Jump to content

Program som tar bort röst...


rabarben
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har funderat på att öhm... låt oss säga sjunga en låt och vill helst ha bort rösten som sjunger då.

1. Går detta med Audacity isånnafall hur?

Om nej:

Vilket program behöver ja då och var kan man få tag på det?

Kom på att denna kanske skulle va i allmänt...

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När låtarna görs, så görs de med olika spår, precis som bilder görs med olika lager. Kan du få låten när de inte satt ihop alla spår till ett så går det.

Då är det nog fler spår, det borde inte gå att separera saker i en ljudfil om jag inte misstar mig.

I så fall får man försöka hitta något program som tar bort vissa ljudfrekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns vissa program och plugins till winamp som heter vocal remover eller något sånt. Dom fungerar oftast rätt dåligt eftersom dom bara funkar om bakgrundsljudet är stereo men sången mono. Eftersom skivbolag vet sånt så brukar dom lägga stereoreverb eller nåt sånt på sången och vips så har dom pajat alla sådana program.

Brukar funka på lite äldre låtar men aldrig helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag har funderat på att öhm... låt oss säga sjunga en låt och vill helst ha bort rösten som sjunger då.

1. Går detta med Audacity isånnafall hur?

Om nej:

Vilket program behöver ja då och var kan man få tag på det?

Kom på att denna kanske skulle va i allmänt...

Du vill göra din version på 'No woman no cry' lite bättre va? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland har jag bara på mig headsetet på ena örat. När jag lyssnar på Yellow Submarine kan det då låta vrickat, för all sång ligger faktiskt i ena örat!

Då kanske det var Hendrix jag tänkte på. Det är väldigt jobbigt bara men dom tyckte väl att det var coolt när stereo kom. Finns dock coola användningar av stereo som kom (vad jag vet) när stereo var rätt nytt. På nån Floyd-skiva som pappa har så är det en "låt" med en fluga som flyger runt mellan kanalerna. Sånt är coolt men som i Beatles är det bara onödigt och fult.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske det var Hendrix jag tänkte på. Det är väldigt jobbigt bara men dom tyckte väl att det var coolt när stereo kom. Finns dock coola användningar av stereo som kom (vad jag vet) när stereo var rätt nytt. På nån Floyd-skiva som pappa har så är det en "låt" med en fluga som flyger runt mellan kanalerna. Sånt är coolt men som i Beatles är det bara onödigt och fult.

Jo, det är rätt störande. Men det är ännu värre i slutet av The Bad Touch av Bloodhound Gang, när de byter mellan höger och vänster hela tiden. Jag blir så galen på det att jag får stänga av låten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...