upp vårat tält och slängt in våra prylar i det.

Då stack vi iväg och festade med grabbarna i AtmosfeariA och Chains! Dock så blev det en rätt tidig kväll för oss, för vi var jävligt trötta efter resan!

Onsdag:

Vi vaknade jävligt tidigt av solen som gjorde det jävligt varmt i tältet! Köpte langos och tog en öl till det som frukost! Fram emot tolvtiden så anlände Rambo och Dowwe (dom hade åkt tåg). Dom anlände i ett förvånansvärt nyktert tillstånd – vilket det snart skulle bli ändring på.

Onsdagen förflöt mest med att jag sprang omkring i deverse olika tält och spelade upp Sanity och diverse andra av mina projekt för stackars oskyldiga offer! Dock med en och annan paus med att gå iväg och glo på något band!

På eftermiddagen träffade jag även på Belinda – vilket var mycket trevligt, eftersom jag inte visste hur jag skulle betett mig för att fått tag på henne annars – min mobils batteri hade vid det här laget dött nämligen...

På Onsdagskvällen spelade Annihilator och Crashdïet! Jag såg lite grann av Crashdïet, men ängnade Annihilator större delen av min tid! Helt jävla oförglömlig konsert! Helt underbart!

Efter deras gig så stack jag iväg med diverse nyfunna vänner. I samma veva så lyckades jag tappa min telefonjävel! En Sony Ericsson w810i som gått på 3595 :- att införskaffa! Mindre kul... Men jag får i alla fall förmodligen ut en del på försäkringen!

Nåväl, efter att ha tappat mobilen så träffade jag Leijon och berättade för honom om min stackars telefon som blivit uppslukad av intet. Han tipsade mig om att jag skulle kolla om någon lämnat in den i receptionen – men sådan tur hade jag inte haft.

Efter det bakslaget så gick jag och lade mig att sova...

Torsdag:

Jag vaknade senare än alla andra – som övergivit mig och gått för att bada i hettan. Dagen var olidligt jävla varm och jag trodde att jag skulle smälta!

Framåt elvatiden så kom gänget tillbaka från stranden. Värmen hade nu hunnit stiga till över 30 grader och det kändes ungefär som att bada i en vulkan. Dowwe hade i vanlig ordning lyckats med det goda konststycket att vara redigt mycket mer onykter än alla andra, vilket jag i mitt dittills nyktra tillstånd hade mycket roligt åt!

Bland annat så skulle han sätta sig på sin lilla campingpall på en markyta där folk gått och pissat under festivalen. Och det var vid ett plank, så det var inte direkt lite som dom hade pissat heller. Dowwe satte sig hur som hellst där på pallen, och pallen gick sönder under honom. Där satt han, på en gräsfläck där en massa folk hade pissat, och utbrister förtvivlat:

- Min pall! Min pall! Faaan också! Det var den enda pall jag hade ju! Helvete!

Sedan så reste han sig upp, tog tag i pallen och drämde den med all sin kraft in i planket (som passande nog inte var gjort av plankor, utan av plåt...). Sedan så drämde han även in sin ölflaska i samma plank. Det klingade fint kan jag lova!

Efter det så försvann Dowwe, Simon, Rambo och Thomas in till stan för att fixa öl, medan jag och Linus gick iväg på Dark Tranquillity!

Nåväl, klockan hann bli 15:00 så jag och Therese stack iväg mot Amon Amarth, Simon, Rambo, Dowwe samt Thomas drog på Axel Rudi Pell, medans Linus stack iväg för att glo på Lion’s Share!

När vi sedan beskådat banden färdigt så gick vi iväg till ”Festival Stage” för att beskåda Quiet Riot! Vi stod längst fram och Thomas fångade trummisens trumpinne i slutet av konserten! Riktigt bra drag hela giget igenom i alla fall, och deras sångare lät ta mig fan inte en dag äldre än han gjorde på 80talet! En riktig eloge ska dom ha för det!

Nåväl, efter Quiet Riot så glodde vi på Thin Lizzy samt att jag spenderade en stund på Dimmu Borgir... Sedan var det dags för Heaven & Hell! Innan Heaven & Hell så träffade jag en hel del trevligt folk inne på området! Bland annat satt jag och drack öl med en kille som visade sig spela gitarr i Bajen Death Cult, och att han med sitt gamla band turnérat förband åt Annihilator 1993! Inte illa! Nåväl, efter att beskådat Heaven & Hell och festat på rätt rejält så tänkte jag att det var bäst att gå och lägga sig. Jag hann inte längre än in i förtältet innan jag däckade...

Fredag:

På Fredagen så vaknade jag kring 08:30 och sprang iväg till badplatsen med Simon och Dowwe. Fruktansvärt varmt i tältet – så det var riktigt skönt att bada! På vägen tillbaka så fann vi en cdskiva i diket, så vi slängde i den i min bergsprängare! Den visade sig innehålla diverse Manowar och Motörhead!

Så vi körde igång ”Born To Raise Hell” med Motörhead och gick tillbaka! På vägen så mötte vi ett exhalterat Motörheadfan som var överlycklig över att vi spelade just hans kära gudar – och bjöd oss på öl på kuppen! Inte något som vi tackade nej till direkt!

Sedan så sprang jag, Simon och Linus iväg och slöglodde på Pretty Maids. Hann även se lite Týr innan, men det var inget att hurra för... Hettan den här dagen var hur som hellst ännu värre, och jag tror säkerligen den låg kring 35 – 40 grader! Jag var i alla fall helt ur form och extremt solbränd! Huden i ansiktet flagnade!

Några andra som även de verkade vara ur form var utan tvekan Pretty Maids, som dagen till ära verkade bestämt sig för att vara extremt otighta! Så vi pallade inte att se så särskillt mycket av dom, utan återvände till campet igen fram tills 15:00 då det var dags för Kreator och White Lion! Jag såg ungefär hälften av spelningarna vardera! Båda var klart sevärda!

Sedan så satt vi i campet ett tag till, innan jag, Dowwe och Rambo stack iväg för att kolla på AC/DC-tributebandet ”Hazy/Dizzy!” Riktigt bra, det kändes snudd på som att se AC/DC på riktigt!

Sedan så kopplade vi av vid tälten igen ett bra tag med några nyfunna vänner från Söderhamn, fram tills dess att Hardcore Superstar skulle spela! När dom lirat så gick jag fram och bytte några ord med bandet! Jocke kände till och med igen mig (fast i och för sig så var det ju tredje gången jag träffade dom, så det var nog inte så jättekonstigt trots allt, men kul i alla fall)! Efter ett tag så blev det tags för Skid Row att spela – fast vi beskådade dom ifrån Festival Stage i väntan på Aerosmith! Måste säga att Skid Row’s nuvarande sångare verkligen inte är i klass med Sebastian Basch – men han duger i alla fall helt klart!

Nåväl, Aerosmith var helt suveräna! När jag väl beskådat dom så började jag gå emot tälten igen. På vägen så fick jag syn på en kraftigt överförfriskad herre i 45års åldern som gått och satt sig i en av de gigantiska soptunnorna, och gjorde allt han kunde för att någon skulle hjälpa honom upp! Han hade dock inte riktigt turen på sin sida den dagen...

Fortsättningen blev i alla fall att jag återvände till campet, och när jag väl var framme där så satt Thomas där på sin pall och såg olycklig ut. Armen hade han i bandage! Jag blev rädd och frågade vad som hade hänt...

...Svaret jag fick var att han hade haft sex i någon konstig ställning... Då hade han lyckats fått armen ur led och inte kunnat koncentrerat sig på någonting annat än armen! Bravo, min vän! (w00t)

Hur som hellst så bestämde jag mig för att sova efter att ha snackat en stund med honom – kände mig så jävla trött!

Lördag:

Att vakna på Lördagen kändes väldigt döfött, eftersom man visste att det var sista dagen – man ville liksom att den aldrig skulle ta slut! På Lördagen beskådades dock en jävla massa band!

De första jag kollade på blev Falconer, och det var... Bland det mest otighta jag någonsin beskådat! Fy faan säger jag bara! Nästa band att beskådas blev hur som hellst Hellfueled, men jag var inte direkt koncentrerad, utan gick tillsammans med Simon iväg och köpte Pan Pizza efter halva spelningen...

Sedan spenderades lite tid på att dricka några öl, innan det blev dags för Blind Guardian! Dom gjorde ett kanongig som vanligt! Efter att dom lirat så kollade jag och Leijon på KRUX, som om möjligt var ännu bättre!!

Efter dessa gig så hamnade alla borta på Motörhead! Jag såg den konserten och spenderade lite tid på att konstatera att Scorpions inte var något att se, innan jag beslutade mig för att återvända till tältet och invänta att klockan skulle bli 03:00 så att bussen hem skulle gå.

Lördag natt / Söndag:

Vi plockade ihop tältet kring 02:30 och gick sakta iväg till bussen. När alla tagit sig ombord på bussen så somnade vi snabbt och vaknade någonstans i Stockholmstrakte...

Själva resan fanns inte så mycket att tillägja om, mer än att den var otroligt varm och att dom envisades att visa en skitdålig film som dessutom var tre och en halv timme lång. Mindre skojj!

Hur det nu var så överlevde vi i alla fall, och klockan 16:30 var vi framme i Sundsvall! Jag skulle sova hos Anton den här natten, men det blev hos Tunnan istället – av en anledning som jag inte tänker avslöja med omtanke för de berörda...

Hos Tunnan gjorde vi inte mycket heller...

...vi somnade!

Måndag:

På Måndagen så skulle jag hem från Sundsvall till Sollefteå! På eftermiddagen så stod jag på Navet och väntade på Sollefteåbussen. Jag var väl där en sådär tjugo minuter för tidigt. Hur som hellst så började en alkoholiserad man att snacka med mig.

Han hade fått i sig en alldeles för stor mängd alkohol! Det hela slutade med att jag träffade på Lisa och någon polare till henne i kön till bussen. När jag stod och snackade med dom så kom alkisen och hängde sig fast om min halls. Sedan ramlade han framstupa och slog upp skallen mot mitt gitarrcase / mot asfalten!

Så jag lånade Lisas mobil och ringde 112 för att han skulle få hjälp!

Något mer om det vet jag inte, eftersom bussen åkte därifrån. När jag kommit fram till Sollefteå så hamnade jag hos Linus i alla fall, för jag kunde inte ta mig hem den kvällen.

Tisdag:

På Tisdagen så blev jag väckt klockan 07:00 av lille Linus, som skulle gå till skolan. Jag halvsov fortfarande när jag gick upp mot busstationen för att kolla efter folk. Några bekanta fann jag däremot inte – men däremot en väldigt trevlig bänk, på vilken jag somnade!

Efter att ha sovit i nån halvtimme så kom jag fram till att folk skulle kunna få för sig att jag var värsta lodisen som låg där inne och sov, så jag gick ut och la mig i solen istället!

Kring klockan 10:00 så gick jag ner till Biblioteket, och där träffade jag på Karro, för första gången på skitlänge! Verkligen trevligt!

Vi hängde omkring ett tag på stan fram tills dess att det blev dags för mig att åka hem!

Onsdag:

Den här dagen har bara fått gå och jag har inte orkat brytt mig om så speciellt mycket alls. Polisanmälde min mobiltelefon som stulen – men i övrigt har jag inte orkat gjort så mycket.

Var med Simba ett tag, men blev less och stack hem och skrev den här bloggen istället! Här har jag suttit sedan dess, och nu är det snart dags att publicera den här...

...men först ska jag kröna lite höjdpunkter från Sweden Rock Festival:

* Festivalens skönaste snubbe: Tomten, som efter att ha känt oss i en halvtimme både hunnit med att skrämma ankor och ölduschat mig och Simon!

* Festivalens optimist: den överförfriskade 45åringen som satt i en soptunna och skrek ”hjälp mig upp!” utan att någon visade tecken på medlidande!

* Årets förlust: Min mobiltelefon!

* Årets fynd: 500 spänn i öltältet!

* Årets bästa framträdanden: Amon Amarth, Annihilator, KRUX, Blind Guardian, Aerosmith och Kreator!

* Årets återkommand låt: Helix - Rock You - av någon oförklarlig anledning så spelades ju låtfan vart fan man än gick... (w00t)

* Årets sämsta framträdanden: Falconer och Pretty Maids!

* Årets största ”Aha-upplevelse:” Thomas bevis på att man kan vricka handleden under samlag!

* Årets hjälte: Leijon, som fann en mobiltelefon och faktiskt lämnade in den! Så borde idioten som hittat min telefon gjort med!

Det var nog allt – gott folk! :blink:

Over and out! // Greve Von Lofon!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...