Jump to content

Krigstråden


darkjak
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 299
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Gripen- plan störtade i Norrbotten

Nu kommer som vanligt vissa ta detta som ett tecken på att JAS skulle vara dåligt. Trots det faktum att ingen pilot hitills omkommit i en Gripen- krash (tack vare bra säkerhet), och Gripen har betydligt lägre antal krasher än många andra stridsflyg, t.ex. F16. USAs flygvapen har mycket högre antal haverier än det svenska. Det är alltså inte ett dugg speciellt att stridsflyg havererar då och då.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sånt händer med dagens, i min mening, ofta alltför avancerade flygplan. Kan inte minnas att jag någonsin hört talas om något Drakenhaveri (vet dock inte hur många av de totalt 500st som tillverkades som fanns kvar under 90-talet).

Gripen är dock, som sagt, ett för sin tid väldigt robust plan.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sånt händer med dagens, i min mening, ofta alltför avancerade flygplan. Kan inte minnas att jag någonsin hört talas om något Drakenhaveri (vet dock inte hur många av de totalt 500st som tillverkades som fanns kvar under 90-talet).

Gripen är dock, som sagt, ett för sin tid väldigt robust plan.

Draken, Viggen och alla de tidigare planen har havererat mycket mer än Gripen. Anledningen till att Gripen blivit utmålad som en olycksfågel är att båda de första krasherna fångades på kamera och att det var samma pilot båda gånger. Piloten förövrigt var "old-school" och inte van vid den moderna teknologin på Gripen. Vi haveriet över Långholmen -93 rätade han upp nosen manuellt trots att Gripen och alla moderna stridsflyg har ett system som automatisk rätar upp planet när det kommer för nära marken. Alltså; piloten var erfaren, men inte van vid den nya teknologin.

Lista över haverier med Viggen

Haverier med Lansen

Kan tillägga att handledaren jag hade på sommarjobbet för två år sen hade en pappa som var stridspilot. Han störtade och omkom (minns inte om det var Tunnan eller Lansen).

EDIT: Enligt SVT havererade Draken hela 119 gånger och krävde sammanlagt 34 liv. Viggen havererade 46 gånger och krävde 19 liv.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...mp;lpos=extra_0

Antal Gripen- haverier: 5 (varav 2 var provexemplar)

Antal dödsoffer: 0

:D

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste betänka att t exDraken producerades i över 500 exemplar, och användes i väldigt många år (1955-1999).

Detta att jämföra med Gripen, som beställts i 200 exemplar, men som inte kommer komma över 100 ex, och som använts sedan 1995.

I olycksstatistiken är det enda som talar för Gripen och mot de äldre just dödsfallsstatistiken. Såklart är detta en mycket viktig faktor, men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste betänka att t exDraken producerades i över 500 exemplar, och användes i väldigt många år (1955-1999).

Detta att jämföra med Gripen, som beställts i 200 exemplar, men som inte kommer komma över 100 ex, och som använts sedan 1995.

I olycksstatistiken är det enda som talar för Gripen och mot de äldre just dödsfallsstatistiken. Såklart är detta en mycket viktig faktor, men ändå...

Ja, men Draken började i stor grad ersättas av Viggen 1971. Så i praktiken var den bara i aktiv tjänst 12-20 år, tills Viggen var färdiglevererad, efter det användes Draken mest som skolplan. Så om du räknar på det har både Draken och Viggen högre krashstatistik per år än vad Gripen har haft hitills. Lägg dessutom till att ett Gripenhaveri inte krävt några liv än så länge.

180+ Gripen har levererats till Flygvapnet (med de sålda/leasade inräknade).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ni ändå pratar om flygkrascher...

...kommer ihåg förut, då kraschade det en Viggen bara någon km från huset jag och min familj bodde i då. Piloten omkom, tyvär. :lol:

Men det ganska coola är att man än idag kan gå upp till nedslagsplatsen och hitta delar utav flygplanet som finns kvar. :shifty:

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ni ändå pratar om flygkrascher...

...kommer ihåg förut, då kraschade det en Viggen bara någon km från huset jag och min familj bodde i då. Piloten omkom, tyvär. :lol:

Men det ganska coola är att man än idag kan gå upp till nedslagsplatsen och hitta delar utav flygplanet som finns kvar. :shifty:

Någon gång runt krigstiden flög ett transportflyg in i en bergsvägg inte så långt ifrån min sommarstuga. Har aldrig varit på platsen själv, men tydligen finns det kvar skrot där med.

När min farmor var några år och bodde på en gård blev hon och henns föräldrar nästan bombade. Det var någon gång i slutet på, möjligtvis ett par år efter, kriget som ett bombplan (svenskt dårå) flög över deras gård när de var ute på åkern. På något vis lyckas piloten fälla sina bomber istället för det han skulle göra. Farmors far upptäcker som tur var de fallande bomberna, och de springer till skydd. Som tur var så var det bara övningsbomber, som visserligen exploderade, men ändå inte skarpt. En krater blev det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När min farmor var några år och bodde på en gård blev hon och henns föräldrar nästan bombade. Det var någon gång i slutet på, möjligtvis ett par år efter, kriget som ett bombplan (svenskt dårå) flög över deras gård när de var ute på åkern. På något vis lyckas piloten fälla sina bomber istället för det han skulle göra. Farmors far upptäcker som tur var de fallande bomberna, och de springer till skydd. Som tur var så var det bara övningsbomber, som visserligen exploderade, men ändå inte skarpt. En krater blev det...

Haha, skapligt man skulle skita ner sig. :lol: Speciellt eftersom att det var direkt efter kriget och allt. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, skapligt man skulle skita ner sig. :lol: Speciellt eftersom att det var direkt efter kriget och allt. :shifty:

Min mormor är uppväxt i krigets Finland, mer eller mindre. När Vinterkriget bröt ut flydde dem ifrån Hangö, där de bodde, eftersom det var ett viktigt mål för Sovjeterna (bombades, mm). Under resten av kriget flyttade de runt på landet, långt ifrån fronten, så min mormor såg direkt inte så mycket krig. Däremot har hon samlat in soldaters tvätt och tvättat, med mat som betalning. Var väl det närmsta hon kom...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min mormor är uppväxt i krigets Finland, mer eller mindre. När Vinterkriget bröt ut flydde dem ifrån Hangö, där de bodde, eftersom det var ett viktigt mål för Sovjeterna (bombades, mm). Under resten av kriget flyttade de runt på landet, långt ifrån fronten, så min mormor såg direkt inte så mycket krig. Däremot har hon samlat in soldaters tvätt och tvättat, med mat som betalning. Var väl det närmsta hon kom...

Ah, appropådet...

Min gammelmormor kommer även hon från Finland, och hon fick fly från kriget.

Hennes man tjänstgjorde i finskaarmén i kriget mor ryssarna, och han stupade. Hans grav finns faktiskt att besöka på krigskyrkogården som ligger precis efter finska gränsen, någonstans i Övertorneå. (Har varit där några gånger. :shifty:)

Och hennes hus vart nerbränt och hennes hundar uppätna utav svältande soldater som plundrade stället.

Det var då hon flydde till Sverige, över Torneå-älven. :lol:

Som jag skrev tidigare så har jag varit där några gånger, och det är faktiskt rätt mäktigt att gå där när man vet vad som egentligen har hänt.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min gamla svensklärare berättade att deras åker blev bombad under WWII när hennes mor var ung.

Det var ett skadat allierat bombplan som nekats tillstånd att landa i Sverige, och därför bestämde sig för att lätta på lasten så att han EVENTUELLT skulle klara resan tillbaka till storbrittanien. Hurvida han lyckades vet ingen...

*Edit*

Förresten, producerades Draken inte EFTER att Viggen kom i tjänst? Har läst att man ett tag planerade att använda Draken-plattformen som bas för JAS nån gång på 80-talet.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min gamla svensklärare berättade att deras åker blev bombad under WWII när hennes mor var ung.

Det var ett skadat allierat bombplan som nekats tillstånd att landa i Sverige, och därför bestämde sig för att lätta på lasten så att han EVENTUELLT skulle klara resan tillbaka till storbrittanien. Hurvida han lyckades vet ingen...

*Edit*

Förresten, producerades Draken inte EFTER att Viggen kom i tjänst? Har läst att man ett tag planerade att använda Draken-plattformen som bas för JAS nån gång på 80-talet.

Tydligen byggdes några för hand efter att de slutat producerats, eftersom jaktversionen av Viggen var försenad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
Ung Vänster protesterar mot NATO- övning i Göteborg

Ung Vänster stöder terroristfinansiärer

Klart man som Ung Vänster protesterar mot fienderna till sina kompanjoner. :'(

Tycker det är så djävla patetiskt att man protesterar mot NATO.

Socialdemokraterna har bantat försvaret så absurdt mycket att vem som helst som kan något om krig vet att vi behöver allierade. Den svenska nationen står inför ett vägskäl. Antingen rustar man upp igen, eller så går man med i NATO. Alternativet att ha kvar försvaret så litet som det är, och ha det inställt fullkomligt på internationella insatser fungerar inte...

Vi vet inte vad som väntar runt hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är så djävla patetiskt att man protesterar mot NATO.

Socialdemokraterna har bantat försvaret så absurdt mycket att vem som helst som kan något om krig vet att vi behöver allierade. Den svenska nationen står inför ett vägskäl. Antingen rustar man upp igen, eller så går man med i NATO. Alternativet att ha kvar försvaret så litet som det är, och ha det inställt fullkomligt på internationella insatser fungerar inte...

Vi vet inte vad som väntar runt hörnet.

Lägg också till politikernas kortsiktiga tänkande inom försvaret. I praktiken planerar man bara fram tills nästa försvarsbeslut (FB tas vart fjärde år), vilket är helt sjukt. Tex: Vid FB-2000 beslutades det ett en norrländsk flygflottilj (minns ej vilken), som varit nedstängd några år, skulle öppnas igen och ersätta andra regementen som lades ned. FM spenderade flera miljoner på att renovera hela regementet, och det var inprincip klart till FB-2004 - då bestämdes det att det skulle läggas ned.

Vi kan tacka Leni Björklund för detta, förra regeringens försvarsminister. Innan hon blev minister var hon generalsekreterare i svenska kyrkan. Hon hade ingen erfarenhet av militär verksamhet när hon fick posten. Hon ansåg att det var viktigt att upprätta ett sammarbete med Saudiarabiens försvarsmakt...

http://www.regeringen.se/sb/d/5483/a/71197

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...pageArt549588=0

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jo, jag hörde det där om flygflotiljen av en släkting som jobbat på Såtenäs.

För några år sedan skrotade försvaret en massa stridsfordon som haft bara 20 arbetstimmar bakom sig.

Vi kan bara räkna på hur mycket försvaret har bantats.

Fortfarande runt år 2000 gjorde i stort set varje man lumpen. Nu är siffran nere i 20%. Därtill skall tilläggas att alla som gör lumpen i stort sett tillbringar all tid efter GSU'n på diverse utlandstjänst-basserade tjänster. Knappt någonting inom "det nya försvaret" är anpassat för att utkämpa ett försvarskrig.

Förr i tiden skulle svenska trupper kunna kämpa även om trupperna skulle bli utan förnödenheter i flera veckor. Idag berättar befälen med stolthet att "den här plutonen kan klara sig utan förnödenheter i tre dagar".

De flesta plutoner använder idag sjukvårdstält

, som kräver stora plana ytor för att sättas upp, och som alltså inte kan sättas upp i djupt inne i en skog. de är dessutom svåra att kamouflera. För övrigt kan de endast värmas med hjälp av dieselaggregat. För att få upp tältet krävs att man pumpar upp "Pelarna", detta tar lång tid och kräver speciell eldriven utrustning. Dessutom väger dessa tält närmre 300 kg, alltså är de otroligt otympliga. Soldaterna utbildas endast till att använda dieselkraftverk och ellampor. Det man under övningar idag gör är dessutom att man smäller upp stora läger. Läger som inte borde vara alltför svåra att se från luften.

Detta att jämföra med Förläggningstält 20

De är små, kan använda dieselkamin såväl som vedkamin (varav den sistnämnda är överlägset bäst). Dessa tält går att sätta upp på ca 10 minuter om man har bråttom, även om det brukar ta närmre en timme att sedan kammouflera det ordentligt, gräva värn och dräneringar, bygga verktygsställ och fixa platser att sköta sina behov på. De är små, man kan få dem att smälta in i skogen så att t om fienden som står 50 meter bort kan missa dom. Dessutom kan man slänga på camouflagenät som, förutom att få dem att smälta in, dessutom gör dem osynliga på värmekikare.

Kan rabbla alla former av fordon som försvaret skrotat, och sedan de som de tillsatt under socialdemokraternas vanvård av försvaret:

Lansen

lansen_lg_883773_2.jpg

Draken (500 i bruk)

Draaken-Taxi_883773_3.jpg

Viggen (250 i bruk)

viggen_883773_4.jpg

Strv 103 (290 i bruk)

103B-3_883773_5.jpg

Strv 104 Centurion (240 i bruk)

strv101_883773_6.jpg

Infanterikanonvagn 91 "Järven" (210 i bruk)

Dessa har ersatts med:

Jas 39 Gripen (200 beställda, 170 levererade, men planer finns på en minskning till 90, eller kanske t om 50 plan)

gripen-g34-70_883773_8.jpg

Stridsfordon 90-familjen (200 i tjänst, många körs sönder i utlandstjänst, vilket får siffran att konstant falla, inga fler beställningar verkar vara planerade)

800px-Swedish_CV9040_883773_9.jpg

Strv 122 (280 beställda)

s_strv122_883773_10.jpg

Kort och gott kan kan sägas att det bara är att välja:

Nato eller upprustning.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag hörde det där om flygflotiljen av en släkting som jobbat på Såtenäs.

För några år sedan skrotade försvaret en massa stridsfordon som haft bara 20 arbetstimmar bakom sig.

Vi kan bara räkna på hur mycket försvaret har bantats.

Fortfarande runt år 2000 gjorde i stort set varje man lumpen. Nu är siffran nere i 20%. Därtill skall tilläggas att alla som gör lumpen i stort sett tillbringar all tid efter GSU'n på diverse utlandstjänst-basserade tjänster.

Räknat i mannskap har det bantats ned med 95% sedan 1990, vad jag har hört iaf...

Utlandsuppdrag är det väl inget större fel på? Såhär i fredstid kommer försvaret till bra användning plus att det ger bra erfarenhet, och kan anses som träning.

Nordic Battlegroup övar

darkjak, skulle vara kul att få höra lite mer om din tid i lumpen. :) När muckar du, om du inte redan gjort det? Några historier och upplevelser?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...