Jump to content

Krigstråden


darkjak
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 299
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fick ett likadant brev under slutet på förra året jag med. Så jag ska väl bli inkallad att mönstra nu någon gång under året. Jag är ganska neutral i frågan om jag vill eller inte, jag åker väl dit och gör det jag ska och så får jag väl se vad dom säger. Har många äldre vänner som säger att dom ångrar att dom inte gjorde lumpen och de som gjort den tyckte det var en jävligt kul upplevelse, man träffar många nya vänner etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte det man menar med att lumpen ger dig försprång till jobb. Om man hamnar i fängelse, oavsett hur kort tid, kommer cheferna att vara mycket mer tveksamma till dig. Dessutom vill de ju ha papper på att du kan jobba i grupp, ta egna initiativ samt att utföra de arbetsuppgifter du har tilldelats. För att få sådanna papper måste man ha jobbat innan, eller ha vitsord. Dessutom är arbetsgivarna riktigt glada i folk som har papper både från en annan arbetsgivare, OCH ett vitsord.

Nu när det blir allt färre jobb här i väst, höjs kraven på arbetarna konstant. I alltfler länder är vitsord ett KRAV för att få ett jobb. I polen måste man ha vitsord för att få bra jobb (tror att samma utveckling har skett, eller åtminstånde sker i Tyskland och Frankrike), och om det inte vore för Irakkriget hade nog alltfler högutbildade göra militären även i USA.

Lumpen är inte längre något alla gör, men det är heller inte längre så att de mest korkade och konservativa som gör det, snarare tvärtom...

"Kolla kolla, här har vi en kille som kan döda och spränga pansarvagnar i grupp. Honom ska vi ha! Det blir kassa två, du kan börja imorgon"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har också fått sånt brev. Fast på mitt stod det att jag inte kommer bli kallad till mönstring, och det är säkerligen för att jag är gräspollenallergiker. Mycket skönt då jag aldrig haft intresse för att göra lumpen.

Har en polare som är rätt negativt inställd till lumpen och har fått brev om mönstring i feb nån gång. Om han blir inkallad så funderar på att vapenvägra, en bekant till honom gjorde det och fick göra lite samhällstjänst, bygga broar och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en polare som är rätt negativt inställd till lumpen och har fått brev om mönstring i feb nån gång. Om han blir inkallad så funderar på att vapenvägra, en bekant till honom gjorde det och fick göra lite samhällstjänst, bygga broar och sånt.

Jag bygger hellre broar åt folket än att riskera livet för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Kolla kolla, här har vi en kille som kan döda och spränga pansarvagnar i grupp. Honom ska vi ha! Det blir kassa två, du kan börja imorgon"

Jo, alla som gör lumpen i Sverige blir ju automatiskt mördarmaskiner. Bara för att du är utbildad för att "döda" betyder inte det att man iskallt kan gå och skära halsen av vem som helst utan att bli påverkad, om man nu överhuvudtaget skulle klara av det. Och vem tror du Högskolan i stad X helst anställer som rektor? En högutbildad person med vitsord som säger att han/hon är bra på att arbeta i grupp, organisera saker och ting, arbeta under press, bra på att ta ansvar, ta svåra beslut, etc, etc. Eller en person med samma höga utbildning, men som bara praktiserat och haft feriearbete tidigare?

Folk bör kolla upp saker och ting med lumpen innan dem börjar snacka en massa BS. Hör med folk som gör/gjort lumpen (helst flera stycken), både i verkligheten och på internet.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Sedan hela debatten om krig började här på GTAsajten har jag om och om igen stått fast vid att vi fortfarande inte har någon form av garanterad fred. Nu ser ni förhoppningsvis hur väl mina påståenden stämde.

Det Sverige i min mening behöver göra är att ta tillbaka samtliga Gripenplan i tjänst, och påskynda arbetet på nästa generations stridsflyg (alternativt beställa fler Gripen). Det är bara att jämföra vårat flygvapens storlek nu och under 80-talet. Listan på flygplan Sverige hade i tjänst under kalla kriget var:

149 Viggen

350 Lansen

500 Draken

Och då har jag inte räknat med Tunnan som har tillverkats i en herredjävlar massa exemplar, men skrotades redan 1965 (de plan som tillverkades under WWII och fram till mitten av 50-talet var väldigt billiga, och hade inte så hemskt lång planerad livslängd).

Idag har Sverige 90 st Gripen, och socialdemokraterna hade planer på att ytterligare minska denna siffra till ca 50. I min mening bör flygvapnet ha minst 300 plan redo i alla lägen, PLUS att man bör ha någon form av simplare plan som en fabrik vid fall av krig ska kunna pumpa ut i ungefär samma volymer som Volvo pumpar ut V70:or.

Dessutom skrotar försvaret stridsvagnar i otrolig takt.

Förresten, i lumpen har jag lärt mig lite mer om totalförsvarsplikten. Det spelar INGEN SOM HELST roll ifall du gjort lumpen, blir det krig blir du inkallad i vilket fall. ALLA män mellan 18 och 47 SKALL försvara nationen, antingen genom att strida, eller genom att vara läkare, bonde, eller att jobba inom militärindustrin. Så ni anti-lumpare har dragit en stor fet nitlott. JAG kommer vara bättre tränad i strid än er, jag kommer vara van vid utrustningen, och ändå kommer jag sitta bekvämt i en bunker och med största säkerhet aldrig hamna i strid (jag har stabsposition).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, i lumpen har jag lärt mig lite mer om totalförsvarsplikten. Det spelar INGEN SOM HELST roll ifall du gjort lumpen, blir det krig blir du inkallad i vilket fall. ALLA män mellan 18 och 47 SKALL försvara nationen, antingen genom att strida, eller genom att vara läkare, bonde, eller att jobba inom militärindustrin. Så ni anti-lumpare har dragit en stor fet nitlott. JAG kommer vara bättre tränad i strid än er, jag kommer vara van vid utrustningen, och ändå kommer jag sitta bekvämt i en bunker och med största säkerhet aldrig hamna i strid (jag har stabsposition).

Plus att du är direktör och student!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan hela debatten om krig började här på GTAsajten har jag om och om igen stått fast vid att vi fortfarande inte har någon form av garanterad fred. Nu ser ni förhoppningsvis hur väl mina påståenden stämde.

Det Sverige i min mening behöver göra är att ta tillbaka samtliga Gripenplan i tjänst, och påskynda arbetet på nästa generations stridsflyg (alternativt beställa fler Gripen). Det är bara att jämföra vårat flygvapens storlek nu och under 80-talet. Listan på flygplan Sverige hade i tjänst under kalla kriget var:

149 Viggen

350 Lansen

500 Draken

Och då har jag inte räknat med Tunnan som har tillverkats i en herredjävlar massa exemplar, men skrotades redan 1965 (de plan som tillverkades under WWII och fram till mitten av 50-talet var väldigt billiga, och hade inte så hemskt lång planerad livslängd).

Idag har Sverige 90 st Gripen, och socialdemokraterna hade planer på att ytterligare minska denna siffra till ca 50. I min mening bör flygvapnet ha minst 300 plan redo i alla lägen, PLUS att man bör ha någon form av simplare plan som en fabrik vid fall av krig ska kunna pumpa ut i ungefär samma volymer som Volvo pumpar ut V70:or.

Dessutom skrotar försvaret stridsvagnar i otrolig takt.

Förresten, i lumpen har jag lärt mig lite mer om totalförsvarsplikten. Det spelar INGEN SOM HELST roll ifall du gjort lumpen, blir det krig blir du inkallad i vilket fall. ALLA män mellan 18 och 47 SKALL försvara nationen, antingen genom att strida, eller genom att vara läkare, bonde, eller att jobba inom militärindustrin. Så ni anti-lumpare har dragit en stor fet nitlott. JAG kommer vara bättre tränad i strid än er, jag kommer vara van vid utrustningen, och ändå kommer jag sitta bekvämt i en bunker och med största säkerhet aldrig hamna i strid (jag har stabsposition).

Fast eftersom det antagligen inte kommer bli nått krig är det större chans att du har dragit nitlotten.

Du har alltså:

-Sprungit runt i skogen

-Lekt militär

-Sovit sked med killar

-Bajsat i papplåda

HELT I ONÖDAN!!! Haha vilken jävla nitlott! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast eftersom det antagligen inte kommer bli nått krig är det större chans att du har dragit nitlotten.

Du har alltså:

-Sprungit runt i skogen

-Lekt militär

-Sovit sked med killar

-Bajsat i papplåda

HELT I ONÖDAN!!! Haha vilken jävla nitlott! ;)

Hahahaha :lol:

Du tar dig själv på väldigt stort allvar, darkjak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast eftersom det antagligen inte kommer bli nått krig är det större chans att du har dragit nitlotten.

Du har alltså:

-Sprungit runt i skogen

-Lekt militär

-Sovit sked med killar

-Bajsat i papplåda

HELT I ONÖDAN!!! Haha vilken jävla nitlott! ;)

Man kan även säga att jag alltså har:

-Fått förbättrad kroppslig styrka och kondition

-Fått minnen för livet

-VARIT militär

-Blajat i PLASTHINK(med helt vanlig toasits, fattades bara spolknapp)

-Drastiskt ökat mina chanser att överleva vid krig

-Fått ännu en grej på mitt CV som många saknar och som ger mig en fördel på arbetsmarknaden.

-Fått vänner för livet

Du har noll koll på vad lumpen innebär, inte heller på hotet mot vårt land, ja antagligen vet du inte ens vad ett förlorat krig skulle kunna innebära.

Om jag ska vara ärlig känns det som att man lär sig mer på en månad i lumpen än på ett halvår i gymnasiet. Har övervägt att ta ett års utbildning för att bli reservofficer. Så kul, lärorikt och bra är lumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast eftersom det antagligen inte kommer bli nått krig är det större chans att du har dragit nitlotten.

Du har alltså:

-Sprungit runt i skogen

-Lekt militär

-Sovit sked med killar

-Bajsat i papplåda

HELT I ONÖDAN!!! Haha vilken jävla nitlott! ;)

Man kan även säga att jag alltså har:

-Fått förbättrad kroppslig styrka och kondition

-Fått minnen för livet

-VARIT militär

-Blajat i PLASTHINK(med helt vanlig toasits, fattades bara spolknapp)

-Drastiskt ökat mina chanser att överleva vid krig

-Fått ännu en grej på mitt CV som många saknar och som ger mig en fördel på arbetsmarknaden.

-Fått vänner för livet

Du har noll koll på vad lumpen innebär, inte heller på hotet mot vårt land, ja antagligen vet du inte ens vad ett förlorat krig skulle kunna innebära.

Om jag ska vara ärlig känns det som att man lär sig mer på en månad i lumpen än på ett halvår i gymnasiet. Har övervägt att ta ett års utbildning för att bli reservofficer. Så kul, lärorikt och bra är lumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

300 Gripen är väl lite overkill? Med dagens teknik räcker det nog med 100 - 150, flyg går inte åt i samma mängder som förr. Däremot bör försvaret nog satsa lite mer helikopterflottan, som vad jag hört inte har tillräckligt med resurser. HKP9 avväpnades 1999, så det finns längre ingenting till närbeläget luftunderstöd.

L_Voll: Ingen kan säga hurvida det blir krig eller ej, men vi har aldrig garanterad fred som darkjak sa. Jämför världsläget mellan de här åren:

1913 - 1920 - 1935 - 1950 - 1970 - 1990 - 2000 och idag.

Tror ni afghanerna den 10 september 2001 satt och trodde "Om mindre än två månader kommer NATO och bombar oss"? Världen kan förändras med en handvändning, det tror jag vi fått bevisat för oss.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sa jag 300 plan?

200 bör vi ha, men vi ha sålt typ 20 stycken till Tjeckien. Sen borde vi som sagt kunna producera ett näst intill oändligt antal av det simplare planet. Gripen ska vara de creme de la creme av det svenska flygvapnet, som SSG är för infanteriet så att säga.

Och attackhelikoptrar har försvaret kollat på, men Hind och Apache dög inte, och Cobra är för gammal. Nu har jag för mig att de skulle testa sydaffrikanska AH-2 Rooivalk:

ah2_02_845790_0.jpg

Och det är en sak till, ni har ofta klagat på att Sverige tillverkar eget. Orsaken till detta är

1) Det utländska duger inte. Sverige fick till exempel Galten specialtillverkad därför att de ryska militärbilarna har för små och har svaga motorer, är för dåligt bestyckade och bepansrade, och rent allmänt gammalmodiga, och för att Hummer var för stor och hade dålig terrängframkomlighet.

2) Vid krig kan vi tillverka mer av allting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast eftersom det antagligen inte kommer bli nått krig är det större chans att du har dragit nitlotten.

Du har alltså:

-Sprungit runt i skogen

-Lekt militär

-Sovit sked med killar

-Bajsat i papplåda

HELT I ONÖDAN!!! Haha vilken jävla nitlott! ;)

AHAHAHAHAHAHA :lol:

Äh, darjak, du har inget att oroa dig för.

Vi hamnar inte i krig så länge vi lever.

NOTIS: Om vi gör det ska jag runka och käka upp satsen på en macka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AHAHAHAHAHAHA ;)

Äh, darjak, du har inget att oroa dig för.

Vi hamnar inte i krig så länge vi lever.

NOTIS: Om vi gör det ska jag runka och käka upp satsen på en macka.

Ni är allt för övertygade i evig fred.

Man trodde på evig fred efter första världskriget, och mat trodde på det efter att Napoleon besegrats. Jag säger inte att det är säkert att det blir krig, men några procents chans till krig innan jag blir i icke-stridsduglig ålder kan man faktiskt räkna med. Kanske 5%.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...